Sushi og ingefær

Lilje92

Gift med forumet
Junilykke 2020 ♡
Junibollene 2023
Det er jo et evig diskusjonstema her inne med sushi i svangerskapet, jeg har forstått at det er helt greit å spise det sålenge man holder seg unna bl.a. tunfisk og kveite. Så, jeg spiser sushi med god samvittighet!

Men så er det den ingefæren da.... Hvor mye spiser dere av den? Er jo trygt å spise ingefær i små mengder, men har lest at man helst ikke skal ha for mye. Hvor tenker dere grensa går? Jeg liker jo vanligvis å ta en bit ingefær etter hver bit! :rolleyes:
 
Syns også det er vanskelig med sånne mengdeting. På trygg mammamedisin står det jo f.eks. at man kan bruke ingefær som kvalmestillende. Sist jeg åt sushi åt jeg kanskje to-tre «pinnetak» med ingefær.
 
Jeg spiser sushi :hilarious: unntatt tunfisk og Kveite. :rolleyes:
 
Tok ingefærkapsler sist svangerskap pga kvalme :eek:
 
Har spist masse av den syltetede ingefæren man får til sushi. Ofte kjøpt den pakken alene på kiwi f.eks og småspist av denne ila uka :)
 
Jeg drakk en ingefærshots på onsdag, og ble veldig stresset for det står spesifikt at man skal unngå det (pga. det er konsentrert). Nå er jeg litt urolig, men fornuften i meg regner med at det går bra. Det er bare synd det ikke er fornuften som har fått lov til å styre, men galskapen og bekymringene! Uansett så har jeg tilbrakt hele natt og idag morges på å lese om denne studien og den laveste dosen som viste negativ effekt var 1784 mg/kg kroppsvekt daglig på rotter. For en person som er 70 kg tilsvarer det daglig inntak på ca. 125 g. Det er jo ganske mye ingefær hver dag. Grunnen til at det likevel er vanskelig å si noe om anbefalt mengde slik jeg forstår det, er at det ikke er forsøkt hvilken dose ingefær som kan inntas som ikke gir noe effekt (dvs. lavere enn 1784 mg/kg), utenom kontrollgruppa som fikk ingenting. Ift. sushi-ingefær var anbefalingen å la være eller eventuelt begrense hvis man vil være helt sikker. Det stod at en sånn ingefærshot kunne ha mellom 1,7-23 g ingefær og de anbefalte ikke inntak. Den jeg tok hadde vel ca. 12 g ingefær. For meg tilsvarer dette omtrent 240 mg/kg (bare den ene dagen) som er ca. 1/7 av det rottene fikk (men hver dag).

Det er sikkert helt i orden som alle andre sier; «alt med måte», men jeg for min del kommer hvertfall ikke til å ta mer shots! Kommer sikkert til å spise litt ingefær sammen med annen mat i ny og ne.
 
Jeg spiser sushi, men holder meg unna de sortene som er nevnt (holder meg mest til fritert skampi osv). Det er veldig sjeldent jeg unner meg sushi fordi det er litt dyrt, og de få gangene jeg har hatt i svangerskapet spiser jeg litt av ingefæren også siden den er så god, og litt må være greit :)
 
Spiste sushi i dag jeg, med kanskje 5-6 ingefærstrimler... husket i det minste å be om uten tunfisk.

merker at jeg er sykt mye mer chill nå enn i første svangerskap.
 
Jeg spiser aldri sushi med noe annet enn kokt scampi eller vegetar, så det er ikke noe problem for meg i grunn.

Men ingefær til sushi spiser jeg som vanlig.
 
Back
Topp