Sunne alternativ til vanlig potet og ris?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Her spiser vi alle sammen både ris og poteter, men av og til kan man bli litt lei:P
Så har noen oppskrifter og ideer om andre ting man kan ha i stedenfor?
Tenker stuinger, gratenger, mos etc.
Vi hadde for eks sellerirotmos til laks her en dag,det var deilig:)

Andre ting:
Hva ris er egentlig sunnest? Bygg,vill eller fullkornsris?
Er søtpoteter sunt?

Blomkål mos:)

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Søtpotet er sunnere enn vanlig potet, de får ikke blodsukkeret så raskt opp som potet og inneholder mer fiber, antioksidanter og betakaroten.

Hvis du skal ha ris eller pasta bør det være fullkorn. Villris som er upolert er sunnere. Brun ris.

Så har du couscous og bulgur å variere med, så man ikke går så lei.

Rotfrukt grateng har vi laget noen ganger, søtpotet, 1 el 2 vanlige små poteter, persillerot, sellerirot, gulrot, lages som vanlig fløtepoteter. Kjempe godt.

Sellerirotpurre er godt. Ellers er quinoa ( usikker på hvordan det skrives) veldig godt istedet for poteter/ris/pasta. Bruker det mye i salater-veldig sunt og godt :)

Søtpotet er sunnere enn vanlig potet, de får ikke blodsukkeret så raskt opp som potet og inneholder mer fiber, antioksidanter og betakaroten.

Hvis du skal ha ris eller pasta bør det være fullkorn. Villris som er upolert er sunnere. Brun ris.

Så har du couscous og bulgur å variere med, så man ikke går så lei.

Takk:) Da må vi kjøpe søtpotet iallefall!
Mulig jeg er dum,men hva er bulgur?

Sellerirotpurre er godt. Ellers er quinoa ( usikker på hvordan det skrives) veldig godt istedet for poteter/ris/pasta. Bruker det mye i salater-veldig sunt og godt :)

Takk:)
Aner ikke hva det er jeg:P:confused: De selger det på alle butikker?:)

Søtpotet er ikke en potet :-P inneholder mindre stivelse enn vanlig potet.

- Blomkål pure med hvitløk
-moser (selleri, kålrot, søtpotet, gulrot)
- grønnsaksgrateng (blomkål, brokkoli, asparges fløte og ost)
- ovnsbakte grønnsaker som squash, paprika, sopp, aubergin
- Julienne squash som pasta. (Evt combo med gulrøtter også)
- fullkornsris

Søtpotet er ikke en potet :p inneholder mindre stivelse enn vanlig potet.

- Blomkål pure med hvitløk
-moser (selleri, kålrot, søtpotet, gulrot)
- grønnsaksgrateng (blomkål, brokkoli, asparges fløte og ost)
- ovnsbakte grønnsaker som squash, paprika, sopp, aubergin
- Julienne squash som pasta. (Evt combo med gulrøtter også)
- fullkornsris

Nam! Mye bra;) Oppskrifter?;)
Hvorfor heter det søtpotet,om det ikke er en potet:P haha Teit altså!!;)

All ris som er minst mulig behandlet blir jo mer sunn, hvit hurtigris må vel være det minst sunne. Jeg liker byggris godt, den metter lenge selv i små doser, så jeg tenker at den må jo være sunn.

Grov pasta er jo et alternativ, men jeg prøver generelt å styre unna pasta, det er jo bare "fos".

Linsestuing kan vel være en mulighet? Og kanskje cous cous? Sistnevnte har jeg aldri prøvd selv da, bare vet om det.

Og selvsagt går det an å bare kutte karbohydratene til et måltid og velge salat som tilbehør.

Men jeg er veldig glad i potet (spesielt mandelpotet) og grov ris, det er som regel det vi veksler mellom.

Jeg lager av og til grovmos av gulrøtter, kålrot og søtpotet. Ellers har vi hatt gratinertblomkål og brokkoli til. Bønner i tomataus er også godt.

Her var det mange gode tips. Forskjellige typer mos er populært, couscous, grønnsaksgrateng, spyd med grønnsaker. Lage pommes frites av søtpoteter og squash.

Fullkornsris er sunnere enn vanlig hvit ris. Men om du ikke liker det, så er basmatirisen den sunneste av de hvite.
Som erstatning for potet, så kan man bruke andre rotgrønnsaker.
Fullkornspasta er rimelig genialt
Quinoa er fantastis! Jeg bruker det i stedet for cous cous, og noen ganger også i stedet for ris.

En annen ide er å ovnsbake grønnsaker som blomål og brokkoli med bittelitt olivenolje over og salt og pepper. Og bruke det i grateng etterpå. Setter en nydelig smak på grønnsakene.

Er stor fan av rotgrateng. Passer til det meste og er så godt, er også såå godt å steke rot grønnssker:-)

Ohhh,nam! Nå har jeg sinnsykt med tips:D
Skrevet ned og notert jeg , haha:P Må jo handles inn;)

Vi spiser ikke potet eller pasta. Spiser heller mer grønnsaker. Har fått litt dilla på byggris nå da, det smaker veldig godt.

Back
Topp