Sushi i Danmark?!

bellis

Forelsket i forumet
Hei jenter!

Jeg og min kjære drar til København med båten imorgen, (bare sånn opp og ned tur)
og i den forbindelse så har jeg lest at det er et veldig bra sushi sted der..
Og da lurer jeg på om det er trygt å spise sushi Danmark? Noen som vet? [8|]
Vet jo at det er erklært trygt i Norge siden vi har regler ang. at sushien må fryses..
men det er jo ikke sikkert det er likt i Danmark! [:)]

De har samme regler for frysning av fisken som i Norge. Og jeg tenker at hvis dere finner en sushirestaurant som er velrennomert er nok dette ikke noe problem. Men ikke spis eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk, vet ikke om de har de samme strenge rådene for det som i Norge der borte, men det er greit å følge de samme retningslinjene i allefall :)

Tusen takk for svar! [:)]
Vi får se hva det blir til [;)] Kose oss skal vi hvertfall!

Søsteren min bor i Danmark, og såvidt jeg har skjønt så er det akkurat likt der og her :D

Dvs, spis ivei!

Gravide skal vel uansett hvor det er i verden , ikke spise sushi... det er rå mat...
Jeg hadde definitivt ikke kommet til å spise sushi, selv om jeg elsker det... og ihvertfall ikke de 3 første mnd.
Hør med jordmor du, eller google det, da finner du mye info, og hvorfor gravide ikke skal spise det [:)]

På Matportalen.no har de stalig opplysning for hvilken mat gravide kan spise, og sushi står på lista over mat som kan spises. Sitat: "Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk." Det man IKKE skal spise er sushi av tunfisk, hai, sverdfisk eller skater. Men man kan jo velge å spise sushi av laks og maki med f.eks avokado. Synes det er mye skremselspropaganda ute og går, selv forholder jeg meg til matportalen, de har de offentlige rådene som også jordmødre og leger henviser til.

Du kan jo spørre på restuaranten om fisken har vært fryst eller om den er behandlet på noen måte, og hvor fersk den er=).

ORIGINAL: lille_mars

På Matportalen.no har de stalig opplysning for hvilken mat gravide kan spise, og sushi står på lista over mat som kan spises. Sitat: "Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk." Det man IKKE skal spise er sushi av tunfisk, hai, sverdfisk eller skater. Men man kan jo velge å spise sushi av laks og maki med f.eks avokado. Synes det er mye skremselspropaganda ute og går, selv forholder jeg meg til matportalen, de har de offentlige rådene som også jordmødre og leger henviser til.

Ja, men da fant du ut hva du kunne spise og ikke [:D] Det er det viktigste, og det er ikke skremselspropaganda, er jo ment til det beste for den gravide[:D] Så får alle ta sine valg utifra opplysningene man har[:D]

Back
Topp