Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Regner med at siden du spør, så er du i en arbeidssituasjon der du ikke kan fortsette pga forhold på arbeidsplassen og uten muligheter for omplassering. I såfall skal arb.giver fylle ut deler av søknaden, så du burde kunne innhente info om hvordan søknadsprosessen foregår både fra dem og direkte dra NAV. Siden dette ikke er en frivillig situasjon er det lite å vurdere rundt hvorvidt du "taper" på det eller ei.Må ta å sjekke dette ut.
får bare krysse finger på at jeg får bedre tilrettelegging på jobb.Regner med at siden du spør, så er du i en arbeidssituasjon der du ikke kan fortsette pga forhold på arbeidsplassen og uten muligheter for omplassering. I såfall skal arb.giver fylle ut deler av søknaden, så du burde kunne innhente info om hvordan søknadsprosessen foregår både fra dem og direkte dra NAV. Siden dette ikke er en frivillig situasjon er det lite å vurdere rundt hvorvidt du "taper" på det eller ei.
Men man kan jo bare få lege til å sykemelde istedenfor å søke om sykepenger. Så det er sikkert det hun lurer på.Regner med at siden du spør, så er du i en arbeidssituasjon der du ikke kan fortsette pga forhold på arbeidsplassen og uten muligheter for omplassering. I såfall skal arb.giver fylle ut deler av søknaden, så du burde kunne innhente info om hvordan søknadsprosessen foregår både fra dem og direkte dra NAV. Siden dette ikke er en frivillig situasjon er det lite å vurdere rundt hvorvidt du "taper" på det eller ei.
Det er sikkert ikke noe problem å bli sykemeldt, men sykepenger og svangerskapspenger dekker jo ikke de samme grunnene til at arbeidet ikke kan opprettholdes som før. Så å "velge" sykepenger er ikke helt "i henhold". Enig med deg at foreldrepengene ikke blir påvirket av hva slags avlønning du har hatt; sykepenger/ svangerskapspenger/ arbeidsinntekt kvalifiserer på lik linje, og såfremt ikke grunnlaget går ned (ex hvis arbeidsgiver ikke kompenserer for differansen mellom 6G og din faste lønn) skal ikke foreldrepengenes størrelse påvirkes. Feriepengene kan jeg heller ikke skjønne skal bli berørt; disse beregnes jo på grunnlag av fjorårets totale inntekt. Dersom denne er uforandret er også feriepengene det.Men man kan jo bare få lege til å sykemelde istedenfor å søke om sykepenger. Så det er sikkert det hun lurer på.
Jordmor sa til meg at det skal ikke ha noe å si på permisjonspengene, du skal ikke kunne "tape" noe. Eneste er som de sier at du ikke får fulle feriepenger når man er sykemeldt eller på svangerskapspenger, det samme gjelder jo forsåvidt når man er i permisjon![]()
Leste på nav at du kun mottar feriepenger for 12uker tror jeg det var når du er sykemeldt ( viss du er sykemeldt et år f.eks.) Men usikker på om dette gjelder når arbidsgiver utbetaler vanlig lønn og du ikke mottar direkte fra nav.Det er sikkert ikke noe problem å bli sykemeldt, men sykepenger og svangerskapspenger dekker jo ikke de samme grunnene til at arbeidet ikke kan opprettholdes som før. Så å "velge" sykepenger er ikke helt "i henhold". Enig med deg at foreldrepengene ikke blir påvirket av hva slags avlønning du har hatt; sykepenger/ svangerskapspenger/ arbeidsinntekt kvalifiserer på lik linje, og såfremt ikke grunnlaget går ned (ex hvis arbeidsgiver ikke kompenserer for differansen mellom 6G og din faste lønn) skal ikke foreldrepengenes størrelse påvirkes. Feriepengene kan jeg heller ikke skjønne skal bli berørt; disse beregnes jo på grunnlag av fjorårets totale inntekt. Dersom denne er uforandret er også feriepengene det.
En får bare ferie penger av et visst antall uker av navDet er sikkert ikke noe problem å bli sykemeldt, men sykepenger og svangerskapspenger dekker jo ikke de samme grunnene til at arbeidet ikke kan opprettholdes som før. Så å "velge" sykepenger er ikke helt "i henhold". Enig med deg at foreldrepengene ikke blir påvirket av hva slags avlønning du har hatt; sykepenger/ svangerskapspenger/ arbeidsinntekt kvalifiserer på lik linje, og såfremt ikke grunnlaget går ned (ex hvis arbeidsgiver ikke kompenserer for differansen mellom 6G og din faste lønn) skal ikke foreldrepengenes størrelse påvirkes. Feriepengene kan jeg heller ikke skjønne skal bli berørt; disse beregnes jo på grunnlag av fjorårets totale inntekt. Dersom denne er uforandret er også feriepengene det.
Men vet du om det gjelder alle? Tenkte kanskje noen arbeidsgivere dekket noe? :| ellers ser det ut som det blir 2år på rad uten noe særlig i feriepenger :/En får bare ferie penger av et visst antall uker av nav![]()
Ok, det utgjør jo en stor forskjell på feriepengene, ja.. Skjønner jeg er heldig med tariffestet dekning av arbeidsgiver.En får bare ferie penger av et visst antall uker av nav![]()
Får du vanlig lønn fra arb.giver i permisjonen og de får (delvis) dekning direkte fra NAV vil jeg tro at du opparbeider feriepenger som normalt, men det er nok evt beskrevet i tariffavtale eller andre interne retningslinjer. Hør med HR! Forvirringen rundt svangerskapspenger/ sykepenger er beklageligvis minst like stor blant de som burde ha peiling som oss vanlige, dødelige nettbrukereLeste på nav at du kun mottar feriepenger for 12uker tror jeg det var når du er sykemeldt ( viss du er sykemeldt et år f.eks.) Men usikker på om dette gjelder når arbidsgiver utbetaler vanlig lønn og du ikke mottar direkte fra nav.
Og er helt med på det du sier om svangerskapspenger, men virker ikke som det "systemet" er helt oppe å gå, det var jordmor første til å innrømme...