Svangerskapsdepresjon

KristineBirgitte

Forumet er livet
Jeg vil gjerne høre fra noen som har erfaring med svangerskapsdepresjon, enten som helsepersonell eller som pasient eller pårørende :)

"Alt av interesse", er det ikke sånn man sier? :) Anything.

Jeg hadde det. Jeg gikk til samtaler, noe som hjalp en del.
Det var veldig tøft for de rundt meg, men jeg klarte ikke å bare ta meg sammen og være som før.
Det varte til en stund etter fødselen, før det gikk over.
Hvorfor lurer du?

Tusen takk for svar. Hvem gikk du til samtaler med (tenker da typ fastlege, jordmor, psykolog)? Gikk det over av seg selv etter fødselen, eller fikk du medisiner/annen hjelp?

Lurer fordi jeg i et øyeblikk fikk det for meg at det kanskje er det som går av meg.

jeg hadde det. inntraff samme dag som positiv test, varte til ca 3 mnd etter fødsel. gikk til psykolog, videresendt til akuttpsykiatrisk (DPS). snakket også med psykiater, samt ei som jobbet i familieteamet i kommunen og var utdannet både jordmor og helsesøster, men som nå kun jobbet med samtaler av dette slaget. Ingenting hjalp meg noe nevneverdig, men det hjalp for mannen min å vite at jeg gjorde NOE som KANSKJE kunne hjelpe. så han ikke skulle føle seg så alene om å "bære byrden". for min del kunne jeg like gjerne ha brukt alle de samtaletimene på å glo på tv eller noe annet "fornuftig".
det var tøft mens det pågikk, tidvis et stummende mørke og tidvis helt følelseskald og en opplevelse av ikke-eksistens. hadde i tillegg kraftige angstanfall og dødsangst osv. de gikk sammen da, påvirket hverandre.
det er jo ikke alltid sånn at tiden leger alle sår, men i dette tilfellet var det definitivt tilfelle:) og ikke minst hjalp lille nydelige minimannen meg til å komme helt over det, selv om det i utgangspunktet var svangerskapet og graviditeten som provoserte det fram!:)
bare å spørre i vei! vit at det går over!

Takker for svar og dytter litt i samme slengen :)

Var hos DPS, men syns ikke hu fungerte for MIN del da.

Ellers skrev jeg ofte ned, fikk beskjed av legen min å skrive ei "dagbok" på en måte. Så gikk til samtaler hos legen, også fikk jeg anbefaling av ei her inne å snakke med JM på sykehuset. Og jeg fikk ei fantastisk ei som hjalp utrolig mye!

Jeg leverte jo da "breva" mine der ute også, også snakka vi mer om de. Hu styrte og ordna med det meste for meg, og jeg følte meg skikkelig hørt der ute hos hu.

Hu var også med før og under fødselen og hu kom innom sykehushotellet og vi snakka mer.

Men det aller meste av depresjonen forsvant idet ungen var født.
Det var en stor lettelse for meg.

Fikk piller av legen, men jeg nekta å ta de.

Håper det ordner seg for deg :)

Sanka skrev:
Var hos DPS, men syns ikke hu fungerte for MIN del da.

Ellers skrev jeg ofte ned, fikk beskjed av legen min å skrive ei "dagbok" på en måte. Så gikk til samtaler hos legen, også fikk jeg anbefaling av ei her inne å snakke med JM på sykehuset. Og jeg fikk ei fantastisk ei som hjalp utrolig mye!

Jeg leverte jo da "breva" mine der ute også, også snakka vi mer om de. Hu styrte og ordna med det meste for meg, og jeg følte meg skikkelig hørt der ute hos hu.

Hu var også med før og under fødselen og hu kom innom sykehushotellet og vi snakka mer.

Men det aller meste av depresjonen forsvant idet ungen var født.
Det var en stor lettelse for meg.

Fikk piller av legen, men jeg nekta å ta de.

Håper det ordner seg for deg :)

DPS, det er vel ikke førstelinjetjeneste I guess? Har vel neppe det her i nowhereland uansett ;)

Ser noen skriver de hadde det lenge etter ungen kom, mens for noen var det over nesten umiddelbart etter fødsel.. går det over rett etter fødselen, tenker jeg at det ikke er noe å tenke på og lage noe styr om, da er det jo ikke så lenge igjen uansett for min del ;) Men vanskelig å vite, da, tydeligvis..

Noen av dere kloke sjeler som har linker til noen bra artikler eller sånne ting feks? Synes alt på google var så likt og lite opplysende..

Takk til dere som orker og tør å svare forresten :)

.. :)

Må bare si at du virker sterk. 
Fått et problem, og tar deg av det med en gang. Tror du kommer til å klare deg fint! 
Jeg har aldri opplevd fødselsdepresjon, men kjenner flere som har. 
Sender deg uansett en klem og et lykke til 

Back
Topp