Sushi.

Tigermor

Gift med forumet
August 2018
Sist jeg var gravid var det veeeeldig nei-mat.
Men har så lyst på maki med fritert laks, philadelphiaost, agurk og eple. :angelic:

Er det innafor?
Spiser du sushi i svangerskapet?

Bare spis :) sushi er Ja mat:) men hold deg unna kveite, tunfisk og... var en fisk til... men laks Er det bare å spise :)

Sushi
Lenge var sushi på listen over matvarer gravide skulle holde seg unna. Men gravide kan spise sushi av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene som er listet opp i tabellen lenger oppe i artikkelen.

Skal du lage sushien selv med villfisk fra sjøen, bør den fryses først for å drepe eventuelle parasitter (minst -20 grader i minst ett døgn). Se Mattilsynets egen veiledning om hvordan du lager sushi som er trygg å spise.

Nei-mat
Enkelte typer fisk
  • Blåkveite over 3 kg
  • Gjedde
  • Abbor over 25 cm
  • Ørret over 1 kg
  • Røye over 1 kg
  • Hai
  • Sverdfisk
  • Skater
  • Fersk tunfisk
  • Selkjøtt

Kos deg [emoji1316] Så lenge du holder deg unna det de har listet opp over her ;)

Spiste det ikke i forrige graviditet - men spiser det denne gangen :) både laks og fritert scampi

Spist sushi to ganger til nå, men holder meg til laks og kjøper kun på steder jeg kjenner.

Noen som vet om jeg kan tine salmalaks som har vært fryst i 3 uker, og bruke i sushi?

Oh yees! Spist sushi to ganger. Og har ofte lyst på. Så lenge du holder deg vekke fra store fisker, er det helt innafor. Selv spiser jeg hotrolls med laks og kremost, laks sashimi og tempura maki. Kos deg med sushien! :-)

Men har så lyst på maki med fritert laks, philadelphiaost, agurk og eple. :angelic:

Er det innafor?

Men hvis laksen er fritert, så spiser du jo ikke rå fisk, og da er det vel fritt frem [emoji8]

Spiser fortsatt sushi fra de stedene jeg er godt kjent med, holder meg unna steder jeg er usikker på. Spiser mye laks, innbakt scampi og innbakt kylling. Liker ikke tunfisk osv så trengte ikke endre så mye matvaner akkurat der. Men passer veldig på god hygiene og spiser maten fersk.

Er det innafor?
Når var du gravid sist? Jeg ble overrasket da jeg var gravid for 9 år siden over at sushi var ja-mat. Forventet liksom nei.

Når var du gravid sist? Jeg ble overrasket da jeg var gravid for 9 år siden over at sushi var ja-mat. Forventet liksom nei.
8 år siden. Men da skulle man ikke spise sushi, fikk jeg beskjed om.

Tuuusen takk for svar! Spørs om det blir sushi i morgen da :D

8 år siden. Men da skulle man ikke spise sushi, fikk jeg beskjed om.
Jeg oppfattet det som ganske nytt at sushi var erklært greit for gravide, så det var sikkert mange informasjonskanaler som ikke var oppdatert:-)

Jeg oppfattet det som ganske nytt at sushi var erklært greit for gravide, så det var sikkert mange informasjonskanaler som ikke var oppdatert:)
Det er sant :)

Back
Topp