Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vel...du får det du betaler for. Om du vil ha sunt under 15 kroner, spis blomkål. Mel er ikke sunt..sånn er det bare. Av de du nevner ville jeg kjøpt sammalt grov hvete. Blandinger inneholder ofte mer enn bare mel, som er ille nok i seg selv.
Mel er jo sunt.Man skal jo bare ikke spise mye av det.
Definisjon av sunn er å være ved god helse, spise mat som fremmer god helse (og holde seg i aktivitet). Det er mat med høyt næringsinnhold slik at man slipper å spise mye.
Dagens "sunn" som er kalorifattig mat er egentlig ikke helsebringende. Det har bare blitt en trend fordi alle vil være sunne og gjennomsnittet av befolkningen i dag har noen kilo for mye, gjerne fordi vi er glad i mat og spiser mer enn vi trenger.
Jeg tyr fortsatt til sammalt hvete og rug når jeg baker.
Liker heller ikke alle disse kornblandingene for det dyttes så mye konserveringsmiddel i de.
Jeg liker ren økologisk mat i utgangspunktet.![]()
"Slik at man slipper å spise mye" er på ingen måte en forutsetning for sunt kosthold!
Er enig i at kalorier ikke har noe med saken å gjøre, men å spise minst mulig gjør en ikke sunn, men syk.
Bland litt mel med litt vann og se hva det blir. Og les litt om kravene til økologi-merkingen![]()
Ja, det handler nok en del om definisjoner og perspektiver. Ler litt av oss her i Osko som skryter av at vi lever så etisk og sunt på såkalt økologisk, nøkkelhullsmerket, kortreist mat, når bananene har en brøkdel av co2-fotsporene til de ihjelsprøyta eplene og grandisen fra Sunnmøre.Misforstå meg rett, i dag overspiser mange uten å være klar over det, mens i "gamle dager" når det var rasjonering og lite råvarer så foretrakk man mat med høyt næringsinnhold fordi man ikke kunne spise mye.
Derfor "slippe å spise mye". JEg liker ikke å gå rundt som en oppblåst ballong og spiser ikke mer enn en porsjon middag feks, mens jeg får følelsen av at mange forsyner seg både to og tre ganger med matbordet.
Det skal det ikke være behov for
og kravene for økologisk mat synes jeg er for snille og litt dumme av mangel på bedre ord
.
Men nå er jeg i den heldige situasjon at jeg kan spise mye egenprodusert eller lokalt produsert mat som hverken er manipulert, blir foret med "skjit" eller gjødslet med kunstig kjemi.
Her går det på gammelmåten så jeg liker å tro at maten jeg spiser er både ren og økologisk for ikke snakke om etisk
Jeg spiser ofte mat fra gårder der kuene går fritt ute også om vinteren og grisen får lov å være gris. Eggene kommer fra høner som går fritt på tunet og tomatene i pastasausen kommer fra svigerfamiliens gårder i Italia hvor kunstgjødsel er et fyord.
Jeg er nok både godt vant og litt bortskjemt![]()
Ja, det handler nok en del om definisjoner og perspektiver. Ler litt av oss her i Osko som skryter av at vi lever så etisk og sunt på såkalt økologisk, nøkkelhullsmerket, kortreist mat, når bananene har en brøkdel av co2-fotsporene til de ihjelsprøyta eplene og grandisen fra Sunnmøre.
Har aldri spist så mye som da jeg var på kickstart-diett for blodsukkeret. Men som du sier, det handler bare om næringsinnhold, har gitt blaffeb i fett-frykt og kalorietelling for kenge sia.
Hehe, går fintEr ikke sånn kjempenøye på det, bare sto en dag med to forskjellige meltyper i hånda og var usikker på hvilken jeg skulle kjøpe
Er opptatt av at det skal smake godt også. Endte med at jeg blandet i litt av alt![]()