Svømmedyktig

Hvis det står i læreplanen så er det skolen.

Men som med alt i skolen, så tenker jeg foreldrene må følge opp. For meg er det en selvfølge å sørge for at ungene mine gjør lekser og klarer å følge fagene til det nivået de skal være på.

Hvis skolen ikke klarer å gi elevene forutsetninger for å klare det som står i læreplanen kan man vel klage. Enten det gjelder lærere som ikke gjør god nok jobb eller tomme svømmebasseng.
 
Både foreldre og skole har et ansvar der. Det jeg tenker er at foreldre i alle fall har et ansvar for at barnet er svømmedyktig, mens resten som beskrives i målet er en konkretisering av hvilket nivå skolen skal etterstrebe at de ligger på i svømmeundervisningen.

Er ikke det definisjonen av "svømmedyktig" da?
Å svømme så og så langt i strekk, flyte på mage og rygg osv. Definisjonen svømmedyktig er ikke å holde seg flytende 10 svømmetak liksom
 
Er ikke det definisjonen av "svømmedyktig" da?
Å svømme så og så langt i strekk, flyte på mage og rygg osv. Definisjonen svømmedyktig er ikke å holde seg flytende 10 svømmetak liksom
Det er det det som er definisjonen av svømmedyktig ja
 
Jeg ser hva du mener men det er jo ikke alle det kreves mye for heller :)
Trenger i grunn bare en badebukse :)

Hvordan får du ditt barn til å bade i vann med temperatur på 12-15 grader? Som det er i sjøen på sommeren:eek: Har ikke fått mine barn til å bade i sjøen på flere år jeg nå. Selv om jeg prøver! For jeg får ikke mitt barn ut i vannet da, og da må vi til basseng. Det koster både tid og penger, ikke drar jeg med meg alle barna alene heller, for jeg er ikke selv så dyktig i vann dessverre. Så man trenger mer enn bare enn badebukse mener jeg :)
 
Er ikke det definisjonen av "svømmedyktig" da?
Å svømme så og så langt i strekk, flyte på mage og rygg osv. Definisjonen svømmedyktig er ikke å holde seg flytende 10 svømmetak liksom

nå er ikke jeg gymlærer da, men vil tro man kan definere det på ulike måter alt etter som, men at man mener generelt noe mer enn at man kan svømme "litt". Har ikke prøvd å google men tviler på at definisjonen på å kunne svømme har identisk definisjon som det som står i kunnskapsløftet. Læreplanmålene skal være konkrete, så her har de jo definert en del øvelser elevene skal mestre for å nå målet. At foreldre som lærer barna sine å svømme om sommeren er nøye på at de kan flyte sånn og slik og dykke og hoppe og gå direkte over i svømming osv, slik tviler jeg på at hvermansen tenker. :)
 
Det et Norges svømmeforbund sin definisjon også.

Det et altså den "offisielle definisjonen på å være svømmedyktig" som politikerene da har satt inn i skolens rammeplan.
 
Det et Norges svømmeforbund sin definisjon også.

Det et altså den "offisielle definisjonen på å være svømmedyktig" som politikerene da har satt inn i skolens rammeplan.

Jaja, da brukte jeg ordet uten å vite at det i det hele tatt fantes en "offisiell definisjon", og det jeg mente kan byttes ut med å si at barnet "kan svømme". Altså jeg mener foreldre har et ansvar der, men at jeg ikke forventer at alle foreldre skal vite om og tenke over at de opplistede målene med flyting og svømming og dykking så og så mange meter...
 
Jeg mestrer ikke selv det som står i de målene, selv om jeg kan svømme greit. Dykker ikke/ liker ikke å være under vann. Altså hadde jeg hatt store problemer med å lære dette bort. Heldigvis er mannen mer glad i vann enn jeg, så han tar dem begge med i bassenget, i tillegg har eldste gått kurs. Men står det i læreplanen konkrete krav så er det skolens ansvar, selv om vi foreldre skal følge opp.
 
Jeg tenker at det er både skole og foreldre sitt ansvar


Vi er heldige der de får 10 (eller er det 12? De begynte iallefall før jul) svømmetimer nå i 2 klasse. Kommunen har egen svømmelærer som har alle skolene.

Nå kunne eldste her nesten svømme, fordi vi har vært så heldige å kunne svømme i sjøen her om sommeren. Vi er ikke mye på badelandet her fordi det er så dyrt. Er fort 500,- gangen for en familie på 4, og det har vi ikke råd til flere ganger i mnd. Men han og jeg var en del i svømmehallen da frøkna var liten og vi skulle ha mor og sønn-tid.

Vi har tenkt svømmekurs også, men med 12-ukers kurs til 1300,- og man må i tillegg betale inngang på 100,- hver gang, så blir det dyrt...

Hadde det vært billigere ville helt sikkert flere foreldre hatt mulighet til å tatt med ungene oftere...
 
Jeg tenker egentlig at skolen er hovedansvarlig for å nå læremål (selv om en selvfølgelig bør gjøre så godt en kan med oppfølging hjemme). Kjenner flere foreldre som ikke kan svømme, og hvis ikke skolen har mulighet til å lære barna eller foreldrene har råd til svømmekurs, vil barna falle utenfor.
 
Altså, når det gjelder slike praktiske ting så er ikke skolen hovedansvarlig nei, et barn i 4klasse forventes delvis å kunne mestre det å være i vann og forventes derfor å være helt eller delvis svømmedyktig, men skolen bidrar til å øke kunnskapen rundt det å svømme, lære gode teknikker for tak og pust, samt gjøre barnet trygge både under og over vann. Så oppsummert, foreldrene har et ansvar for det grunnleggende mens skolen skal finpusse og sørge for at alle er eller havner på dette nivået i løpet av 4klasse ;)

(Hilsen gymlæreren som sitter vedsiden av meg i sofa'n ) :D
 
Tenker foreldre, men at skole hjelper de med teknikker og slikt. Mi går i 5. og går på svømmekurs. Ungdomsgruppe nå da. Men ene året på sommeren her arrangerte kommunen gratis svømmekurs for alle. Det var kjempekjekt for alle og veldig populært.

Har søkt minste også inn på svømmekurs. Hu er 6 år. Hu liker å bade, men hu har ikke teknikker på plass da. Så greit å få litt veiledning med de proffe.

Selv gikk jeg, lillesøster og storebror på svømmekurs fra 5 år. :) Storesøster ble lært av pappaen vår ;)

Men vår skole har svømming fast fra 4.klasse. Så de får mye repetering når de først begynner :)
 
Jeg har jo en tredjeklassing som har hatt 5 av de 8 svømmetimene han skal ha på skolen i år. Neste gang de skal ha svømming er 5. Klasse.

Min er minst to, kanskje tre private svømmekurs (1300 kr, 10 ganger siden man nå trakk inn økonomi) fra å nå den svømmedyktigheten der.

Vi gikk et da han var seks. Og han måtte ta trinnet ned fra første kurs til å gå snåbarnsavømming (med foreldre i vannet) sammen med søstra på fire. Vannskrekk.

Vi har gått privat i svømmehallen og nå mestrer han å dusje. Han kan dukke hodet under vann.

Men han flyter ikke. Følgelig langt fra å svømme 100 meter.

Vi har mye jobb igjen.

Dette er skolens kompetansemål for fullført fjerde klasse. Da skal skolen lære dem det.

Men det gjør de ikke, så det faller på oss. Vi hjelper dem med å regne og lese også (dvs. Tilrettelegger. Den delen kommer langt lettere for ham) men det er langt mer krevende å lære ham å svømme.

Tilgangen på basseng og instruktør, kommuneøkonomi. Skolen har de fleste steder ikke det som skal til for å nå det kompetansemålet det offentlige sier at de skal.

Egentlig er det politikerene sitt ansvar.

Men sånn praktisk blir det jo vårt ansvar å sørge for at våre barn lærer å svømme

Jeg vil bare gi deg vårt beste tips til å få ungen til å lære å flyte og senere svømme. Vi var i akkurat samme situasjon som dere. Det som gjorde at det løsnet for vår gutt var at vi gikk i svømmehallen hver eneste dag. Altså flere dager på rad. Tidligere følte vi at han brukte så lang tid på å venne seg til vannet, at han ikke egentlig kom i gang med å øve på å flyte/svømme. Da vi begynte å trene intensivt kom han rett i gang med å trene med en gang vi kom i vannet, og det gikk bare noen dager før han svømte. FOR en lettelse! Vi bor ved sjøen, og det er ikke så gøy for en 8-åring å gå med vest på brygga, når kompisene går uten...

Det må sies at han har før dette har gått på fire svømmekurs (6000 kr totalt) uten å lære å svømme...
 
Frøkena svømte alene sommeren før hun startet i 1 klasse. Teknikken var selfølgelig ikke på plass. Siden 1.klasse har hun svømt 2 ganger i uka (deltatt på ulike kurs og svømmegrupper) Det koster 2500kr i skoleåret, det er ikke mye.
 
40min er ikke langt.
På en hverdag med jobb osv blir det fort langt.. :) 40 min hjem, 40 min tilbake.. 40 min hjem igjen..
Kan hende vi kan prioritere det neste år, uten andre fritidsaktiviteter..
 
Frøkena svømte alene sommeren før hun startet i 1 klasse. Teknikken var selfølgelig ikke på plass. Siden 1.klasse har hun svømt 2 ganger i uka (deltatt på ulike kurs og svømmegrupper) Det koster 2500kr i skoleåret, det er ikke mye.
Det var ganske billig. Vi betaler i så fall mer enn det for ti uker.
 
Jeg vil bare gi deg vårt beste tips til å få ungen til å lære å flyte og senere svømme. Vi var i akkurat samme situasjon som dere. Det som gjorde at det løsnet for vår gutt var at vi gikk i svømmehallen hver eneste dag. Altså flere dager på rad. Tidligere følte vi at han brukte så lang tid på å venne seg til vannet, at han ikke egentlig kom i gang med å øve på å flyte/svømme. Da vi begynte å trene intensivt kom han rett i gang med å trene med en gang vi kom i vannet, og det gikk bare noen dager før han svømte. FOR en lettelse! Vi bor ved sjøen, og det er ikke så gøy for en 8-åring å gå med vest på brygga, når kompisene går uten...

Det må sies at han har før dette har gått på fire svømmekurs (6000 kr totalt) uten å lære å svømme...
Fint at det løsnet for dere.

Å gå i svømmehallen hver dag er ikke gjennomførbart før i ferien i alle fall. Det er skole, lekse, fotball, korps, søsken...
 
Frøkena svømte alene sommeren før hun startet i 1 klasse. Teknikken var selfølgelig ikke på plass. Siden 1.klasse har hun svømt 2 ganger i uka (deltatt på ulike kurs og svømmegrupper) Det koster 2500kr i skoleåret, det er ikke mye.
Her koster det 1500 for 10 ganger
 
Foreldrene mener jeg. Det har ikke kostet oss mange kronene å få eldste svømmedyktig.
 
Back
Topp