Sunne meltyper

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Jeg liker å bake selv, men er litt usikker på hva som er sunnest/grovest: grov melblanding eller sammalt hvete grov? Eller noen andre? Jeg kjøper ikke speltmel og andre sånn dyre melblandinger, betaler max 15 kr kiloen.
Noe tips?

Jeg er ikke glad i slike "blandinger" for jeg synes ofte de inneholder ting som ikke hører hjemme i et slikt produkt. Les på ingredienslisten ;) Her går jeg for Sammalt hvete grov

Vel...du får det du betaler for. Om du vil ha sunt under 15 kroner, spis blomkål. Mel er ikke sunt..sånn er det bare. Av de du nevner ville jeg kjøpt sammalt grov hvete. Blandinger inneholder ofte mer enn bare mel, som er ille nok i seg selv.

kjøpte Fibra - fullkornshvetemel, tror den er ganske sunn. Nøkkelhullsmerket også, så kostet bare 12-13 kr på Kiwi:)

Fibra bruker jeg mye, veldig godt mel synes jeg!

Sent from my iPhone using BV Forum

Prøvde fibra i hvit saus idag, funket bra! Smakte ganske likt, men sausen ble jo ikke helt hvit da;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vel...du får det du betaler for. Om du vil ha sunt under 15 kroner, spis blomkål. Mel er ikke sunt..sånn er det bare. Av de du nevner ville jeg kjøpt sammalt grov hvete. Blandinger inneholder ofte mer enn bare mel, som er ille nok i seg selv.

Mel er jo sunt. :) Man skal jo bare ikke spise mye av det.
Definisjon av sunn er å være ved god helse, spise mat som fremmer god helse (og holde seg i aktivitet). Det er mat med høyt næringsinnhold slik at man slipper å spise mye.
Dagens "sunn" som er kalorifattig mat er egentlig ikke helsebringende. Det har bare blitt en trend fordi alle vil være sunne og gjennomsnittet av befolkningen i dag har noen kilo for mye, gjerne fordi vi er glad i mat og spiser mer enn vi trenger.

Jeg tyr fortsatt til sammalt hvete og rug når jeg baker. :)
Liker heller ikke alle disse kornblandingene for det dyttes så mye konserveringsmiddel i de.
Jeg liker ren økologisk mat i utgangspunktet. :)

Mel er jo sunt. :) Man skal jo bare ikke spise mye av det.
Definisjon av sunn er å være ved god helse, spise mat som fremmer god helse (og holde seg i aktivitet). Det er mat med høyt næringsinnhold slik at man slipper å spise mye.
Dagens "sunn" som er kalorifattig mat er egentlig ikke helsebringende. Det har bare blitt en trend fordi alle vil være sunne og gjennomsnittet av befolkningen i dag har noen kilo for mye, gjerne fordi vi er glad i mat og spiser mer enn vi trenger.

Jeg tyr fortsatt til sammalt hvete og rug når jeg baker. :)
Liker heller ikke alle disse kornblandingene for det dyttes så mye konserveringsmiddel i de.
Jeg liker ren økologisk mat i utgangspunktet. :)

"Slik at man slipper å spise mye" er på ingen måte en forutsetning for sunt kosthold!

Er enig i at kalorier ikke har noe med saken å gjøre, men å spise minst mulig gjør en ikke sunn, men syk.

Bland litt mel med litt vann og se hva det blir. Og les litt om kravene til økologi-merkingen :)

"Slik at man slipper å spise mye" er på ingen måte en forutsetning for sunt kosthold!

Er enig i at kalorier ikke har noe med saken å gjøre, men å spise minst mulig gjør en ikke sunn, men syk.

Bland litt mel med litt vann og se hva det blir. Og les litt om kravene til økologi-merkingen :)

Misforstå meg rett, i dag overspiser mange uten å være klar over det, mens i "gamle dager" når det var rasjonering og lite råvarer så foretrakk man mat med høyt næringsinnhold fordi man ikke kunne spise mye.
Derfor "slippe å spise mye". JEg liker ikke å gå rundt som en oppblåst ballong og spiser ikke mer enn en porsjon middag feks, mens jeg får følelsen av at mange forsyner seg både to og tre ganger med matbordet.
Det skal det ikke være behov for :)

og kravene for økologisk mat synes jeg er for snille og litt dumme av mangel på bedre ord
.
Men nå er jeg i den heldige situasjon at jeg kan spise mye egenprodusert eller lokalt produsert mat som hverken er manipulert, blir foret med "skjit" eller gjødslet med kunstig kjemi.
Her går det på gammelmåten så jeg liker å tro at maten jeg spiser er både ren og økologisk for ikke snakke om etisk :)
Jeg spiser ofte mat fra gårder der kuene går fritt ute også om vinteren og grisen får lov å være gris. Eggene kommer fra høner som går fritt på tunet og tomatene i pastasausen kommer fra svigerfamiliens gårder i Italia hvor kunstgjødsel er et fyord.
Jeg er nok både godt vant og litt bortskjemt :p

Misforstå meg rett, i dag overspiser mange uten å være klar over det, mens i "gamle dager" når det var rasjonering og lite råvarer så foretrakk man mat med høyt næringsinnhold fordi man ikke kunne spise mye.
Derfor "slippe å spise mye". JEg liker ikke å gå rundt som en oppblåst ballong og spiser ikke mer enn en porsjon middag feks, mens jeg får følelsen av at mange forsyner seg både to og tre ganger med matbordet.
Det skal det ikke være behov for :)

og kravene for økologisk mat synes jeg er for snille og litt dumme av mangel på bedre ord
.
Men nå er jeg i den heldige situasjon at jeg kan spise mye egenprodusert eller lokalt produsert mat som hverken er manipulert, blir foret med "skjit" eller gjødslet med kunstig kjemi.
Her går det på gammelmåten så jeg liker å tro at maten jeg spiser er både ren og økologisk for ikke snakke om etisk :)
Jeg spiser ofte mat fra gårder der kuene går fritt ute også om vinteren og grisen får lov å være gris. Eggene kommer fra høner som går fritt på tunet og tomatene i pastasausen kommer fra svigerfamiliens gårder i Italia hvor kunstgjødsel er et fyord.
Jeg er nok både godt vant og litt bortskjemt :p
Ja, det handler nok en del om definisjoner og perspektiver. Ler litt av oss her i Osko som skryter av at vi lever så etisk og sunt på såkalt økologisk, nøkkelhullsmerket, kortreist mat, når bananene har en brøkdel av co2-fotsporene til de ihjelsprøyta eplene og grandisen fra Sunnmøre.

Har aldri spist så mye som da jeg var på kickstart-diett for blodsukkeret. Men som du sier, det handler bare om næringsinnhold, har gitt blaffeb i fett-frykt og kalorietelling for kenge sia.

Jeg vil gjerne beklage til trådstarter for å ha "kuppet" tråden med ting på siden av tema. :(
Beklager.

Det sagt er det veldig spennende å høre hva andre mener om mel og jeg tenker ofte at jeg burde "eksperimentere" mer og ikke bare gå for det samme vanlige så her fikk jeg jo litt insppirasjon. Fibra har jeg feks aldri prøvd.
Det skal jeg sjekke ut :)

Ja, det handler nok en del om definisjoner og perspektiver. Ler litt av oss her i Osko som skryter av at vi lever så etisk og sunt på såkalt økologisk, nøkkelhullsmerket, kortreist mat, når bananene har en brøkdel av co2-fotsporene til de ihjelsprøyta eplene og grandisen fra Sunnmøre.

Har aldri spist så mye som da jeg var på kickstart-diett for blodsukkeret. Men som du sier, det handler bare om næringsinnhold, har gitt blaffeb i fett-frykt og kalorietelling for kenge sia.

Ja norge er jo på toppen i den støreste menyen på burgersjappa og be om en cola light ved siden av.
Etter at jeg traff mannen min ble alt av ferdigmat kastet ut.
Joda det blir meksikansk gryte fra toro til middag i ny og ne, men jevnt over lærte jeg å spise en helt annen mat og kan med handen på hjertet si at jeg føler meg fantastisk mye bedre :)

Hehe, går fint:) Er ikke sånn kjempenøye på det, bare sto en dag med to forskjellige meltyper i hånda og var usikker på hvilken jeg skulle kjøpe:)

Er opptatt av at det skal smake godt også. Endte med at jeg blandet i litt av alt;)

Hehe, går fint:) Er ikke sånn kjempenøye på det, bare sto en dag med to forskjellige meltyper i hånda og var usikker på hvilken jeg skulle kjøpe:)

Er opptatt av at det skal smake godt også. Endte med at jeg blandet i litt av alt;)

Jeg kan finne på å putte mye annet i brødene for smak.
Eks mor til en venninne av meg har mye urter i brødene og jeg jakter enda på smaken av hennes nybakte urtebrød NAM!

veldig glad i amaranth og quinoa, men det koster vel litt mer enn 15kr kg, hvertfall om man skal ha det økologisk som jeg syns er et must ;)

Jeg synes det er gøy å eksperimentere litt, men har ikke mye kunnskap. Jeg vet at hvetemel i utgangspunktet ikke er det beste som vi tilfører kosten vår, men det er jo så utrolig mye godt som lages med dette :p Jeg bruker å google en del, og har kjøpt et par bøker på salg, av typen "Andre boller; søtt, sunt og billig", "Lev lettere", "økologisk mat fra hagen" osv.
Jeg har heller ikke en økonom som tilsier at jeg har råd til å kjøpe dyre produkter på helsekost eller andre alternative butikker. Så det med at det skal koste rundt 15,- kjenner jeg meg masse igjen i. Omtrent 3-4 ganger i halvåret, og da alltid ved lønningsdag (:p), så bruker jeg å kjøpe litt andre produkter, og prøve litt nye ting. Det er jo i grunnen en egen vitenskap dette med kosthold og ernæring, og veldig gøy når jeg bare skjønner grunnprinsippene i det jeg holder på med : p

Back
Topp