(Sunn) sjokoladekake til 1. åring

Neener

Elsker forumet
Mini blir snart 1. år, og jeg har lyst å bake kake til han som han kan smake på. Mener å huske noen hadde lagt ut en oppskrift på en litt sunnere sjokoladekake, men jeg finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe?

En meget god sjokoladekake som også er veldig sunn!

3 egg
1 1/2 dl sukker
2 ts søtningsmiddel
0.5 dl hvetemel
0.5 dl 4-korn (evt. havregryn)
250g cottage cheese
1/2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
4 ts kakaopulver
1 appelsin

Visp egg, sukker og søtningsmiddel til eggedosis.
Bland inn bakepulver, vaniljesukker, kakaopulver, hvetemel og 4-korn.
Tilsett deretter \"most\" cottage cheese og saften fra en halv appelsin. Rør alt godt sammen!

Hell røren over i en smurt form, normal størrelse.
Sett stekeovn på 200 grader, og la kaken steke i 15-20 min.

Avkjøl kaken og pynt med appelsinskiver.
Hvis du vil ha glasur: Bland melis, kald kaffe, appelsinsaft og litt kakao sammen. Stryk den jevnt over kaken, og pynt til slutt med appelsinskiver.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sjokoladekake med god samvittighet

3 egg
2 dl Sukrin
1 dl hvetemel
½ dl Hi-maize (kan erstattes med hvetemel)
½ ts bakepulver
½ dl kakaopulver
2 ts vaniljesukker
¼ ts salt
3 dl (1 beger) Kesam Mager
revet skall av 1 stk. appelsin eller lime (valgfritt)
50 gr valnøtter hakket (valgfritt)

Sett stekeovnen på 200 grader.
Visp egg og Sukrin til luftig eggedosis. Bland mel med Hi-maize, bakepulver, kakaopulver, vaniljesukker og salt. Bland det forsiktig i eggedosisen. Rør inn Kesam, og evt. revet skall og hakkede nøtter. Hell røren i en smurt rund kakeform på ca. 24 cm i diameter og stek kaken i ca. 40 minutter.

Kaken smaker best avkjølt, gjerne dagen etter. Dryss gjerne melis over kaken før servering.

Tips: Server sjokoladekaken med halvblandet vispet krem blandet med Kesam til. Herlig kalorilett krem for kremelskere!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sjokoladekake med jordbærkrem!

Bunn:
3 egg
1 dl sukker
1 1/2 dl hvetemel
1 ss kakao
1 ts bakepulver

Jordbærkrem:

1 beger sans kesam vanilje
1 beger sans kesam mager
2 pl. gelatin
200 gr. ferske jordbær

Bunn:

Visp tykk eggedosis. Sikt og vend i det tørre. Fyll i en 24 cm rund form og stek på 170 gr. i 35 min.

Kremen:

Bland vanilje- og mager kesam sammen. Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 5 min. Klem vannet ut og rør de ut i 1 ss varmt vann, avkjøles. Rør inn gelatinen i kesamen og grovhakk jordbær og ha i kesamkremen. La kremen tykne. Smøres over bunnen og dryss over event. litt melis (kan sløyfes, like god uten).

Deles kaken i 16 biter er hver bit ca 100 kcal
Et slikt stykke kan vi unne oss i selskapeligheter.

Back
Topp