Svangerskaps depresjon og cipralex

Psykologpsy34

Andre møte med forumet
Jeg tok kontakt med dps ifht svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon.
Jeg ble Overrasket av att de valgte å lett gi cipralex som første alternativ, jeg har nå tatt 2 5 mg over 2 dager. Jeg merker allerede hvorfor jeg alltid har stoppet på antidepressiva, møkka medisiner de bare kaster på folk. Zombi tilstander.
Uannz det jeg lurer på ,er d noen her som har begynt på det i 3 termin, og utover og over i etter fødsels tiden ?
Vil du dele erfaringer!
Jeg velger å stoppe med en gang,men tenker d er mange som går på dette,så fint å dele erfaringer.
 
Sniker.

Gikk på cipralex en periode pga angst for noen år siden så var ikke svangerskapsrelatert. Jeg hadde god nytte av medisinen og hadde forsiktig og sakte opptrapping. Nå husker jeg ikke helt vedlikeholdsdosen jeg gikk på, men for meg var den veldig god den perioden jeg brukte den:) Minuset var vektoppgang, så eg ønsket å slutte igjen og kjørte tilsvarende sakte og forsiktig nedtrapping.

Det tar jo ofte litt tid før man får ønsket effekt, så vil råde deg å stå i det litt til, men syns det er rart de ikke tilbyr det i kombinasjon med samtaleterapi. Håper det blir bedre for deg snart og at du får god hjelp<3
 
Desverre er vel alle sånne medisiner sånn. Jeg får en sånn type medisin mot smerter da den fungerer på smerter ved lave doser. Sånn type jeg tar 40 mg mens depressive ofte tar fra 100 mg. Jeg blir helt kake. Men når på døgnet tar du dem? Jeg fikk beskjed om før jeg legger meg. Men jeg tar de nå kl 20 for å ikke føle meg som en zombie dagen etter. Dette i samråd med lege selvfølgelig.
 
Jeg tok kontakt med dps ifht svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon.
Jeg ble Overrasket av att de valgte å lett gi cipralex som første alternativ, jeg har nå tatt 2 5 mg over 2 dager. Jeg merker allerede hvorfor jeg alltid har stoppet på antidepressiva, møkka medisiner de bare kaster på folk. Zombi tilstander.
Uannz det jeg lurer på ,er d noen her som har begynt på det i 3 termin, og utover og over i etter fødsels tiden ?
Vil du dele erfaringer!
Jeg velger å stoppe med en gang,men tenker d er mange som går på dette,så fint å dele erfaringer.

når du skriver at de valgte medisin som første alternativ betyr det at du ikke ble tilbudt samtale terapi?
 
Jeg har hatt dps i mange år,men jeg kan mer enn de,så syns ikke d hjelper. Er desverre mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med. Føler jeg sitter der å lærer de opp.
 
når du skriver at de valgte medisin som første alternativ betyr det at du ikke ble tilbudt samtale terapi?
Andre møte med forumet
Ny
Jeg har hatt dps i mange år,men jeg kan mer enn de,så syns ikke d hjelper. Er desverre mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med. Føler jeg sitter der å lærer de opp.
 
Desverre er vel alle sånne medisiner sånn. Jeg får en sånn type medisin mot smerter da den fungerer på smerter ved lave doser. Sånn type jeg tar 40 mg mens depressive ofte tar fra 100 mg. Jeg blir helt kake. Men når på døgnet tar du dem? Jeg fikk beskjed om før jeg legger meg. Men jeg tar de nå kl 20 for å ikke føle meg som en zombie dagen etter. Dette i samråd med lege selvfølgelig.

Jeg har gått på antidepressiva mange ganger før,husker nå hvorfor jeg nekta å ta de. Syns man blir flat ,værre depressiv ig føles som du går med ett lokk inni huet. Tok de midt på dagen i 2 dager,gidder ikke ta de mer. Da vil jeg heller være deprimert og føle noe,enn å være rusa
 
Jeg har gått på antidepressiva mange ganger før,husker nå hvorfor jeg nekta å ta de. Syns man blir flat ,værre depressiv ig føles som du går med ett lokk inni huet. Tok de midt på dagen i 2 dager,gidder ikke ta de mer. Da vil jeg heller være deprimert og føle noe,enn å være rusa
Andre møte med forumet
Ny
Jeg har hatt dps i mange år,men jeg kan mer enn de,så syns ikke d hjelper. Er desverre mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med. Føler jeg sitter der å lærer de opp.

Det er jo et godt tegn at du faktisk vil velge å føle noe! Eg er også høyt utdannet, med videreutdanning i rus og alvorlig psykisk lidelse, så vet godt hvordan det føles å sitte på begge sider av bordet. Fordelen er at du sikkert vet om en del strategier du kan ta i bruk. Minuset er at man kan ha all verdens ‘verktøy’, men det hjelper lite om alt føles nytteløst uansett hva man gjør.
Eneste jeg kan råde deg til er å holde deg aktiv, spis ting som er bra for deg, KOS deg(selvom du kanskje ikke føler du fortjener det), hvil deg og hold alkoholbruken til et minimum(om alkohol er noe du av og til bruker). Tiden går og med den blir det oftes bedre og dette kan sees tilbske på som en periode som var litt tyngre enn de andre. Ønsker deg alt godt<3
 
Last edited:
Andre møte med forumet
Ny
Jeg har hatt dps i mange år,men jeg kan mer enn de,så syns ikke d hjelper. Er desverre mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med. Føler jeg sitter der å lærer de opp.

det hørtes ikke greit ut. Er det ingen Psykologer, psykologspesialister eller psykiatere der som har noe kompetanse?
 
Har en samboer som går på cipralex.
Mulig at han synes han er litt flat i følelsene selv, men han har aldri sagt at han føler seg som en zombie.
Jeg synes han er veldig mye lettere å kommunisere med når han går på cipralex enn når han ikke gjør det.
Uten cipralex er han ofte veldig lett å irritere, blir fort eksplosivt sint og skriker til meg (som igjen skremmer meg).
Så min personlige oppfatning er at det har en positiv effekt her, men selvfølgelig å finne rett antidepressive for noen kan være en vanskelig oppgave med mye prøving og feiling, og det er jo slettes ikke sikkert at den har en positiv effekt for deg
 
Last edited:
Jeg har gått på antidepressiva mange ganger før,husker nå hvorfor jeg nekta å ta de. Syns man blir flat ,værre depressiv ig føles som du går med ett lokk inni huet. Tok de midt på dagen i 2 dager,gidder ikke ta de mer. Da vil jeg heller være deprimert og føle noe,enn å være rusa
Jeg er glad jeg tar de for smerter. Så jeg ikke får disen som depressive skal ha. Er kun litt ekstra sliten. Men det blir man jo fort uansett med 3 barn.
 
Nå har jeg lest meg opp en del mer på cipralex igjen. Det er en kjempe skadelig medisin,både for en selv og fosteret. Og dissa kaster dem etter gravide. Legene får betalt for å skrivi de ut, så anbefaler andre å si nei ! Be om noe annet.
 
Er cipralex førstevalget til gravide? Det finnes forskning på dette, hva potensielt for minst skadelig mtp foster. Noen ganger er fordelen større enn ulempen med antidepressiva, å si det skrives ut ukritisk synes jeg blir feil.
 
Nå har jeg lest meg opp en del mer på cipralex igjen. Det er en kjempe skadelig medisin,både for en selv og fosteret. Og dissa kaster dem etter gravide. Legene får betalt for å skrivi de ut, så anbefaler andre å si nei ! Be om noe annet.

det er ikke kjempe skadelig å bruke cipralex i svangerskap. Det er noe forhøyet risiko for bla hypertensjon, men ingen økt risiko for eks medfødte missdannelser. I mange tilfeller er det større risiko for både mor og barn at mor sin psykiske lidelse er ubehandlet under svangerskapet (og etter fødsel). Som Mindel skriver et dette en «kost/nytte vurdering» som legene gjør.
 
Nå har jeg lest meg opp en del mer på cipralex igjen. Det er en kjempe skadelig medisin,både for en selv og fosteret. Og dissa kaster dem etter gravide. Legene får betalt for å skrivi de ut, så anbefaler andre å si nei ! Be om noe annet.
Hei! Hvor er det du har «lest deg opp»? Om du er «mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med» så regner jeg med du både innehar solide kunnskaper både om SSRI og innen vitenskapelig metode slik at du kan vurdere kildene dine på en god og kunnskapsbasert metode?
 
Hei! Hvor er det du har «lest deg opp»? Om du er «mye høyere utdannet m erfaring innenfor psykisk helse,enn de kan hjelpe meg med» så regner jeg med du både innehar solide kunnskaper både om SSRI og innen vitenskapelig metode slik at du kan vurdere kildene dine på en god og kunnskapsbasert metode?
Hvor jeg har lest meg opp? D står utallige dokumenter mot cipralex bare så d er sagt! Gidder ikke diskutere noe jeg har vært med å forska på, SSRI medisiner er skadelig for de som bruker det også,d ødelegger seratonindelen i hjernen til folk som ikke er gravide å, hvis du sjekker litt fakta utenfor a4 verdnen ,der man ikke leser kun d man vil lese,kommer du jævlig langt her i verden, lenger enn mannen i gata. Jeg har gått over 20 år i utdanning innenfor helse og psykiatri, men sikkert greit for visse å få folk til å tenke for deg å! Ha en fin kveld!
 
Last edited:
Hvor jeg har lest meg opp? D står utallige dokumenter mot cipralex bare så d er sagt! Gidder ikke diskutere noe jeg har vært med å forska på, SSRI medisiner er skadelig for de som bruker det også,d ødelegger seratonindelen i hjernen til folk som ikke er gravide å, hvis du sjekker litt fakta utenfor a4 verdnen ,der man ikke leser kun d man vil lese,kommer du jævlig langt her i verden, lenger enn mannen i gata. Jeg har gått over 20 år i utdanning innenfor helse og psykiatri, men sikkert greit for visse å få folk til å tenke for deg å! Ha en fin kveld!

Hva slags utdanning?
 
Hvor jeg har lest meg opp? D står utallige dokumenter mot cipralex bare så d er sagt! Gidder ikke diskutere noe jeg har vært med å forska på, SSRI medisiner er skadelig for de som bruker det også,d ødelegger seratonindelen i hjernen til folk som ikke er gravide å, hvis du sjekker litt fakta utenfor a4 verdnen ,der man ikke leser kun d man vil lese,kommer du jævlig langt her i verden, lenger enn mannen i gata. Jeg har gått over 20 år i utdanning innenfor helse og psykiatri, men sikkert greit for visse å få folk til å tenke for deg å! Ha en fin kveld!

Hei!
Jeg har helseutdanning jeg og, men ikke i nærheten av 20 år. Jeg har ikke forskerkompetanse, men er vant til å lese forskning. Om du har forsket, så må du gjerne henvise til noen av publikasjonene dine og hvilke tidsskrift de er publisert i. Det vil gjøre det lettere å forstå mer konkret hva du mener.
 
Back
Topp