Svangerskapsdepresjon

Glitter2018

Flørter med forumet
Septemberhjertene 2018
Noen her som har/har hatt svangerskapsdepresjon? Har det ikke selv (enda Hvertfall), men er veldig nedstemt for tiden, og mye angst. Skal få tettere oppfølgning av jordmor og leger pga psyken.. noen gode råd og tips mot en litt lettere hverdag?

Kom deg ut hver dag
Ha en normal døgnrytme
Vær sosial etter det du orker/ha noen å prate litt med/ha kontakt med hver dag
Finn noe som gjør deg glad eller gir energi som er lett å få til

Jeg hadde det med førstemann. Var noen forferdelige måneder da jeg ikke ble tatt seriøst av legen min, så det at de tar det seriøst er kjempe bra [emoji122][emoji122][emoji1]

Selv om man kanskje kan synes at det er tøft og tungt er rutiner definitivt et viktig holdepunkt i hverdagen. Det å komme seg opp om morgenen, ta seg en dusj, kanskje lage deg en kopp te eller noe du liker å drikke/spise. Prøve å komme deg ut døra daglig. Om så bare for en tur rundt i nabolaget. Det kan hjelpe på hodet å se annet enn de fire veggene inne i huset [emoji4] Det kan også hjelpe å lære seg noe nytt eller gjøre noe du er god på/glad i. Jeg lærte meg å strikke når jeg gikk med kommende storebror [emoji4] Mestringsfølelse. Og vær snill mot deg selv! [emoji173] Gå på café, svøm i basseng, kryp opp i sofaen på kvelden under pleddet og unn deg noe godt (kakao med krem er godt på vinteren). Det å skrive ned følelsene sine i en "dagbok" kan også hjelpe på hodet. Da får du ut det du tenker på og dermed slipper hjernen å prosessere det i like stor grad [emoji4]

Masse gode råd her, håper du slipper unna svangerskapsdepresjonen, og at oppfølgingen du får av lege og jm hjelper .. Krysser fingrene for deg:)

Hadde med nr 2 og fikk ikke hjelp. Husker nesten ingenting av det første året hans, og skjønte ikke hvor ille det var før etterpå. Jeg kommer til å nevne det når jeg har legetime etterhvert, i tilfelle det skulle skje igjen. For meg er det viktig at noen vet, for om det skulle bli så ille igjen, så er det ikke sikkert jeg klarer å si det til noen da.

Har innsett i ettertid at jeg hadde det med førstemann. For meg hjalp det utrolig mye å komme tilbake i jobb, få litt annen input. Har en liten omgangskrets og ble gående en del alene i permisjonen, det var ikke bra for meg. Er mer obs på det denne gangen, skal også informere lege ved første kontroll. Som hun sier over her kan det være vanskelig å be om hjelp når man står oppi det.

Back
Topp