Svangerskap og UVI

Lykkeliten18

Forelsket i forumet
Hei alle sammen!

Jeg var på min første kontroll i går (var da 12+0). Tenkte at jeg endelig var kommet i den mer "trygge" fasen, men legen min sa at jeg hadde urinveisinfeksjon (UVI). Jeg har hatt dette mange ganger før, men aldri i et svangerskap. Legen min tok det veldig alvorlig og startet meg på antibiotika med en gang. Hun snakket også mye om at UVI kunne føre til SA og at jeg måtte være forberedt på alt. Dette gjorde meg ikke(!) mer avslappet. Skjønner at det er begrenset hva man kan gjøre de første ukene før fosteret er levedyktig, men jeg er nå enda mer nervøs enn tidligere :sorry:

Er det noen som har erfaring med UVI i svangerskapet? Er det vanlig? Går det vanligvis greit eller er det nokså alvorlig?

Jeg hadde UVI helt i begynnelsen av dette svangerskapet og fikk tredagers kur med Selexid. Var på det tidspunktet ikke klar over at jeg var gravid. Er nå 9+0, og tenker ikke noe særlig på UVI’en.

Slik jeg har forstått det er det ekstra viktig å behandle en UVI i svangerskapet, fordi den lettere sprer seg til nyrene. Det kan gi en forholdsvis alvorlig infeksjon. UVI i svangerskapet er veldig vanlig. Jeg ser at en ubehandlet UVI kan føre til fosterskade, men personlig ville jeg ikke fokusert på det.

Er jo alltid viktig å få behandlet en UVI, så jeg er enig med legen din. Det er ikke alle som får symptomer, sånn sett er det jo fint at urinen testes på hver sv.kontroll.

Jeg synes det står veldig mye bra på NHI:
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ager/urinveisinfeksjon-hos-gravide/#heading-4

Hilsen sniker fra juni

Sniker fra desember.

Jeg hadde også UVI tidlig i svangerskapet som ble oppdaget på første kontroll i uke 12. Jeg gikk på antibiotika (Selexid) i en uke og det ble borte, det har heller ikke kommet tilbake. Det er ganske vanlig å ha UVI som gravid og jeg har aldri hørt at det er farlig, bortsett fra om det ikke blir behandlet. Legen min nevnte ingenting om økt risiko for SA.

Tror ikke det er farlig så lenge det blir behandlet. Jeg hadde I forrige svangerskap blødninger og da jeg dro til legevakt og tok urinprøve ble det påvist UVI. Dagen etter spontanabortert jeg. MEN viktig å merke seg at jeg tror ikke det hadde sammenheng med UVI. Tror det var dødt fra før. Legene nevnte ingenting om at UVI kunne lede til SA. UVI er slik jeg har forstått det nokså vanlig i svangerskap. Så lenge man oppdager det og det behandles tror jeg ikke det er farlig for fosteret(uten at jeg er noe ekspert på dette). Men jeg synes likevel det er bra at legen din tar det alvorlig og at du følges opp [emoji4] Det går nok bra[emoji4]

Sånn jeg har skjønt så er uvi veldig vanlig hos gravide, og ikke alltid gir symptomer. Hos gravide bahandles uvi uansett hvor mye eller lite utslag det egentlig er fordi det kan gi fosterskade. Aldri hørt om uvi og sa.

Tusen takk alle sammen :Heartred
Det er betryggende å høre at det vanligvis går greit så lenge man behandler det. Er bra at de da sjekker urin ved hver sv.kontroll :)
Da satser jeg på at alt kommer til å gå fint :p

Jeg hadde UVI helt i begynnelsen av dette svangerskapet og fikk tredagers kur med Selexid. Var på det tidspunktet ikke klar over at jeg var gravid. Er nå 9+0, og tenker ikke noe særlig på UVI’en.

Slik jeg har forstått det er det ekstra viktig å behandle en UVI i svangerskapet, fordi den lettere sprer seg til nyrene. Det kan gi en forholdsvis alvorlig infeksjon. UVI i svangerskapet er veldig vanlig. Jeg ser at en ubehandlet UVI kan føre til fosterskade, men personlig ville jeg ikke fokusert på det.

Er jo alltid viktig å få behandlet en UVI, så jeg er enig med legen din. Det er ikke alle som får symptomer, sånn sett er det jo fint at urinen testes på hver sv.kontroll.

Jeg synes det står veldig mye bra på NHI:
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ager/urinveisinfeksjon-hos-gravide/#heading-4

Hilsen sniker fra juni
Tusen takk for så informativ tilbakemelding :)
Godt å høre at alt fremdeles går bra med svangerskapet ditt :Heartred

Herregud for en lege da.. Skremme deg på den måten.. Nå har fu fått behandling, så nå går dette helt fint. :)
Uff, ja. Jeg har egentlig en utrolig dyktig lege (som har fordypning i graviditet og små barn), men hun er en veldig "tøff" lege som ikke legger noe filter på noe :p
Hun sier rett ut at det ikke er noe man kan gjøre for å redde et foster før ca uke 22 fordi det da er mulig at det er levedyktig. Som hun sier det: det er bra når du har kommet til det tidspunktet staten er villig til å bruke penger på deg :p
Ikke spesielt flinke til å "roe meg ned", men hun er flink til å gjøre meg forberedt på det verste :woot:

Sniker fra desember.

Jeg hadde også UVI tidlig i svangerskapet som ble oppdaget på første kontroll i uke 12. Jeg gikk på antibiotika (Selexid) i en uke og det ble borte, det har heller ikke kommet tilbake. Det er ganske vanlig å ha UVI som gravid og jeg har aldri hørt at det er farlig, bortsett fra om det ikke blir behandlet. Legen min nevnte ingenting om økt risiko for SA.
Så godt å høre at alt gikk fint :Heartred Nå er det jo ikke lenge til termin fir din del. Ønsker deg masse lykke til med fødsel :Heartred

Sniker fra april;

Jeg hadde UVI flere ganger i mitt første svangerskap. En gang uten symptomer og utviklet seg derfor til nyrebekkenbetennelse, utrolig vondt!! Aldri fått inntrykk av at en UVI er en fare for foster eller SA, bare at det er viktig å oppdage tidlig og starte behandling.
Jeg ville ikke tenkt mer på det. Håpløst av legen å uttale..

Back
Topp