Svangerskaps depresjon? Obs langt innlegg

Bkno8529562

Flørter med forumet
Velger å ta opp dette selv om det er utrolig vanskelig for meg. Jeg gjør det i håp om at jeg ikke er alene og ett håp om at hvis noen kjenner seg som meg, vil de se at de ikke er alene heller. Obs blir et langt innlegg!!

Jeg har, så lenge jeg huske, ikke ønsket barn. Om det er pga min ødelagte barndom, eller lysten rett å slett ikke var der, vet jeg ikke. Men jeg vet ikke hvor viktig grunnen er heller.
Jeg møtte så mannen min for noen år tilbake, nevnte for han at jeg ikke ønsket barn, han var naiv å tenkte at jeg følte sånn fordi jeg var ung, han feide det bort. Jeg lot det gå fordi jeg kjente skam over å ha innrømmet det til han, han forstår ikke tenkte jeg. Årene gikk å han snakket om å ha barn, jeg ville fortsatt ikke, men var så dypt inn i forholdet at jeg lot meg selv tenke «kanskje jeg endrer mening når det først skjer». Alle andre har tross alt barn, og jeg kan ikke la min mor gå igjennom livet uten å oppleve barnebarn (ingen av mine søsken skal ha barn), jeg kjente ett press og ansvar på meg at jeg måtte ha barn. Alle rundt oss sa «nå er det på tide å lage barn, dere blir ikke yngre» sviger mor, sviger far, sviger stemor og svigerbror, tanter og onkler og værste av alt min mor. De tok det som en selvfølge at vi skulle ha barn.

Jeg tenkte, i det minste ønsker jeg et bryllup og en heftig bryllupsreise før jeg blir gravid. Slik ble det ikke akkurat, jeg ble gravid 4 mnd før bryllupet og hadde ikke lenger råd til en dyr reise. Alle oppsparte midler skulle nå spares til barnet. Skuffet.

16 mai fant jeg ut av at jeg var gravid, jeg kjente magen krøllet seg sammen, men ikke av glede. I frykt for at noen skulle finne ut av at det lå mer sorg enn glede bak tårene mine, latet jeg som at jeg var glad. Jeg løp til butikken, kjøpte en eske, en body og litt gavepapir. Pakket inn testen i esken med body og ventet i en time på at mannen skulle komme hjem, jeg skulle overraske han. Han kommer å jeg sier «det kom en pakke i posten til deg» han åpnet den å så testen, ser på meg å sier «nei der er ikke sant, tuller du?» han er kjempe glad og gråter, og jeg gråter, men gråter av at jeg ikke følte den samme gleden. Jeg feide det bort, jeg er sikkert i sjokk. Han klarte ikke å vente og ville fortelle familien med en gang. Det var viktig for meg at min mor fikk vite det først, så vi drar til henne. Hun besvimer bokstavlig talt av glede, jeg tuller ikke, mannen måtte løfte hu opp fra bakken. Hu gråter og klemmer meg, jeg kjenner meg glad, men bare fordi hun er så glad. Overbeviser meg selv om at jeg er glad for barnet. Vi går så rekkefølge til hvem som er nærmest, først svigerbror og sviger far, så svigermor så mine søsken. Alle er glade, ler og gråter. Jeg bare tar i mot klemmene.

Bryllupet nærmer seg, jeg holder tankene opptatt med det. Tenker ikke så mye på barnet. Vi tar en del private ultralyd, jeg hadde ett håp om å kjenne tilknytning til barnet, det hjelper ikke. Alle sier til meg, ikke løft sånn, ikke strekk deg sånn, spis dette, drikk dette, jeg tar ikke det til meg, er ikke så bekymret og bryr meg ikke mye om å gjøre ting «riktig». Tenker ikke så mye over barnet frem til bryllupet, men blir presset til det da jeg begynte å kjenne plager som bekkenløsning og generelle smerter i magen.

Før jeg vet ordet av det er jeg 7 måneder på vei og følelsene mine har ikke endret seg. Jeg er ikke mer glad eller knyttet til barnet. Ja jeg kjøper inn klær og steller i stand rommet hans. Vi finner ett navn og han eksiterer nå i hverdagen vår. Men frem til nå har jeg kalt barnet for «han», mannen bruker navnet hans. Han snakker til magen, stryker den og forteller historier til han. Jeg føler ikke no. Helt tom. Jeg kjenner han sparker mer og mer, men samtidig kjenner jeg mer press på at jeg må bry meg mer om han. Jeg må følge bevegelsesmønsteret og legge merke til forandringer. Bekymre meg for han når han ikke beveger på seg og engasjere familien til å ta på magen når han beveger på seg, for hvis jeg ikke gjør det, så vil noen merke at jeg egentlig ikke bryr meg. Jeg må gå rundt med en fasade om at jeg er lykkelig gravid og at jeg elsker barnet over alt på jord, allerede før jeg møter han, fordi det er vanlig og det er sånt gravide gjør. Og jeg leser og hører om plager gravide har, men de setter så stor pris på det fordi de tross alt bærer på ett mirakel. Men jeeeeg kjenner ingenting. Ingen glede eller gode tanker, bare press, stress, sorg og angst. Er jeg fortapt? Vil det her gå over? Kanskje når han blir født så vil jeg knytte meg til han? Men hva hvis jeg ikke gjør det og aldri vil? Jeg kan ikke forlate mannen min og barnet mitt bare fordi jeg ikke elsker han?

Kjenner jeg gruer meg mer og mer for hver dag som går forbi. Jeg syns tiden går for fort, er snart i uke 30 men føler jeg har vært gravid i 4. Jeg snakker ikke med mannen om dette, for når jeg har prøvd har han dømt meg og fått meg til å føle meg verre. Fordi han ikke skjønner det, han sier bare «selvfølgelig skal du elske til eget barn, er du syk i huet?». Jeg skjønner hvorfor han tenker det, det er jo barnet vårt.. jeg har ikke hjerte til å snakke med mamma om det, hun gleder seg mest av alle, dette er hennes eneste sjanse til å få et barnebarn. Når tantene mine skrev navnet til sine barnebarn i sanda på stranda, skrev min mor navnet til bikkja mi! Hu har 3 andre godt voksne barn, en på 32, en på 30 en på 28, ingen av dem skal ha barn. Jeg kan ikke ødelegge for henne ved å fortelle hvor deprimert jeg egentlig føler meg. Jeg har heldigvis fått henvisning til psykolog, og sitter med ett håp om at hun kan «fikse» meg. Vi får se..
 
Så utrolig vondt og sterkt å lese! Og fy søren så modig du er som deler!!! Jeg har verken råd eller tips å komme med, men vil bare gi deg en klem og si at du helt sikkert ikke er alene om å føle det sånn og det er godt du skal få komme til noen å snakke om det.
 
For en sterk person du er! Tenk at du har båret på dette alene i så lang tid. Håper du får god hjelp i samtalene du skal til. At det ivertfall letter en del å snakke om det.
Jeg har desverre ikke så mye å komme med av råd jeg heller.
Men jeg har hørt om et par en gang, som ikke ønsket barnet selv da hun var høygravid. Dette snudde da de fikk se babyen for første gang. Håper du vil oppleve det samme, slik at du slipper å føle deg så alene.
 
Kjære deg, dette høres vanvittig tøft ut! Ingen kan bestemme over hva du skal føle om noenting. Vi bor i en ekstremt fordomsfull verden, og problemstillingen du opplever nå er kjempevanskelig. Og det er vanskelig å skulle gi noen trøstende ord.
Jeg håper jo, først og fremst for din del, at du kan møte dette nye livet du har skapt, på en slik måte at du iallfall vil oppleve en glede og forventning når han kommer til verden. Men verden skal allikevel ikke forvente at du skal være noe du ikke er. Å føle noe du ikke klarer å føle. Det høres uutholdelig ut. Ivareta deg selv først og fremst. Gutten som kommer virker å ha uhorvelig med kjærlighet uansett. Både fra din mann og øvrige familie.
Våg å være ærlig, jeg heier på deg! Dine følelser og tanker er viktige i ditt liv. En skal ikke utslette seg selv og eget følelsesliv.
Jeg kan ikke sette meg inn i din situasjon, men når det kommer til DIN integritet, identitet, behov og følelser, så er du like verdifull som alle andre - uansett. Jeg håper ikke du ser ned på deg selv.

Jeg håper sammen med deg! Jeg håper du finner samtalepartnere som har det/har hatt det slik som deg.

En stor klem til deg ♥️
 
Så vondt å ha det sånn. Håper du får hjelp fort. Du får uansett hjelp på helsestasjon etter fødsel. Jeg kjente heller ingen glede i svangerskap nr 2. Følte ingen glede da babyen kom ut heller. Bare lettelse over at fødsel og svangerskapet var over.
 
Kjære deg! Kjempetøff situasjon du er i. Jeg er veldig glad du skal til psykolog og håper du slipper å vente lenge på å få komme. At de prioriterer deg fram mot fødsel. Ingen mennesker er like. Ikke alle passer inn i «normen» og ifht hva som forventes. Har du og mannen diskutert permisjonen? Kanskje ide om han tar mesteparten? Etter et par runder med psykolog kan det også være en ide å invitere samboer med på dialogen, om psykologen tror det kan hjelpe han å se din side. At han bare avfeier det er ikke greit. Av og til trenger de å høre det fra en tredjepart. Omsorgen du føler for din mor er jo bare helt enestående. At du ønsker dette for henne og ikke for deg selv liksom. Håper du og moren din kan klare å kommunisere om dette fremover. Så hun forstår. Hun kan helt sikkert være til enorm hjelp! Håper så inderlig ingen dømmer deg for dette, har inntrykk av at det er din frykt siden du ikke vil prate om det til noen i familien. Du skal ikke føle på skam og skyld, det er lov å be om hjelp! Det er til barnets beste også, og det vil du helt sikkert!

Har ei venninne som ikke ønsket barn. Hun hadde tenkt å sterilisere seg, men legen nektet fordi de fleste ombestemmer seg. Nå har hun fått en datter og elsker henne. Men hun er ikke sånn standard mor som er hjemme mest mulig og bare tenker på barnet. Det hadde ikke vært naturlig for henne. Jeg tenker hun kan ha hatt mange av de samme tankene som deg. De løser det mye med at far er mer hjemme og tar en større del av det enn det som sees på som vanlig. Og det er jo ikke feil tenker jeg. Alle må få bestemme livene sine slik de vil! Men barnet må føle trygghet og kjærlighet. Om du sitter hjemme alene med barnet og er deprimert så er ikke det det beste for hverken deg eller barnet..

Håper å høre fra deg hvordan det går framover. Vi er like langt på vei ca. Lykke til hos psykologen!
 
Vil bare si at noen ganger så forandrer alt seg når du får babyen på magen (utenfor), kjenner til det lutt selv.
Om ikke så har du mylighet til å benytte deg av et fantastisk støtteapparat og det syns jeg du skal bruke til det fulle. Det er ikke noe galt med deg, lykke til❤️
 
Har dessverre ikke så mange gode råd å komme, men tenker at du allerede har tatt det viktigste steget sånn at du får snakke med noen. Håper du etterhvert kan åpne deg (hvertfall noe) til en eller flere av dine nærmeste. Må være så tungt å gå med sånne tanker helt alene. Vil sende deg en klem :Heartred
 
Lite råd og komme med, men vil sende deg en stor klem :Heartred
Håper det å snakke med noen hjelper deg, og jeg tror det vil endre seg når du får babyen på utsiden:Heartred
 
Vil sende deg en god klem :Heartred (og kanskje hviske at du ikke skal bli knust om du ikke elsker barnet i det han ligger på magen din. Det er ikke slik for alle, langt derifra)
 
God klem til deg! Vondt å lese at du føler deg så fortvilet over situasjonen. Håper psykologen blir en god samtalepartner for deg. Dette ordner seg på en eller annen måte, det er jeg helt sikker på!
 
Så tøff du er som deler dette :Heartred

Godt at du får noen å snakke med.
Ønsker deg masse lykke til
 
Hei, kan kjenne meg igjen i mye du skriver. Jeg har heller aldri tenkt at å få barn er lykken i livet. Jeg ble uplanlagt gravid, og falt ganske hardt.

Vi valgte alikevel å beholde, jeg tenkte at de store gledesfølelsene kommer etterhvert. Vel, de har ikke det så langt. Eneste jeg føler derimot er at jeg blir redd når jeg har kjent lite liv ol, og det har vært godt å kjenne på at "noe" hvertfall er på plass.
Jeg har dermot vært ganske åpen med de rundt meg om mine tanker rundt graviditet og barn, men merker at mange syns det er vanskelig(?) å forholde seg til mine følelser. Blir vel egentlig bare mer vanskelig å være åpen når jeg er så langt på vei, og det ER kjempevanskelig å ikke føle på samme gleden som de rundt seg. Det har vel egentlig bare gjort at skuffelsen over mine egne følelser er blitt enda større.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å føle den store forelskelsen når han kommer , men tenker at vi kan få det fint uansett. Jeg har heldigvis god støtte i samboer, som gleder seg veldig.
 
Är innom och sniker litt! Känner inte helt igen det du skriver, för min första graviditet var fin och efterlängtad, MEN jag fölte ikke på noe extrem forelskelse till den babyn med en gång. Den växtre fram litt och litt. Ikke gå i kjelleren om du inte syns han er det vackraste miraklet på jord! syns du er kjempetuff som delar av dina tankar och söker hjälp! Det kommer lysere tider :Heartblue
 
Back
Topp