Sushi

Ikke rart i det hele tatt. Blir på en måte som rått kjøtt vs behandlet kjøtt.

Det er størrelsen til tunfisken det kommer an på, ikke om den er rå eller varmebehandlet. Desto større den er, desto mer miljøgifter (bl.a. kvikksølv) har den rukket å spise. Disse miljøgiftene skiller ikke fisken ut noe særlig av, derfor vil en større og eldre fisk inneholde mye mer enn de små. Og så omsider til poenget - det er alltid små tunfisk som blir brukt til hermetisering, da de store er veldig mye verdt og blir solgt for store summer

Yes, kan ikke være foruten salmalaks. Tunfisk liker jeg ikke rå, så slipper unna spekulasjonen mtp. det.

Tunfisk på boks skal være trygt da? Rart at ikke "fersk" tun er trygt
Sniker her. Tunfisk på boks er så liten tunfisk at den inneholder lite tungmetaller. Derfor er den safe :) i sushi brukes gjerne større tunfisk med mer tungmetaller, og derfor blir gravide frarådet å spise det i sushi :)

Det er størrelsen til tunfisken det kommer an på, ikke om den er rå eller varmebehandlet. Desto større den er, desto mer miljøgifter (bl.a. kvikksølv) har den rukket å spise. Disse miljøgiftene skiller ikke fisken ut noe særlig av, derfor vil en større og eldre fisk inneholde mye mer enn de små. Og så omsider til poenget - det er alltid små tunfisk som blir brukt til hermetisering, da de store er veldig mye verdt og blir solgt for store summer
Trodde det også var type tunfisk. Altså at den ferske ofte var fisket i andre farvann enn den hermitiserte. Men lenge siden jeg har lest meg opp på tunfisk altså, og da var det ikke graviditet som var grunnen, men miljø :)

Jeg skal spise sushi på fredag, det gledes:):)

Legen min sa nei sist. Så holdt meg unna da og nå :)

Jeg har spist sushi med god samvittighet :) Men hadde bare gått på skikkelige plasser.

Back
Topp