Svangerskap utenfor livmoren, methotrexate behandling, erfaringer noen ?

DarkRose

Betatt av forumet
Hei.
Jeg har nettopp opplevd min første exu, og gjennomgår nå behandling for det. Påkjenningen har vært enormt stor.
Var 6-7 uker på vei da smertene kom og det ble oppdaget.
Forrige lørdag fikk jeg 3 sprøyter med methotrexate og fikk beskjed om nye blodprøver på dag 4 og 7.
4 dag var altså idag. Hcgnivået mitt hadde steget fra ca 3600 fra lørdag da jeg fikk injeksjon til 4000 idag. Jeg trodde det skulle synke sakte men sikkert fra dagen man får injeksjonen ?

Fikk beskjed fra legen idag at det var resultatet på prøven på lørdag som gjaldt. Altså om det var sunket fra idag (onsdag) til lørdag, og event hvor mye som sier om det har funket eller ikke.

Hva er deres erfaringer, dere som har opplevd dette ? Blødde dere eller ikke ? Hva er normalt ? Jeg har ikke blødd noe ennå..
Jeg er så fortvila.. Vil bare ha dette overstått nå..

Last edited:
Uff, dette var trist å lese. :(
Vet at det tar litt tid før hCG synker, men ser at den ikke har steget noe særlig.

Har ikke så mye erfaring på exu. Håper det ordner seg raskt.
God klem, masse god bedring og lykke til videre.

Uff, dette var trist å lese. :(
Vet at det tar litt tid før hCG synker, men ser at den ikke har steget noe særlig.

Har ikke så mye erfaring på exu. Håper det ordner seg raskt.
God klem, masse god bedring og lykke til videre.
Takk :)

Hei!

Så trist å høre at du hadde en exu. Hadde det selv i 2008 og vet hvor vanskelig det er, føler veldig med deg nå. Min hcg steg også. Jeg småblødde hele veien fra jeg ble gravid og utover etter methotrexate. Jeg tror jeg minnes at jeg fikk beskjed om at jeg ikke nødvendigvis kom til å blø med en gang. Blødde du før du oppdaget exu'en? Jeg tenker at det kan være at blødningen først kommer når hcg nivået er så lavt at man får blødning (men nå er jeg ikke faglig kompetent). Viss slimhinnen i livmoren allerede er blødd ut, er det jo kanskje logisk at man ikke blør før embryo "slipper". Det kan sikkert ta litt tid. Men som sagt er det ikke noe jeg har faglig grunn til å si.

Jeg vil anbefale deg å mase på legene om du er usikker og redd. Du skal bli tatt på alvor. Jeg ringte legevakten da jeg var veldig bekymret og de tok heldigvis min usikkerhet på alvor. Jeg ble sendt hjem fra sykehuset før jeg fikk metotrexat, da jeg ikke var så langt på vei. Men likevel veldig usikker og fikk derfor snakke med lege som roet meg ned. Når de sier at hcgen din har gått ned, betyr det at embryo ikke fortsetter å vokse, så da er ingen fare tenker jeg. Men mas på legene, så de kan gi deg klare svar. Det er vondt å ha det sånn. Legen har ikke gitt deg nok informasjon.

lykke til!

Back
Topp