Svangerskapsdiabetes, noen som har erfaring?

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Tok glukosebelastning tidligere denne uka. Fastlegen ringte i går og mente at jeg har svangeskapsdiabetes. Fastende blodsukker var 5,3 og to timer etter sukkerdrikken var det 5,6.
Begynte med en gang å måle blodsukker hjemme. Høyeste jeg fikk i går var to timer etter middag, 5,9. Spiste også godteri før fastlegen ringte meg uten noe utslag 2-3 timer etterpå.
I dag tidlig er fastende blodsukker 4,7.

Kan det ha vært en feilmåling under glukosebelastningstesten?
Veldig spent på det fastende blodsukkeret fremover kjenner jeg.

Noen som har erfaringer å dele? :)

De verdiene er helt normale spør du meg (sykepleier).

De verdiene er helt normale spør du meg (sykepleier).
Jeg tror det er andre verdier som gjelder under graviditet. Men jeg stusser litt jeg og. Nå har et barn og mann blitt syke her hjemme, og da har jeg også begynt å tenke over at jeg kanskje ikke var helt i slaget da testen ble tatt. Hadde nemlig diaré, men trodde det var noe jeg hadde spist. Var også veldig sliten, men det kan jo være så mangt.
Nå når de andre har blitt syke skjønner jeg jo at det kanskje var litt mer enn mat og vanlig slitenhet. Kanskje det kan ha ført til det litt forhøyde fastende blodsukkeret?

Man skal jo ikke ligge lavere enn normalt i blodsukker bare fordi man er gravid.

Her er et bilde fra diabetesforbundet ang blodsukker i svangerskapet.

Alle dine verdier er normale hvis du har skrevet riktig i første innlegg.

Vedlegg

• IMG_3594.png
    IMG_3594.png
    514,3 KB · Visninger: 19
Festende blodsukker på 5,3 eller over er forenlig med svangerskapsdiabetes.

«Diagnosen svangerskapsdiabetes stilles når (uansett tidspunkt i svangerskapet):
  • fastende glukose målt i plasma er 5,3-6,9 mmol/L
  • og/eller 2 timers glukose målt i plasma er 9,0-11,0 mmol/L»

Festende blodsukker på 5,3 eller over er forenlig med svangerskapsdiabetes.

«Diagnosen svangerskapsdiabetes stilles når (uansett tidspunkt i svangerskapet):
  • fastende glukose målt i plasma er 5,3-6,9 mmol/L
  • og/eller 2 timers glukose målt i plasma er 9,0-11,0 mmol/L»
Ja, jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes pga at det fastende blodsukkeret var på 5,3 da jeg tok glukosetesten. Selv om blodsukkeret to timer etterpå kun var på 5,6. Etter det har alle verdier vært helt normale. Fastende blodsukker har heller aldri vært over 5. På grunn av mulig sykdom lurer jeg derfor på om det fastende var falskt høyt den dagen jeg tok glukosetesten. Skal høre med legen i morgen :)

Ja, jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes pga at det fastende blodsukkeret var på 5,3 da jeg tok glukosetesten. Selv om blodsukkeret to timer etterpå kun var på 5,6. Etter det har alle verdier vært helt normale. Fastende blodsukker har heller aldri vært over 5. På grunn av mulig sykdom lurer jeg derfor på om det fastende var falskt høyt den dagen jeg tok glukosetesten. Skal høre med legen i morgen :)
Er det noen oppdatering her? :happy: Hadde ca samme målinger og begynte med måling selv idag..

Jeg har ikke svangerskapesdiabetes :) Målte fastende og to timer etter hvert måltid i to uker. Ingen «unormale» verdier, tross at jeg spiste helt normalt. Nå tar jeg en stikkprøve av fastende og en prøve to timer etter middag én dag i uka. Fortsatt helt fint verdier. Fastlegen har avskrevet diagnose:)

Back
Topp