Svangerskap og overvekt

HanneA

Flørter med forumet
Hei!

Jeg er 5+2 i dag, overlykkelig over å være gravid igjen så fort - 1.pp etter første mens etter en MA i august. Men så er det jo alle disse bekymringene, da.. Blant de dette med overvekt. Jeg veier ca 15-20 kg for mye, og jeg vet det smertelig godt. Det er ikke så fordømt enkelt å kvitte seg med det - tro meg, jeg har prøvd det meste.. Jeg trener for tiden tre dager i uka, og spiser relativt sunt, vil jeg påstå. Tenkte jeg skulle prøve å gå ned litt før jeg ble gravid igjen, men det rakk jeg ikke...

Også leser man seg jo grønn på Internett om alle farer og risikoer ved svangerskap. Og jeg skjønner at 15-20 kg for mye ikke er spesielt optimalt. Jeg gruer meg faktisk til svangerskapskontroll, for jeg vet det kommer til å bli et tema, og det er ikke så kult for ei som har hatt issues med vekta i ganske mange år. Så, hva er deres erfaring med dette? Hvis dere har noen..

Jeg var veldig overvektig med nr 2 her snakker vi minst 30kg+, og hadde ingen issues med det i svangerskapet. Alt foregikk normalt under hele svangerskapet ingen komplikasjoner.
Kan ikke huske legen kommenterte det heller. Der jeg merka det var i bekkenet, for jeg var tung, og ble tyngre som gravid.

Når jeg fikk nr 3 ca 4 år senere hadde jeg gått på Grete roede kurs og tatt av over 54 kg. Da hadde jeg ingen bekkenløsning og det sier jo sitt :o

Jeg hadde en bmi på 29,3 når jeg var gravid sist. Det er ikke kjempemye men det ble ikke sagt noe annet på kontrollene annet enn at jeg måtte ta glukosebelastning. Den gang var jeg «heldig» og var kvalm og kastet opp en del og ente faktisk opp med å gå opp bare 7 kg i svangerskapet og ned hele 17 kg rett etter svangerskapet..
syns forresten du høres veldig fornuftig ut som trener 3 ganger i uka og spiser ganske sunt:) En skal jo ikke slanke seg under svangerskap, men å bevege seg og spise normalt sunt høres veldig bra ut :) Så om noen tar opp vekten din på kontroller så får du bare si det som du har gjort her:) Håper ikke du bruker mye energi på å gru deg:)

Tusen takk for gode svar, dere er fine!!:Heartred
Ikke mye som skal til for å bekymre meg om dagen, men heldigvis ikke mye som skal til for å glede meg heller!

Hei!
Jeg deler bekymringen din, da jeg selv også er overvektig. Mye mer enn deg, faktisk.
Da samboeren min og jeg bestemte oss for at vi ønsket oss barn nå, så dro jeg til legen først. Vi var kjempebekymret for farene det ville være, både for meg og barnet, at jeg er så stor som jeg er.
Heldigvis var fastlegen min kjempeflott og vi hadde en lang og fin samtale som lettet alle bekymringene mine. Så lenge jeg har et fornuftig kosthold og aktivitetsnivå gjennom graviditeten så vil ikke overvekten være noe mer farlig enn alle andres risiko ved et svangerskap.

Legen min nevnte også at det "farligste" med å få barn som overvektig var at mye er arvelig, så vi må være flinke med vanene vi gir barnet etter det er født.

Dessuten mente han det ville bli vanskeligere for oss å gå barn, så vi måtte forberede oss på å prøve lenge, og vi avtalte at vi skulle bli henvist videre for hjelp i mai om vi ville det. Vel, fem uker senere satt jeg med en positiv prøve i hånda som fortalte 2-3 uker, så første utfordring gikk jo utmerket ;)

Håper du finner en lege/jordmor som er like forståelsesfull som min. Og hvis du bor i Trondheim deler jeg gjerne legens navn med deg:)

Sniker fra desember.

Jeg veide ca. 20kg for mye da jeg ble gravid og var og er også veldig klar over det selv. Jeg gruet meg også til kontroller. Det har så langt gått over all forventing. Hverken lege eller jordmor har mast om det, de har egentlig nesten ikke nevnt det. Jeg tok glukosebelastningen i uke 28 av rutine men det er alt. Jeg har ikke gått opp så mye og ligger rett over streken men innenfor feltet på symfysemål. Jeg har også hatt et greit svangerskap. Jeg har vært ekstremt mye utmattet fordi barnet "tar" all energi og ikke deler med meg men mamma slet med det samme og hun er tynn. Jeg har også bekken- og korsryggsproblemer men det ville jeg nok hatt uansett.

Lykke til :)

Hei!
Jeg deler bekymringen din, da jeg selv også er overvektig. Mye mer enn deg, faktisk.
Da samboeren min og jeg bestemte oss for at vi ønsket oss barn nå, så dro jeg til legen først. Vi var kjempebekymret for farene det ville være, både for meg og barnet, at jeg er så stor som jeg er.
Heldigvis var fastlegen min kjempeflott og vi hadde en lang og fin samtale som lettet alle bekymringene mine. Så lenge jeg har et fornuftig kosthold og aktivitetsnivå gjennom graviditeten så vil ikke overvekten være noe mer farlig enn alle andres risiko ved et svangerskap.

Legen min nevnte også at det "farligste" med å få barn som overvektig var at mye er arvelig, så vi må være flinke med vanene vi gir barnet etter det er født.

Dessuten mente han det ville bli vanskeligere for oss å gå barn, så vi måtte forberede oss på å prøve lenge, og vi avtalte at vi skulle bli henvist videre for hjelp i mai om vi ville det. Vel, fem uker senere satt jeg med en positiv prøve i hånda som fortalte 2-3 uker, så første utfordring gikk jo utmerket ;)

Håper du finner en lege/jordmor som er like forståelsesfull som min. Og hvis du bor i Trondheim deler jeg gjerne legens navn med deg:)

Takk for et langt og beroligende svar :) Jeg skjønner jo selvsagt at et svangerskap er forskjellig fra person til person uansett om man er overvektig eller undervektig, så jeg håper legen min også er like forståelsesfull som din!! For jeg orker ikke at det skal være noe jeg må gå rundt og tenke på, og bekymre meg for. Det har jeg brukt nok av livet mitt på..

Jeg bor i Trondheim, så del gjerne med deg! :))

Sniker fra desember.

Jeg veide ca. 20kg for mye da jeg ble gravid og var og er også veldig klar over det selv. Jeg gruet meg også til kontroller. Det har så langt gått over all forventing. Hverken lege eller jordmor har mast om det, de har egentlig nesten ikke nevnt det. Jeg tok glukosebelastningen i uke 28 av rutine men det er alt. Jeg har ikke gått opp så mye og ligger rett over streken men innenfor feltet på symfysemål. Jeg har også hatt et greit svangerskap. Jeg har vært ekstremt mye utmattet fordi barnet "tar" all energi og ikke deler med meg men mamma slet med det samme og hun er tynn. Jeg har også bekken- og korsryggsproblemer men det ville jeg nok hatt uansett.

Lykke til :)

Tusen takk! Så godt å høre at ting går over all forventning!! :)

Hva er glukosebehandling?:smiley-ashamed005

Tusen takk! Så godt å høre at ting går over all forventning!! :)

Hva er glukosebehandling?:smiley-ashamed005

En test som tas for å se om man har svangerskapsdiabetes :) Man tar først en blodprøvene fastende, drikker noen desiliter med sukkervann, venter to timer og tar ny blodprøve. Man har visst større risiko for å få det som overvektig. Mine prøver var kjempefine :)

Jeg har 30-40 kg for mye ift lengden min, og gruer meg fælt ift kontroller fremover.. forrige gang mente jordmor jeg ikke kom til å orke å leke med barnet mitt en gang, så spørs om jeg kun går til fastlege!
Får oppfølging med ul og kontroller hver 4. Uke fra uke 24- pga svangerskapsdiabetes og lupus antikoagulant og andre risikogrunner..

Jeg og legen min har blitt enige om at jeg veier meg hjemme, og at ikke hele samtalen skal handle om vekt da jeg er fullt klar over selv hvor mye jeg veier og at det ikke er bra for kroppen min..

Fikk kun mild svangerskapsdiabetes forrige gang, og holdt kun med oppfølgning av kost. Håper det blir sånn denne gangen også, da jeg regner med å få svangerskapsdiabetes denne gangen også.

Takk for et langt og beroligende svar :) Jeg skjønner jo selvsagt at et svangerskap er forskjellig fra person til person uansett om man er overvektig eller undervektig, så jeg håper legen min også er like forståelsesfull som din!! For jeg orker ikke at det skal være noe jeg må gå rundt og tenke på, og bekymre meg for. Det har jeg brukt nok av livet mitt på..

Jeg bor i Trondheim, så del gjerne med deg! :))

Helt enig med deg, det er ikke tankene om hva andre synes om oss vi skal bekymre oss for nå! Det er en fantastisk spennende tid som vi med litt(eller mye eller alt for lite) kroppsvekt må få nyte og være stolte av, på lik linje med alle andre!

Jeg heier på oss!

PS, sendte deg ei melding om navnet til legen.
PPS, om noen andre trøndere har gode erfaringer med jordmødre som ikke trykker overvektige ned, så mottas tips med stor takk!

Hvis du bor i oslo kan du be legen søke deg til adipol på riksen. da får du fødeplass der, samt alle svangerskapskontroller, gluekosebelastning, ekstra ultralyder, ernæringsfysiolog. dette er et sted kun for overvektige gravide. skal søke meg dit selv:)

Hvis du bor i oslo kan du be legen søke deg til adipol på riksen. da får du fødeplass der, samt alle svangerskapskontroller, gluekosebelastning, ekstra ultralyder, ernæringsfysiolog. dette er et sted kun for overvektige gravide. skal søke meg dit selv:)
Det høres jo fantastisk ut! Heldige dere som har muligheten i Oslo!

Jøss, det hørtes fantastisk ut ja! Men bor i Trondheim, så det blir litt langt unna..

Jeg er også overvektig men prøver å fokusere på å spise dobbelt så sunt istedet for dobbelt så mye. (ikke at det er lett, er jo overvektig av en grunn.. hehe) Håper faktisk at jeg går ned litt nå som kvalmen er på plass. Greiere å ha et lavere utgangspunkt til kontroller. Ikke at jeg har fått noe negativt. Jeg sier det som det er, jeg vet at jeg er overvektig og passer på vekten. Har aldri veiet meg på kontroller. har veiet meg hjemme og oppgitt vekt på kontrollen. Det syns jeg passer greit =) Hvis jordmor "kjefter" på meg for overvekten så går jeg ikke tilbake til hun. Been there done that. heheh

Jeg har nok rundt 10kg for mye selv (minst!), men har tidligere gått ned 25kg og holdt meg stabil etter det, så føler at jeg har funnet "min" vekt selv om jeg er noe i overkant om man ser på BMI. Spent på om det blir et issue på kontrollene ja =/ Prøver jo å spise sunt, men det er vanskelig når jeg småspiser oftere enn vanlig.

Jeg har 30-40 kg for mye ift lengden min, og gruer meg fælt ift kontroller fremover.. forrige gang mente jordmor jeg ikke kom til å orke å leke med barnet mitt en gang, så spørs om jeg kun går til fastlege!
Får oppfølging med ul og kontroller hver 4. Uke fra uke 24- pga svangerskapsdiabetes og lupus antikoagulant og andre risikogrunner..

Jeg og legen min har blitt enige om at jeg veier meg hjemme, og at ikke hele samtalen skal handle om vekt da jeg er fullt klar over selv hvor mye jeg veier og at det ikke er bra for kroppen min..

Fikk kun mild svangerskapsdiabetes forrige gang, og holdt kun med oppfølgning av kost. Håper det blir sånn denne gangen også, da jeg regner med å få svangerskapsdiabetes denne gangen også.

Jeg hadde kommer til å satt den jordmoren skikkelig på plass, hvem sier noe sånt? Det er faktisk ikke greit!

Back
Topp