Sunnere livsstil

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
11/6-2024
Sunnere livsstil



Hei!
Jeg har et ønske om en sunnere hverdag som består av mer grønnsaker og mindre sjokolade, potetgull og altfor raske middager. Dessverre har det sklidd helt ut igjen etter et svangerskap med sv.diabetes hvor jeg iherdig regulerte det med kosthold. Unnskyldningen har selvsagt vært at nå kan jeg spise sånt med god samvittighet.

Vil også gjerne ned i vekt uten å aktivt slanke meg da jeg fremdeles fullammer. Håper og tror at mindre godteri og bedre mat likevel dytter vektpila nedover.

Hvem er jeg?
Kvinne, 31 år, mamma til gutt 10 år og jente 3 mnd (født i mars 24).

Høyde: 168cm
Startvekt før svangerskap: 84kg
Sluttvekt svangerskap: 91kg
Vekt ved 6 ukers kontroll: 85kg

Dagens midjemål: *kommer*
Måledag/veiing: 1 gang per uke. Må kjøpe meg ei vekt.

Dagens vekt: mellom 85-90 kg
(nå tipper jeg, skal spørre på helsestasjonen om jeg kan få veie meg selv kjapt den 13, da jeg ikke har vekt selv):

Ønsket vekt: 60-65kg

Delmål 1: 80kg
Delmål 2: 75kg
Delmål 3: 73kg
Delmål 4: 70kg
Delmål 5: 68kg
Delmål 6: 65kg
Delmål 7?: 60kg
Et hårete mål å nå 60-65 kg kanskje, men vi prøver.

Det må ikke gå for fort i svingene her, men jeg håper at det er realistisk å nå 80kg til august. Jeg fullammer lillemor, så diett blir det ikke med det første. Likevel tror jeg at kosthold og mer mosjon er nøkkelord. Vi får se!
 
Last edited:
GODTERIOVERSIKTEN:happy
Til daglig bruk

Sjokolade? Hvis ja, hvor mye?
Potetgull? Hvis ja, hvor mye?

Iskaffe:
Andre søtsaker?

Mosjon/trening:
Gått/trillet/bært tur?
Annen aktivitet?
 
Last edited:
DELMÅL 1: 80kg
Periode 1: 13 juni - 13 juli

Status ved oppstart periode 1
Høyde:
168cm
Startvekt før svangerskap: 84kg
Sluttvekt svangerskap: 91kg
Vekt ved 6 ukers kontroll: 85kg
Startvekt juni: 86kg
Startmål midje: 93cm

Vekt 13/6: —
Midjemål 13/6: 93cm

Vekt 21/6: 86kg
Midjemål 21/6: 93-95cm

Vekt 28/6:
Midjemål: 28/6

Vekt 5/7:
Midjemål 5/7:

Vekt 12/7:
Midjemål 12/7:

Oppsummering periode 1:
Startvekt:
Sluttvekt:
Kg ned:
Mål for neste periode:

Hva gikk lettere enn du trodde?
Hva var mest vanskelig?
 
Last edited:
Delmål 1: 80kg
Periode 2: 12 juli - 16 august

Status ved oppstart periode 2
Høyde:
168cm
Startvekt før svangerskap: 84kg
Sluttvekt svangerskap: 91kg
Vekt ved 6 ukers kontroll: 85kg
Startvekt juli:
Startmål midje:


Vekt 19/7:
Midjemål 19/7:

Vekt 26/7:
Midjemål: 26/7:

Vekt 2/8:
Midjemål 2/8:

Vekt 9/8:
Midjemål 9/8:

Vekt 16/8:
Midjemål 16/8:

Oppsummering periode 2:
Startvekt:
Sluttvekt:
Kg ned:
Mål for neste periode:

Hva gikk lettere enn du trodde?
Hva var mest vanskelig?
 
11/6-24

Klart for dagens oppsummering. Ikke helt i gang enda, men tror det er viktig å starte noteringen så tidlig som mulig for meg.

Sjokolade? Hvis ja, hvor mye?
Ikke spist sjokolade i dag

Potetgull? Hvis ja, hvor mye?
Ikke potetgull i dag heller

Iskaffe: 2 stk hjemmelagde iskaffe
( ca 1,5-2dl vaniljemelk uten tilsatt sukker, 1-2 ts caramel sirup og 0,25dl espresso)

Andre søtsaker?
4 stk Safarikjeks, som jeg av erfaring fra sv.diabetesen vet inneholder mer sukker enn EN proteinbar fra Barebells (de med 2,2g sukker per bar) og er derfor veldig glad jeg stoppet på fire kjeks og ikke spiste hele pakka :hilarious:

Kan kjøpe sånne proteinbarer igjen til å ha i nød, men er fremdeles ganske lei av de.

Mosjon/trening:
Gått/trillet/bært tur?
Annen aktivitet?

Det ble dårlig med mosjon i dag. Legetime med minste kl 10.50, kom ikke inn før 12.20(!) og dermed var vi ikke hjemme før nærmere 13 og da var det soving, middag etc på planen.

Dagens middag var ikke den sunneste, men det var da i alle fall litt gulerot i.. Bedre lykke i morgen, mulig det blir fisk av noe slag.

Tok et rask midjemål i dag, 95cm er mer enn nok det syns jeg. Ja, om jeg strammet så kan jeg puste på 90cm haha:hilarious:

Edit:
Da ble det sen kveldsmat. Sovnet på sofaen med lillemor (som heldigvis er i bedre form) og dermed ble det senere kveldsmat.

Rørte kjapt sammen 2 egg og 3ss cottage cheese og stekte i panna med litt krydder på. Toppet med tubeost, ruccola, agurk, tomat og kyllingpålegg. Det var godt og mettende!
 
Last edited:
Om du ønsker et tips for varig vektnedgang så kan jeg anbefale å lese boken til Marit Kolby som heter Hva og Når skal vi spise?. Fokus på råvarer som gjør deg både mett og godt! Den boken tar totalt forandret livet mitt! :Heartred Kan også anbefale Glukoserevolusjonen!
 
Om du ønsker et tips for varig vektnedgang så kan jeg anbefale å lese boken til Marit Kolby som heter Hva og Når skal vi spise?. Fokus på råvarer som gjør deg både mett og godt! Den boken tar totalt forandret livet mitt! :Heartred Kan også anbefale Glukoserevolusjonen!
Tusen takk! Det skal absolutt sjekkes ut! Er jo så opptatt av gode og sunne råvarer til baby (prepper til smaksprøver), så bør være opptatt av det til oss andre og :Heartred
I svangerskapet gikk jeg ikke opp en eneste kg fra november til mars pga kosthold (dette var og noe frustrerende), så har jo allerede sett hvor mye kosthold har å si!
 
Tusen takk! Det skal absolutt sjekkes ut! Er jo så opptatt av gode og sunne råvarer til baby (prepper til smaksprøver), så bør være opptatt av det til oss andre og :Heartred
I svangerskapet gikk jeg ikke opp en eneste kg fra november til mars pga kosthold (dette var og noe frustrerende), så har jo allerede sett hvor mye kosthold har å si!
ja, og så ble jeg overrasket over hvor mye det har å si på psyken. Er nesten ikke lei meg lengre, der jeg før var trist typ annenhver dag. Kommer flere og flere studier om sammenheng mellom kosthold og angst! Sykt spennende :)
 
12/6-24

I dag har alt sklidd helt ut, og det er dessverre fort gjort når det er en del uforutsette hendelser. Eldste sa i går at han skulle besøke en venn i dag, men plutselig kom de begge hjem til oss i stedet for. Selvsagt ikke noe problem, men da ble det en annen middag enn først tenkt.


Sjokolade? Hvis ja, hvor mye?
Ja, ca 3 rekker freia melkesjokolade

Potetgull? Hvis ja, hvor mye?
Nei

Iskaffe: 2stk
Andre søtsaker
Litt brownies og en kanelbolle

Mosjon/trening:
Gått/trillet/bært tur?
Nei
Annen aktivitet?
Babybyssing

Formiddagen gikk med til trøst og byssing av baby som er inn og ut av feberland og ikke ville ligge alene, samtidig som jeg lagde aprikosmos og eple og pæremos!

I morgen håper jeg å få veid meg på helsestasjonen! Hvis ikke får jeg dure innom bestemor og låne vekta hennes. Skal prøve å stå i mot søtsuget i morgen. Har skikkelig lyst til å lage meg sånn gulerot havregrøt, så det må jeg gjøre en dag.
 
13/6-24

Sjokolade? Hvis ja, hvor mye?
Ja, og altså, alt jeg har kommet over
Potetgull? Hvis ja, hvor mye?
En liten skål! Tjohei

Iskaffe: 2stk
Andre søtsaker?


Mosjon/trening:
Gått/trillet/bært tur?
Annen aktivitet?
Bysset en svært utilpass baby

Vel.. Veiing glemte jeg helt på helsestasjon i dag. Nok med sjekk av lillemor gitt. Derfor ba jeg min bestemor ta med sin vekt da hun kom til middag, men dessverre glemte hun den igjen hjemme. Nuvel. Midjemålet er 95/93 cm. Da sier vi 93. Så skal jeg få kjøpt meg vekt selv etterhvert :hilarious:
 
21/6-2024

Tja.. Skal ikke skryte på meg at jeg har vært kjempeflink i det siste, men fikk i det minste veid meg hos legen i dag! 86kg, 1 kg OPP (huff!!!) siden april :hilarious: Søren.. Etter å ha snakket med legen er jeg noe mer motivert igjen, finværet hjelper også på å komme seg mer ut. Snakket med legen om muligheten for å få diabetes type 2 da jeg hadde sv.diabetes + at min far har det. Ble enige om å sjekke langtidsblodsukkeret 1 gang i året, fikk og sjekket det i dag.

Skal prøve å ikke spise godteri annet enn på lørdager, det er godteriet jeg sliter mest med. Det var egentlig veldig fint å drøfte litt med fastlegen om kosthold og å få litt forståelse for at det er vanskelig å ikke spise godis! Går på med ny giv! Og badevekt tenker jeg at jeg reiser og kjøper meg på mandag.

*delmål oppdatert*
 
Back
Topp