Sure oppstøt - tips?

Tinkiwinky1990

Elsker forumet
Hei jenter. I det siste har jeg vært plaget med sure oppstøt. Opplever til tider at jeg får sur smak i munnen og at det sure mageinnholdet kommer opp fra magen med spyttet på en måte. Det er forferdelig plagsomt!!!!

Fikk anbefalt gaviscon (tablett el flytende væske) på apotek men takler ikke smaken da jeg også er svært kvalm). Noen som har noen andre tips?

Var på apoteket i sta og det eneste hun apotekteknikkeren sa jeg kunne bruke var gaviscon, IKKE noe annet. Leter litt på nettet etterpå og finner en hel haug av andre preparater vi gravide kan bruke. Håpløst :hungover:
Fant heldigvis link her hjemme! håper det hjelper. Men kom gjerne med andre forslag :D

LINK tyggis!!!! MAGI i tyggisform :Heartbigred Jeg har lovehearts som backup, de kan funke når jeg kjenner at nå er det litt halabrann på vei, men Link fikser alt! Tar de forebyggende etter måltid jeg vet gir halsbrann, som taco eller tomatbasert mat eller ved behov ellers. Kjenner jeg meg uggen på kvelden f.eks tar jeg en før leggetid og får sove uten problemer :) Selges på apotek.

Novalucid fikk jeg beskjed om av lege. De smaker nesten ingenting og er ganske effektive

Love hearts som flere skriver funker som fjell for meg Har en rull i nattbordskuffen, en i veska, en i bilen og en på jobb...kan ikke risikere å være tom..hehe

Gaviscon finnes i tyggetablett og jeg syns hvertfall at den er bedre enn mikstur (med tanke på smak :hilarious:). Jeg har fått halsbrann allerede selv, og er på andre dag med endring av kostholdet. Har funket kjempebra for halsbrannen sin del, litt kjedelig med alt som må kuttes ut da :rolleyes:

Stemmer også for love hearts. Smaker godt gjør det og :p

Gaviscon kan man med fordel bruke som sugetabletter når man er gravid ellers blir de forferdelige :p vet de egentlig skal tygges men fungerer selv om man vare suger på dem

Er mye man kan ta som gravid men oftest kun alginat preparat som er anbefalt ettersom det ofte er at musklene blir slappe som er grunnen til sure oppstøt i begynnelsen ihvertfall.

Bare hver forsiktig med å ikke ta altfor mye av magesyredempende preparater for da kan du begynne å få overproduksjon av magesyre og havne i en ond sirkel.

Om dere ikke har noen ting tilgjengelig, (som meg her en natt) sjekk kjøleskapet for melkeprodukter. Melk og yoghurt har slukket litt av halsbrannen her etpar ganger. Det lindrer iallefall! :rolleyes:

Brukte lovehearts forrige svangerskap, funket veldig bra. Denne gangen greier jeg ikkje godteri av noe slag, men fant ut at epler fungerer nesten enda bedre for min del :) Måtte google det, og da anbefales faktisk fersk eplejuice mot halsbrann og sure oppstøt :)

Gaviscon kan man med fordel bruke som sugetabletter når man er gravid ellers blir de forferdelige :p vet de egentlig skal tygges men fungerer selv om man vare suger på dem

Er mye man kan ta som gravid men oftest kun alginat preparat som er anbefalt ettersom det ofte er at musklene blir slappe som er grunnen til sure oppstøt i begynnelsen ihvertfall.

Bare hver forsiktig med å ikke ta altfor mye av magesyredempende preparater for da kan du begynne å få overproduksjon av magesyre og havne i en ond sirkel.
Det er sant. Alt med måte. Tar kun innimellom. Link tyggis er helt magisk. Funka med én gang!

Kan det hjelpe å endre kostholde litt? Passe på å ikke spise så feit eller sterk mat? Vet ikke om det er noe annet i graviditeten enn ellers. Men det hjalp for meg før.

Gaviscon kan man med fordel bruke som sugetabletter når man er gravid ellers blir de forferdelige :p vet de egentlig skal tygges men fungerer selv om man vare suger på dem.

Takk for tips, jeg har tygget dem, og har nesten kastet opp av at det vokser så sinnsykt i munnen :yuck:

Galieve brukte jeg sist, funka mye bedre en gaviscon :) de er litt seige å tygge og henger seg litt fast i tennene, men de smaker tyggis og skummer ikke sånn som gaviscon. Det var også den eneste som hadde effekt som varte mer enn 5 minutter.

Det er noen matvarer som trigger halsbrann, sjokolade, surt godteri, salt og sterk mat trigget det for meg sist, aå spiste jeg noe av det var jeg forberedt på å få halsbrann.

Jeg sverger til samarin eller nyco om jeg får akutt sure oppstøt, også har jeg losec som du sikkert kan få av legen din også, men disse tar litt lengre tid for å funke men mot slutten av graviditeten så tar jeg losec hver morgen forebyggende. Men samarin/nyco funker i løpet av 5 minutter, smaker høgg men man blir vandt til det :happy: jeg har en dårlig lukkemuskel og sliter til vanlig, sure oppstøt er noe av det jeg hater mest med å gå gravid ettersom det blir så ekstremt jævlig :inpain:

Jeg sverger til samarin eller nyco om jeg får akutt sure oppstøt, også har jeg losec som du sikkert kan få av legen din også, men disse tar litt lengre tid for å funke men mot slutten av graviditeten så tar jeg losec hver morgen forebyggende. Men samarin/nyco funker i løpet av 5 minutter, smaker høgg men man blir vandt til det :happy: jeg har en dårlig lukkemuskel og sliter til vanlig, sure oppstøt er noe av det jeg hater mest med å gå gravid ettersom det blir så ekstremt jævlig :inpain:

Jeg fikk aldri problem med sure oppstøt før helt på slutten av forrige svangerskap. Hadde det kanskje 2 uker og det må jeg innrømme var ganske forferdelig :woot:

Denne gangen har jeg gått på progesteron i 12 uker, så det bidro til litt tidlig problemer, men heldigvis gitt seg nå.

All cred til deg som har dårlig lukkemuskel i tillegg :smiley-angelic003

Back
Topp