Svangerskap penger.

Det blir vel som med foreldrepenger regner jeg med, at du "taper" i forhold i inntekten din om du tjener med enn 6G og har en arbeidsgiver som ikke dekker mellomlegget?

Last edited:
Sniker fra oktober: jeg får utbetalt akkurat det samme som vanlig på svangerskapspenger, arbeidsgiver forskutterer lønn og får refusjon fra nav. Får feriepenger som vanlig da. Om arbeidsgiver ikke forskutterer, så vil feriepengene bli påvirket og lønnstaker er 6G. Akkurat det samme vil være med sykemelding.

Må ta å sjekke dette ut.
Regner med at siden du spør, så er du i en arbeidssituasjon der du ikke kan fortsette pga forhold på arbeidsplassen og uten muligheter for omplassering. I såfall skal arb.giver fylle ut deler av søknaden, så du burde kunne innhente info om hvordan søknadsprosessen foregår både fra dem og direkte dra NAV. Siden dette ikke er en frivillig situasjon er det lite å vurdere rundt hvorvidt du "taper" på det eller ei.

Last edited:
Regner med at siden du spør, så er du i en arbeidssituasjon der du ikke kan fortsette pga forhold på arbeidsplassen og uten muligheter for omplassering. I såfall skal arb.giver fylle ut deler av søknaden, så du burde kunne innhente info om hvordan søknadsprosessen foregår både fra dem og direkte dra NAV. Siden dette ikke er en frivillig situasjon er det lite å vurdere rundt hvorvidt du "taper" på det eller ei.
får bare krysse finger på at jeg får bedre tilrettelegging på jobb.

Men man kan jo bare få lege til å sykemelde istedenfor å søke om sykepenger. Så det er sikkert det hun lurer på.
Jordmor sa til meg at det skal ikke ha noe å si på permisjonspengene, du skal ikke kunne "tape" noe. Eneste er som de sier at du ikke får fulle feriepenger når man er sykemeldt eller på svangerskapspenger, det samme gjelder jo forsåvidt når man er i permisjon :)

Men man kan jo bare få lege til å sykemelde istedenfor å søke om sykepenger. Så det er sikkert det hun lurer på.
Jordmor sa til meg at det skal ikke ha noe å si på permisjonspengene, du skal ikke kunne "tape" noe. Eneste er som de sier at du ikke får fulle feriepenger når man er sykemeldt eller på svangerskapspenger, det samme gjelder jo forsåvidt når man er i permisjon :)
Det er sikkert ikke noe problem å bli sykemeldt, men sykepenger og svangerskapspenger dekker jo ikke de samme grunnene til at arbeidet ikke kan opprettholdes som før. Så å "velge" sykepenger er ikke helt "i henhold". Enig med deg at foreldrepengene ikke blir påvirket av hva slags avlønning du har hatt; sykepenger/ svangerskapspenger/ arbeidsinntekt kvalifiserer på lik linje, og såfremt ikke grunnlaget går ned (ex hvis arbeidsgiver ikke kompenserer for differansen mellom 6G og din faste lønn) skal ikke foreldrepengenes størrelse påvirkes. Feriepengene kan jeg heller ikke skjønne skal bli berørt; disse beregnes jo på grunnlag av fjorårets totale inntekt. Dersom denne er uforandret er også feriepengene det.

Det er sikkert ikke noe problem å bli sykemeldt, men sykepenger og svangerskapspenger dekker jo ikke de samme grunnene til at arbeidet ikke kan opprettholdes som før. Så å "velge" sykepenger er ikke helt "i henhold". Enig med deg at foreldrepengene ikke blir påvirket av hva slags avlønning du har hatt; sykepenger/ svangerskapspenger/ arbeidsinntekt kvalifiserer på lik linje, og såfremt ikke grunnlaget går ned (ex hvis arbeidsgiver ikke kompenserer for differansen mellom 6G og din faste lønn) skal ikke foreldrepengenes størrelse påvirkes. Feriepengene kan jeg heller ikke skjønne skal bli berørt; disse beregnes jo på grunnlag av fjorårets totale inntekt. Dersom denne er uforandret er også feriepengene det.
Leste på nav at du kun mottar feriepenger for 12uker tror jeg det var når du er sykemeldt ( viss du er sykemeldt et år f.eks.) Men usikker på om dette gjelder når arbidsgiver utbetaler vanlig lønn og du ikke mottar direkte fra nav.
Og er helt med på det du sier om svangerskapspenger, men virker ikke som det "systemet" er helt oppe å gå, det var jordmor første til å innrømme...

Last edited:
En får bare ferie penger av et visst antall uker av nav :(

Leste på nav at du kun mottar feriepenger for 12uker tror jeg det var når du er sykemeldt ( viss du er sykemeldt et år f.eks.) Men usikker på om dette gjelder når arbidsgiver utbetaler vanlig lønn og du ikke mottar direkte fra nav.
Og er helt med på det du sier om svangerskapspenger, men virker ikke som det "systemet" er helt oppe å gå, det var jordmor første til å innrømme...
Får du vanlig lønn fra arb.giver i permisjonen og de får (delvis) dekning direkte fra NAV vil jeg tro at du opparbeider feriepenger som normalt, men det er nok evt beskrevet i tariffavtale eller andre interne retningslinjer. Hør med HR! Forvirringen rundt svangerskapspenger/ sykepenger er beklageligvis minst like stor blant de som burde ha peiling som oss vanlige, dødelige nettbrukere :)

Sist svangerskap kunne jeg ikke jobbe natt pga helsesituasjonen. Ble tilbudt tilrettelegging fra jobb med dagjobbing. Dette derimot førte til at jeg mistet nesten halvparten av lønnen min pga jeg da ikke hadde rett på noen av tilleggene mine. (vet derimot at det har vært rettsak på dette og at kommunen tapte, men man må jo da være villig til å ta den kampen og oppholdet i lønn) Undersøkte da om jeg kunne ha rett til svangerskapspenger, men siden jobben kunne tilrettelegge til meg på tross av svært økonomisk ugunstig situasjon hadde jeg ikke rett på dette. Enden på visen ble at jeg endte opp som sykemeldt så og si hele svangerskapet.

Poenget er at de aller fleste jobber KAN tilrettelegge på en eller annen måte og dermed frafaller sykepenger som mulighet, det er kun ytters få yrker der dette er ikke er mulig.

Kommunen som jeg bor i er med i IA bedrift, da må jeg ha tilrettelagt i jobb men det er jo hvor mye jeg får tilrettelagt da med jobb. De skulle kalle inn bedrift helsetjenesten med fysioterapeut. Får se hvor mye jeg får tilrettelagt.

Jeg får svangerskapspenger og har fått det siden uke 7 av graviditeten. Har en jobb hvor det ikke er mulig å tilrettelegge, men får utbetalt full lønn og feriepengene er ikke berørt. Dvs, min situasjon økonomisk er helt lik nå på svangerskapspenger som hvis jeg skulle vært i 100% full jobb.

Back
Topp