Hei
Jeg fikk påvist sv.dia i uke 24 og er i uke 36 nå. To timers-målingen var rett over

Har kostholdsregulert blodsukkeret hele tiden og sluppet unna medisin. Hva man kan spise og hva man tåler er veldig individuelt. Kan jeg spørre om det var fastende eller totimers som var forhøyet hos deg?
Jeg har prøvd meg frem og funnet ut at jeg egentlig tåler det aller meste, utenom matvarer av rent hvetemel, særskilt pasta. De to gangene jeg har spist det har jeg lagt rett over 6,7, og to små tacolefser til middag plasserer meg rett under. Så det unngår jeg.
Spiser brødet Fiber og Frø fra Coop samt Funkygine-brødet. De har lite karbohydrater og smaker godt, spiser to skiver til frokost/lunsj (sammenslått måltid) og bs ligger på rundt 4,4 to timer etterpå. Spiser alt pålegg utenom de som inneholder sukker som brunost, prim, syltetøy og lignende. Mye egg og avokado som du nevner, samt røykelaks. Lokalt laget og nyåpnet. Var en befrielse å finne brød kroppen tålte fint, spicer opp litt med toast, ristet brød og omstesmørbrød. Jeg spiser veldig lite frukt, har ikke villet risikere høye målinger da fruktene jeg liker best er veldig søte. Noen typer er dog mer innafor enn andre. Ellers lager jeg salat til lunsj noen dager, begynner å bli litt lei brød. Kyllingsalat med egg, fetaost og i blant noen pastaskruer (fullkorn) og en god dressing med lite karbo. Også thai-salat med scampi.
Til middag spiser jeg veldig variert, mer grønnsaker og kjøtt og litt karbohydrater vedsiden av. Spiser da litt fullkornspasta, potetstapp, søtpotet fries, vanlig pommes eller fløtegratinerte poteter. Det har jeg målt meg frem til at jeg tåler helt fint. Er ikke glad i ris, men lurt å velge den med minst karbo isåfall. Jeg har en stor kjærlighet for kjøpe-potetstapp

men der er det også veldig forskjell i karbo, den ene jeg kjøpte var 79g per 100g, mens den jeg pleier å kjøpe er 12g per 100g. Så der må en følge litt med.
Kjøper lavkarbo tacolefser fra Tights.no som brukes til quesadillas, enchilladas, pizzabunn. Til taco spiser jeg vanlig lefse, én stor som er godt fylt opp, fremfor flere små. Ellers finnes det en del gode lavkarbo oppskrifter, blant annet Fathead pizzabunn!
Jeg har hele tiden spist strengere enn jeg må for å unngå at blodsukkeret sklir ut. Spesielt nå mot slutten. Jeg trenger egentlig ikke å måle hver dag, men jeg har fortsatt å måle hele tiden. Liker å ha kontroll, og opplevde at det var veldig enkelt å skeie ut når jeg ikke skulle måle. Spiste lavkarbo før jeg ble gravid og derfor sitter det litt i å sjekke karbo på produkter jeg kjøper. Masse gjemte karbohydrater i produkter en trodde det var lite i, så jeg syns det er greit å sjekke alt.
Anbefaler gruppen Svangerskapsdiabetes på Facebook! Har lært mye der og fått mye inspo, veldig hyggelig og fin gruppe