I mitt hode er bomull/ull-klærne bare tøv. Kan likesågodt bruke en vanlig tynn bomullsbody innerst og vanlig ullundertøy over der igjen, det være like greit og kanskje enklere med tanke på renhold. Eller, aller best, bare ull.
Bomull trenger høy temperatur for å bli rein, spesielt undertøy som tar imot svette og bleieuhell. Ull derimot blir ødelagt av høye temperaturer. Ull, da fortrinnsvis ubehandlet ull, blir imidlertid ikke like fort skittent som bomull og tåler faktisk å få litt kroppsvæsker på seg uten at de blir betegnet som skitten. (i ubehandlet ull blir visstnok svette og urin "omdannet" til såpe, eller noe sånn.. Uansett tar det mange ganger så lang tid før ulltrøya mi begynner å lukte å bli ekkel, enn bomullstrøya.)
Bomull er tettere enn ull, og holder dermed ikke mye på varmen. Ull er mye varmere fordi det kan lukke inn et lag luft i plagget.
Den isolerende evnen bomull imidlertid har forsvinner helt når det blir vått. Ikke er bomull behagelig når det er vått, ikke skal det mye fukt til før det blir vått og det tar veldig lang tid til før det blir tørt igjen. Bomull tar opp og holder på mye fuktighet i forhold til ull. Ull kan godt bli klamt og vått uten at det blir kaldt og ubehagelig, og det tørker fortere.
I tillegg regulerer ull varmen bedre enn bomull pga det isolerende luftlaget. Luftlaget varmer på kalde dager og "kjøler" på varme dager.
På den kjølige og våte delen av våren og høsten og på vinteren sender jeg aldri guttungen i barnehagen uten ullundertøy. Da er han klar for både litt en liten vannpytt på gulvet og å gå rett fra svett herjing inne til minusgrader ute uten å bli kald og våt. Og samme prinsipp med både lue og votter. For det verste JEG vet er hvertfall å jobbe ute på vinteren med en lue med bomull inni. Det hjelper ikke mye at det er ull utpå lua om lua er klissvåt inni av svette. Ubehagelig. Der er fleece greit..
Hva er det Cubus har for noe mer i klærne sine hvis de ikke har ren ull?
de har både ull/bomull og rene ullplagg :) dresser/pysjer er ull/bomull.
Ok. Åssen er det i forhold til bare ull? Tenker på varme mest.