Svangerskaps diabetes

Monimo

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Heisann. Er det noen flere enn meg som har fått påvist svangerskaps diabetes her? Fikk nylig vite at jeg har fått det, så må prøve å tilpasse meg dette med diett å kutte ut sukker. Lurte litt på om vi kansje kan dele litt erfaringer her å kansje litt mat tips osv? :)
 
Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes. Målingene mine var visst helt i grenseland, så legen mente jeg skulle fortsette som før med kosthold for deretter å teste ut hva jeg reagerer på og hva som gir høy måling. Har hatt 2 høye målinger på de 2 ukene jeg har målt. Da hadde jeg spist havregryn til frokost og gulrøtter og kylling til middag. Fastende har jeg bare fine verdier. Har skjønt det sånn at det er veldig forskjell på hva man reagerer på og at det også kan variere gjennom resten av svangerskapet, men jeg fikk beskjed om å leve mest mulig smartkarbo etter de 2 høye målingene mine. Er det fastende eller etter måltid som gir høyest målinger for deg?
 
Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes. Målingene mine var visst helt i grenseland, så legen mente jeg skulle fortsette som før med kosthold for deretter å teste ut hva jeg reagerer på og hva som gir høy måling. Har hatt 2 høye målinger på de 2 ukene jeg har målt. Da hadde jeg spist havregryn til frokost og gulrøtter og kylling til middag. Fastende har jeg bare fine verdier. Har skjønt det sånn at det er veldig forskjell på hva man reagerer på og at det også kan variere gjennom resten av svangerskapet, men jeg fikk beskjed om å leve mest mulig smartkarbo etter de 2 høye målingene mine. Er det fastende eller etter måltid som gir høyest målinger for deg?
Har også fått påvist, men var helt i grenseland, hva ligger dine målinger på før og etter måltid? Jeg føler mine er bra alt fra 4,5-6,1 trodde det var innenfor?
Jeg slutta å drikke brus med sukker :happy:
 
Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes. Målingene mine var visst helt i grenseland, så legen mente jeg skulle fortsette som før med kosthold for deretter å teste ut hva jeg reagerer på og hva som gir høy måling. Har hatt 2 høye målinger på de 2 ukene jeg har målt. Da hadde jeg spist havregryn til frokost og gulrøtter og kylling til middag. Fastende har jeg bare fine verdier. Har skjønt det sånn at det er veldig forskjell på hva man reagerer på og at det også kan variere gjennom resten av svangerskapet, men jeg fikk beskjed om å leve mest mulig smartkarbo etter de 2 høye målingene mine. Er det fastende eller etter måltid som gir høyest målinger for deg?
Jeg er også helt i grenseland. Det var litt for lavt på fastende og litt for høyt etter jeg tok glukose belastning. Jeg har ikke fått begynt å måle blodsukkeret enda, venter på time med fastlegen. Men jordmor ville at jeg skulle kutte ut all unødvendig sukker som brus, juice og godterier. Det er jo kjempevanskelig siden jeg har sjokolade cravings :hilarious: men jeg skal få dette til. Jeg var å kjøpte sånt lilsom sukker for å ha på havregrøten hvertfall, første tuggene syns jeg var kjempeskuffende på smak. Men det kom seg heldigvis :cat:
 
Jeg fikk utslag på fastende på glukosebelastningen, og skal måle nå i to uker. Foreløpig fine målinger, også fastende. Tror det at jeg nesten ikke sov natta før testen hadde mye å si. Det som foreløpig slår høyest ut for meg er middagen, som varierer mellom ca 5 og 6. Det går også en stund mellom jeg måler lunsj og middag, fordi vi pleier å spise sein middag, og jeg må spise mellommåltider da. Sliter litt med å finne gode (og raske) alternativer der.
 
Har også fått påvist, men var helt i grenseland, hva ligger dine målinger på før og etter måltid? Jeg føler mine er bra alt fra 4,5-6,1 trodde det var innenfor?
Jeg slutta å drikke brus med sukker :happy:

Dine målinger høres jo bra ut! Jeg har fått høre at om jeg er under 5,3 om morgenen og under 6,7 to timer etter måltid så er det innenfor. Jeg ligger som regel rundt 4,5 fastende og rundt 5,5 etter måltid. Synes det er har vært lite stress foreløpig men håper jeg klarer å holde det i sjakk med kosthold. Kan se for meg mer stress om jeg må starte med insulin og sånn, men det går seg vel til uansett. :smiley-ashamed004
 
Hvordan går det med dere andre nå, har dere fremdeles stabile målinger? :hilarious:Jeg er nede i å måle 3 dager i uka bare, etter å ha hatt bare en måling over grensa etter måltid i den pålagte 2-ukersperioden etter testen. Har jo hørt at noen får stigende verdier etter hvert, så syns det er veldig greit å følge litt med, faktisk. :)Vil jo bare det beste for jenta i magen...:Heartred
 
Hvordan går det med dere andre nå, har dere fremdeles stabile målinger? :hilarious:Jeg er nede i å måle 3 dager i uka bare, etter å ha hatt bare en måling over grensa etter måltid i den pålagte 2-ukersperioden etter testen. Har jo hørt at noen får stigende verdier etter hvert, så syns det er veldig greit å følge litt med, faktisk. :)Vil jo bare det beste for jenta i magen...:Heartred

Alt går bra her også. Har vært på oppfølging på sykehuset + kurs i kosthold, men begge deler føltes litt unødvendig. Det samme sa jordmor i går når hun så på verdiene mine. Har hatt en dag der jeg hadde 2 høye målinger, utenom det har jeg ligget veldig stabilt, så jordmor mente jeg kunne måle kun 2 ganger i uken nå. På sykehuset nevnte de at mange må begynne med medisiner utover i svangerskapet uansett hvor flink man er med kosten, så absolutt greit å følge med litt. :)
 
Alt går bra her også. Har vært på oppfølging på sykehuset + kurs i kosthold, men begge deler føltes litt unødvendig. Det samme sa jordmor i går når hun så på verdiene mine. Har hatt en dag der jeg hadde 2 høye målinger, utenom det har jeg ligget veldig stabilt, så jordmor mente jeg kunne måle kun 2 ganger i uken nå. På sykehuset nevnte de at mange må begynne med medisiner utover i svangerskapet uansett hvor flink man er med kosten, så absolutt greit å følge med litt. :)
Så bra at det er stabilt! :) Jeg fikk ikke noe kostholdskurs, har heller ikke vært på sykehuset, men har gått på lavkarbo før, og spiser egentlig lite hvetemelsproddukter og brødmat i utgangspunktet. Så å kostholdsregulere håper jeg skal holde lenge her. Håper virkelig at den gode utviklingen fortsetter for oss begge!
 
Hvordan går det med dere andre nå, har dere fremdeles stabile målinger? :hilarious:Jeg er nede i å måle 3 dager i uka bare, etter å ha hatt bare en måling over grensa etter måltid i den pålagte 2-ukersperioden etter testen. Har jo hørt at noen får stigende verdier etter hvert, så syns det er veldig greit å følge litt med, faktisk. :)Vil jo bare det beste for jenta i magen...:Heartred
Jeg har hatt tre målinger som har logge bittelitt høyt siste to ukene. Har kontakta jordmor for videre henvisning til diabetes sykepleier. Her er d litt rot da sykehuset avviste henvisning og mente legen min kunne ta seg av den jobben med opplæring osv, legen hadde egentlig fryktelig dårlig erfaring å mente jeg burde heller forholde meg til jordmor, og jordmor mener det er legen sitt ansvar og at jeg skulle vært hos diabetes sykepleier :banghead: så er no spent på om jordmor tar kontakt med sykehuset da. Jeg har vært fryktelig usikker på dette her. Men har funne endel info på svangerskaps diabetes gruppa på fb og hos noen venner. Har kutta ut alt med sukker og gått over til litt mere lavkarbo diett da. Men noen dager er blodsukkeret litt høyt, og det skjønner jeg ikke hvorfor, for trenger ikke å ha spist noe ekstra den dagen. Og derfor har jeg veldig løst å snakke med en diabetes sykepleier for å være på den trygge siden.
 
Jeg har hatt tre målinger som har logge bittelitt høyt siste to ukene. Har kontakta jordmor for videre henvisning til diabetes sykepleier. Her er d litt rot da sykehuset avviste henvisning og mente legen min kunne ta seg av den jobben med opplæring osv, legen hadde egentlig fryktelig dårlig erfaring å mente jeg burde heller forholde meg til jordmor, og jordmor mener det er legen sitt ansvar og at jeg skulle vært hos diabetes sykepleier :banghead: så er no spent på om jordmor tar kontakt med sykehuset da. Jeg har vært fryktelig usikker på dette her. Men har funne endel info på svangerskaps diabetes gruppa på fb og hos noen venner. Har kutta ut alt med sukker og gått over til litt mere lavkarbo diett da. Men noen dager er blodsukkeret litt høyt, og det skjønner jeg ikke hvorfor, for trenger ikke å ha spist noe ekstra den dagen. Og derfor har jeg veldig løst å snakke med en diabetes sykepleier for å være på den trygge siden.

Uff så slitsomt å være kasteball på den måten! Håper at jordmoren din tar kontakt med sykehuset for deg!! :Heartred Sikkert veldig greit å få snakket med en diabetessykepleier ja! Vi snakket om på kostholdskurs på sykehuset at det ofte er andre ting enn mat som gir utslag på blodsukkeret, feks stress, søvn, hvor mye aktivitet man har vært i osv. Håper du får en klarhet i ting og kan føle deg litt tryggere! Bra du får god hjelp på fb-gruppen, den er gull verdt! :love7
 
Jeg har hatt tre målinger som har logge bittelitt høyt siste to ukene. Har kontakta jordmor for videre henvisning til diabetes sykepleier. Her er d litt rot da sykehuset avviste henvisning og mente legen min kunne ta seg av den jobben med opplæring osv, legen hadde egentlig fryktelig dårlig erfaring å mente jeg burde heller forholde meg til jordmor, og jordmor mener det er legen sitt ansvar og at jeg skulle vært hos diabetes sykepleier :banghead: så er no spent på om jordmor tar kontakt med sykehuset da. Jeg har vært fryktelig usikker på dette her. Men har funne endel info på svangerskaps diabetes gruppa på fb og hos noen venner. Har kutta ut alt med sukker og gått over til litt mere lavkarbo diett da. Men noen dager er blodsukkeret litt høyt, og det skjønner jeg ikke hvorfor, for trenger ikke å ha spist noe ekstra den dagen. Og derfor har jeg veldig løst å snakke med en diabetes sykepleier for å være på den trygge siden.
Enig med @Monimo, det høres ikke lett ut å ikke få den hjelpen og veiledningen man føler at man trenger. Jeg skjønner at fastleger f.eks. ikke kan være eksperter på alt, så jeg skjønner at det.kan bli slik, men det er også litt rart at ikke kunnskapen om svangerskapsdiabetes er høyere. Det er jo nok å engste seg for og passe på i svangerskapet utenom svangerskapsdiabetes. Håper du får raskt hjelp! :Heartred Jeg er også veldig fornøyd med facebookgruppa, der får man gode svar.
 
Her fikk jeg påvist sukker i urin, Mn selve blodsukkeret var fint. Så han utelukket svangerskapsdiabetes.
Mn fikk ikke noe svar på hvorfor d var sukker i urinen? Kan d være noe annet?
 
Her fikk jeg påvist sukker i urin, Mn selve blodsukkeret var fint. Så han utelukket svangerskapsdiabetes.
Mn fikk ikke noe svar på hvorfor d var sukker i urinen? Kan d være noe annet?
Jeg har ikke fått påvist sukker i urin, men høyt blodsukker å jeg fikk beskjed om at jeg har svangerskaps diabetes. Er litt usikker på hva det vil si, men anbefaler å høre med eventuelt jordmor. Har erfart å hørt av mange andre at vanlige leger har veldig lite peiling på svangerskaps diabetes
 
Back
Topp