Sure oppstøt!!! Tips og erfaringer?

Håpet2015

Føste gang på forumet
Septemberlykke 2015
Har allerede begynt og slite med sure oppstøt. Går konstant og brekker meg og føler at maten er på vei opp...topper det hele med sviende halsbrann! Prøvd noen tabletter mot halsbrann, men disse må tygges først og de vokser i munn og gjør at jeg brekker meg igjen... Ender opp med at jeg kvier meg for å spise fordi jeg ender opp med kvalme og ubehag!!!

Hjelp!!! Er det noen damer her inne med erfaringer eller tips angående dette? :)

Ikke spis etter kl 20. Ikke legg deg ned før en time etter du ha spist. Hev hodedelen av sengen eller bruk en stor pute. Kutt ned på stekt mat, rødt kjøtt, kaffe/te, drikke med kullsyre, sterk, fet eller syreholdig mat (og alkohol, men det har du vel kutta uansett). Be legen om å få medisin som du kan få i deg.

Dette er kjipe råd, men jeg har dette som kronisk sykdom og det endrer livskvalitet voldsomt. Det er også litt forskjellig fra person til person på hva en reagerer på. Jeg kan ikke spise rucculasalat feks, mens for andre går det fint. Pass på at hvis du drikker kaffe trenger du ikke samtidig fet middag feks.

Lykke til! Skikkelig ubehagelig og kan være veldig smertefullt.

Tusen takk for tips, skal følge det fra nå! Legen hadde ikke tid til meg før om to uker, så håper dette letter litt på symptomene :) vil si at formen min er blitt sterkt påvirket av dette, så må være slitsomt for deg som har dette hele tiden!

Prøvd linktyggis? Har ikke prøvd selv, men vet noen er fornøyd :) og så tenker jeg som hun over, du må nesten prøve å unngå at det oppstår i stede for å bare lindre :) lykke til!

Noen sverger til love hearts :)

Jeg har hatt mye halsbrann i tidligere svangerskap og da brukte jeg Gaviscon. Du får kjøpt det på apoteket og det er noe du skal drikke. For meg hjalp det godt. Men som det blir skrevet over her så er jo det aller beste dersom du klarer å unngå dersom er årsaken til halsbrann!

Jeg også sliter veldig med halsbrann.. Da er det kun gaviscon som hjelper på meg. Prøvde meg på lovehearts, men det virket kun i 30 min så kom halsbrannen igjen..

Tusen takk for tips, dere er noen flotte damer <3 skal gå til innkjøp av tyggis og gaviscon til når jeg ikke klarer å forebygge det.

Jeg har alltid vann med meg, slik at jeg får skylt ned når jeg får oppstøt.

min kjære har kronisk sykdom i spiserøret og han drikker flytende gaviscon på kvelden. han passer veldig på å ikke spise for sterk mat, ikke spise store måltider, holde seg unna sitrus, og ligger med hodet hevet .

Ikke spis etter kl 20. Ikke legg deg ned før en time etter du ha spist. Hev hodedelen av sengen eller bruk en stor pute. Kutt ned på stekt mat, rødt kjøtt, kaffe/te, drikke med kullsyre, sterk, fet eller syreholdig mat (og alkohol, men det har du vel kutta uansett). Be legen om å få medisin som du kan få i deg.

Dette er kjipe råd, men jeg har dette som kronisk sykdom og det endrer livskvalitet voldsomt. Det er også litt forskjellig fra person til person på hva en reagerer på. Jeg kan ikke spise rucculasalat feks, mens for andre går det fint. Pass på at hvis du drikker kaffe trenger du ikke samtidig fet middag feks.

Lykke til! Skikkelig ubehagelig og kan være veldig smertefullt.

Høres ut som du har mye av samme problem som kjæresten min. det er virkelig noe som tar på å slite med slikt kronisk.. Jeg har selv betennelse i spiserøret, men jeg kan "leve" normalt, det kan ikke han.

Har gått til innkjøp av både flytende og tyggetabelettet av gaviscon! Hjalp veldig :)

Back
Topp