Sutte på tommelen

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Noen som har noen gode tips til å få slutt på dette??

Jeg har ingen gode tips mot det, men jeg gjorde det selv da jeg var liten. Det resulterte i 11 mm overbitt og to år med regulering.

Hadde jeg hatt en unge som gjorde det hadde jeg ikke skydd noen midler for å få slutt på det. Kanskje du kan pensle hele tommelen med sånn middel for å ikke bite negler. Eller gaffa-teipe en hanske på henne?;) (siden jeg vet at mange her inne ikke har humor, så vil jeg understreke at den siste var litt på¨spøk)

noen som har noen tips?? :)

bruke slikt midel for neglebitting, smaker hvist dritt
ellers så vet jeg at tanta mi dupet fingrene til sønn sin i edikk for at han skulle slutte, vet ikke om det fungerte

Vesla mi har begynt med det nå. Hvor store bør de være før man dupper tommelen i "dritt"? Er det slemt å gjøre det nå? Hu er ett år... Hehe

bondekone skrev:
bruke slikt midel for neglebitting, smaker hvist dritt
ellers så vet jeg at tanta mi dupet fingrene til sønn sin i edikk for at han skulle slutte, vet ikke om det fungerte

skader jo ikke å prøve :)

Karamellion skrev:
Jeg har ingen gode tips mot det, men jeg gjorde det selv da jeg var liten. Det resulterte i 11 mm overbitt og to år med regulering.

Hadde jeg hatt en unge som gjorde det hadde jeg ikke skydd noen midler for å få slutt på det. Kanskje du kan pensle hele tommelen med sånn middel for å ikke bite negler. Eller gaffa-teipe en hanske på henne?;) (siden jeg vet at mange her inne ikke har humor, så vil jeg understreke at den siste var litt på¨spøk)

hehe gaffa teip ja, ikke en dum ide det ;-) hun er blitt 5 år etterhvert, så nå er det virkelig på tide å få slutt på dette......

Madinka skrev:
Hvorfor vil du ha slutt på det? Og hvor gammelt er barnet?

hun er 5år...... så..... skulle sluttet for LENGE siden

Madinka skrev:
Hvorfor vil du ha slutt på det? Og hvor gammelt er barnet?

har vel noe med at en kan få feil tannstilling og slikt og tidligere en får slutt på det jo bedre er det ut fra det jeg har hørt

Det med atnnstilling er det delte meninger om. Noen mener det ikke affekterer annet enn melketennene.
Men uansett: Har du nevnt det for jenta? Hva tenker/sier hun om det?

Jeg sugde på tommelen til jeg var vel 7 år, men etter 4-5-årsalderen aldri slik at noen så det.. ;-p Tror det er vanlig at det blir rimelig flaut etterhvert.

Har ikke fått skjeve tenner av det, men ville rådført meg med en tannpleier eller tannlege om dette, før jeg hadde orket å bruke mye energi på det. Særlig hvis hun ikke er helt moden for tanken selv riktig ennå.

Madinka skrev:
Det med atnnstilling er det delte meninger om. Noen mener det ikke affekterer annet enn melketennene.

Jeg sugde på tommelen til jeg var vel 7 år, men etter 4-5-årsalderen aldri slik at noen så det.. ;-p Tror det er vanlig at det blir rimelig flaut etterhvert.

Har ikke fått skjeve tenner av det, men ville rådført meg med en tannpleier eller tannlege om dette, før jeg hadde orket å bruke mye energi på det. Særlig hvis hun ikke er helt moden for tanken selv riktig ennå.

dette står det på hjemmesiden til tannlegen min angående tommelsutting
Det er ingen alvorlige medisinske problemer forbundet med tommelen suger inntil barnet fyller seks til åtte år. Dette er da permanente tennene begynner å komme inn i vanen kan potensielt føre til dental misdannelser som for eksempel et kors biter eller bukk tenner, og disse problemene kan variere fra mild til svært alvorlig.

Suge tommelen: tommel suge, en av de vanligste vane blant barn, i konflikt med plasseringen av den øvre og nedre fortennene, forårsaker oppe å spriker ut og nedre tennene å kaste seg tilbake inn i munnen. Disse endringene i biter stillingen til slutt krever ortodontiske behandling.

Madinka skrev:

Vi snakket om det ganske mye, og hun sier at nå SKAL hun slutte. Så går det 2 min, så glemmer hun seg igjen. Den er ganske hyppig i munnen, og fingeren ser jo helt "oppspist" ut også. Syns det hadde vært veldig greit å fått en slutt på det før skolestart neste år iallefall.

Det midlet du kjøper på apoteket mot neglebiting, eller papirplaster. (Det hvite på rull.)
Noen tar på barna bommulsvanter ved leggetid, men de bør plastres rundt håndleddene. 

Back
Topp