Sukkerfritt har ufortjent dårlig rykte

Linken din virker ikke.. men vi får tro på den forskningen vi vil. Jeg har ikke tro på at kunstig er bra, man hører det liksom på ordet. Kunstig. Her bruker vi ekte og ikke noe kunstig og barna mine er ikke overvektige, heller motsatt.

Linken din virker ikke.. men vi får tro på den forskningen vi vil. Jeg har ikke tro på at kunstig er bra, man hører det liksom på ordet. Kunstig. Her bruker vi ekte og ikke noe kunstig og barna mine er ikke overvektige, heller motsatt.
Hmmm, var på en foreldre og barn side.
Da kan man bruke naturlig søtning, poenget er man bør kutte sukker inntak, uansett vekt :)

Enig med deg

Hadde bare ting smakt godt med søtning som dadler osv... passer heller på at ungene begrenses og at de holder seg aktive. Er bevisst på å ikke la dem bli overvektige, og så langt er de tynne, friske og normale unger. :)
Så kan de som vil leve sukkerfritt få lov til det mens andre skal få velge å heller ha en god balanse. Jeg unngår helst kunstig søtning, men syns ikke det er krise om de får det i seg innimellom.

Hmmm, var på en foreldre og barn side.
Da kan man bruke naturlig søtning, poenget er man bør kutte sukker inntak, uansett vekt :)

Jeg er ikke så redd for sukker jeg. Spiste sukker i gamle dager også, men det finnes måtehold med alt. Barna mine får alt ekte, og får også veldig lite godis. Dette bekymrer meg minimalt, hadde vært mer bekymret om jeg hadde gitt barna mine alt det kunstige.

Fruktsukker, honning etc er jo like usunt som hvitt sukker. Alt med måte tenker jeg er det beste. Unngår kunstig søtning så langt det lar seg gjøre.

Jeg blir så dårlig av f.eks aspartam så det har ikke vi hjemme, ja man kan bruke andre søtningsskilder enn hvitt sukker, men det er jo et herk.
Går man i butikken og vil ha en flaske brus så er jo alt enten sukkerfritt eller kuttet i mengden sukker og tilsatt alt mulig annet tull. Sukkerfri saft f.eks får jeg migrene av, så jeg kjøper heller det med ordentlig sukker i, og lar heller være å drikke litervis om dagen.

Kaker osv, baker vi så gjør vi det ordentlig.
Mannen har samme greie med fett, takler ikke sånne reduserte greier for det er rett og slett ikke samme smak heller, så da begrenser vi heller hvor ofte vi på død og liv skal spise skikkelig fettholdig mat og kaker :p

Det er ikke så vanskelig å koke grønnsaker til middagen eller lage seg grønnsakssnacks fremfor sukker og salt.

Bruker vanlig sukker her. Jeg syns det meste med kunstig søtning smaker skikkelig dritt uansett. Så om jeg må velge mellom Pepsi Max eller vann, så velger jeg vann. Kjøper vi brus så kjøper vi brus med sukker fordi jeg vil kose meg. Sukker er ikke farlig i moderate mengder :p man kan leve et sunt og godt liv selv om man tar seg en sjokolade og en cola på lørdagskvelden liksom

Dere burde se folkeopplysningen sin episode om sukker (finner den på NRK nett-TV).

Sukker ER naturlig, og kommer fra sukkerrør. Sukrose og fruktose oppfører seg likt i kroppen, så sukker fra honning/bananer/dadler er akkurat like usunt/sunt som vanlig hvitt sukker!!

Det er ikke bra for tennene, og heller ikke for kroppen med store blodsukkerstigninger.

Vi bør spise mer grønnsaker og grove kornprodukter og mindre sukker og søte frukter, selv om sistnevnte også inneholder litt vitaminer og derfor er bra i små mengder

Last edited:
se praktisk info av jon almaas

der man ser at man skal drikke /spise ADSKILLIG store mengder aspartam før det gjør en negativ påvirkning på kroppen :-P

Det finnes mennesker som faktisk er allergisk mot aspartam , men WHO står fremdeles fast på at lett-produkter har større helsegevinst foran 100% fett/sukker så holder jeg meg langt unna VGs siste trend om lett produkter ;)

Det er ikke sukker, eller fett som gjør deg overvektig.....

Det er et høyere inntak av kalorier enn det du forbrenner.

Jeg blir syk av aspartam og sønnen min blir syk av fruktsukker. Så vi bruker vanlig sukker. Fruktsukker er like ille som vanlig sukker. Samme med kunstig. Diabetikere blir rådet til å ikke drikke svart brus, noe som da også gjelder de uten sukker. Hvis man tenker i de vaner ang sykdommer og de verste tilfellene så er ofte reint dukker best om de skal ha noe. En venn av meg holdt på å dø av diabetes da det tok flere av de indre organene og øynene.

Back
Topp