Sushi

Heffan

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Juligull2021
Hva sies det om sushi og svangerskap? Prøvd å lest meg opp, men det er jo så mye forskjellig informasjon og meninger rundt det.
Jeg har sååååå lyst på SUSHI:banghead::banghead::banghead:
 
Spiste sushi forrige lørdag jeg:) Var tempura maki da, og det er hvertfall trygt. Elsker fersk ingefær også, men leste en plass at man skulle være forsiktig med det i graviditeten, så spiste bare litt av den.
 
Mener det skal være greit så lenge fisken er fersk, men det er noen fiskeslag vi må holde oss unna.

Fra https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Fisk, sushi og annen sjømat

Fisk og sjømat kan inneholde mikroorganismer eller fremmedstoffer som kan være skadelig for fosteret.

Unngå rakfisk når du er gravid, på grunn av skadelige bakterier.
Du kan spise gravet og røkt fisk, men slik fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.
Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under.
Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter:

Selkjøtt
Blåkveite over tre kilo
Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo
Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt
Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei
Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.
 
Her er det sushi nesten en gang i uken. Har spist det i begge svangerskapene. No har eg to små som elsker det like mye som meg
 
Har spist sushi i begge svangerskapene mine:) Har dog bare spist varmebehandlet, vet det går fint med laks som jeg elsker men har ikke fristet så mye uansett:p
 
Back
Topp