Sukkerbelatningstest

Linnkri

Betatt av forumet
Hei dere,
nå har jeg ett spørsmål!
Jeg var på første kontrollen min i går, jeg er 12+3. Alt var bra og de fant til og med fosterlyden <3<3<3

MEN, legen ville jeg skulle ta en sukkerbelastningstest i uke 20. Dette er for meg helt ubegripelig og unødvendig. Jeg hadde ikke ett fnugg med sukker i urinen min i forrige svangerskap og har heller ikke det denne gangen. Legen mener jeg er på grensen til overvektig og vil på bakgrunn av det kjøre testen.  Jeg er 168 cm høy og veier 74 kg, har ikke lagt på meg ett gram så langt og trener som normalt. Jeg har alltid veid ganske mye siden jeg har stor muskelmasse. Jeg bruker størrelse 38/40 i klær.

Jeg innrømmer at jeg ble litt fornærmet når hun antyder at jeg er overvektig, noe jeg overhode ikke opplever at jeg er selv, dessuten hvis legen er redd for at jeg skal utvikle svangerskapsdiabetes måtte det jo være bedre å kjøre testen nå??

SOrry, dette ble langt! Jeg er bare litt snurt på hele legen fordi det føles så unødvendig. Nå får jeg en ekstra bekymring som jeg gjerne skulle vært foruten og som jeg dessuten tror er unødvendig. La meg legge til at ingen i min familie har diabetes.

Er det noen av dere har gjort sukkerbelastningstest og evt. når dere gjorde den?

Frustrert hilsen fra Linnkri  emoticon

Den testen skal taes noe seinere da.. husker ikke helt når jeg tok den sist, men det var ei stund etter ordinær ul i alle fall.. muligens rundt uke 25..

Mest sannsynlig er alt ok :)
Om en lege vil være helt på den sikre siden og kjøre testen, så tenker jeg at det er bedre med en test for mye enn en for lite, så lenge det ikke er til skade for den lille.
Jeg har ei på jobben med fire svangerskap bak seg. Liten, tynn og fysisk aktiv, men har hatt litt sukker i urinen med alle fire. Hun måtte da ta sukkertesten hvert svangerskap, selv nr4, tross i at alle de tidligere hadde hatt samme symptomer, men vært harmløst hver gang. Så av og til må man bare likevel selv om det er å bite litt i det sure eplet. 
Håper dette ikke overskygger gleden over selve graviditeten. Kanskje du slipper likevel?
Synes det er litt underlig om de kjører testen dersom du ikke har sukker i urinen, men jeg er ingen lege. Kos deg masse videre!! *klem*

Jeg syns det hørtes veldig rart ut! Jeg veide ca 74 kg sist og er 170 høy så det er jo ca det samme. I tillegg klarte jeg å legge på meg 30 kg og fikk MASSE vann i kroppen så det så ut som jeg var utstoppa ei stund... Men legen min nevnte aldri med et ord at hun syns jeg var overvektig eller at jeg burde ta den testen! Skjønner godt du er lei deg, men legen tenker sikkert kun BMI og ikke muskelmasse. Prøv og snakk med han igjen og forklar hvordan du føler det så kanskje du om ikke annet får en bedre forklaring. Jeg har hørt rykter om at den testen er ekkel så jeg tenker at det er derfor du ikke har lyst til å ta den og det skjønner jeg. Men hvis du må så er jeg helt sikker på at du fikser det også! Stoor klem!

Tusen takk for svar og tusen takk for støtte!
Jeg er glad det er flere enn meg som synes dette var litt rart, men som dere sier, det er nok bedre med en test for mye enn en for lite.

Min mor er jordmor og hun skjønte heller ingenting, men som hun sa: "det er nok først og fremst stoltheten din som fikk seg en knekk.."og det har hun nok veldig rett i

Jeg er så utrolig glad for dette forumet, det er fint å kunne lufte tankene sine i 'fred og ro' og til damer i samme situasjon!
Klem

Det hjelper ofte å lufte tankene litt :) Godt det hjalp litt nå også :)

Kom forresten på at lillesøsteren min, som er overvektig, måtte kun teste om hun hadde sukker i urinen, og er ganske sikker på at hun slapp unna selve sukkertesten siden prøvene var fine hver gang. Du kan nok ta det helt med ro :)

Høres rart ut, men gjør ikke vondt å teste så er vel bare å gjøre det. Grunnen til at de ikke gjør det nå er vel at det er litt vel tidlig å ha utviklet svangerskapsdiabetes ennå kanskje?

Jeg fikk svangerskapsdiabetes helt i slutten av sist svangerskap, men kuttet da bare ut godteri så var det greit.

Testen er at de tar en liten blodprøve av deg først. Så må du drikke en grei mengde med sukkerlake (har tatt testen to ganger og  begge gangene var vannet heldigvis iskaldt, så hell innpå før du merker at det smaker noe, er en grei mengde du skal drikke så greit å få unna mest mulig i første slurken!), så må du vente i 2 timer tror jeg før de tar ny blodprøve. Også ja, du må møte fastende til denne undersøkelsen... Det var nesten det værste, men det gjorde jo at jeg slukte den drikka for var jo super sulten og tørst ;)

Syntes det virket rart. Har ikke fått bekskjed om å måtte ta noe sån test og jeg er 167 og veier betraktlig mer enn deg. Måtte ikke ta den sist heller. Syntes det er rart at 74 kg skal regnes som overvektig for det er det ikke. Merkelig.

Syntes det virket rart. Har ikke fått bekskjed om å måtte ta noe sån test og jeg er 167 og veier betraktlig mer enn deg. Måtte ikke ta den sist heller. Syntes det er rart at 74 kg skal regnes som overvektig for det er det ikke. Merkelig.

Høres rart ut, og jeg skjønner at du blir fornærmet, men det er som du selv skriver, bedre med en test for mye enn en for lite.

I forrige svangerskap var jeg med på et forsknings prosjekt på svangerskapsdiabetes, og tok da denne testen, det var ikke noe problem, det tar bare litt lang tid.

Chocolate girl skrev:
Høres rart ut, men gjør ikke vondt å teste så er vel bare å gjøre det. Grunnen til at de ikke gjør det nå er vel at det er litt vel tidlig å ha utviklet svangerskapsdiabetes ennå kanskje?

Jeg fikk svangerskapsdiabetes helt i slutten av sist svangerskap, men kuttet da bare ut godteri så var det greit.

Testen er at de tar en liten blodprøve av deg først. Så må du drikke en grei mengde med sukkerlake (har tatt testen to ganger og  begge gangene var vannet heldigvis iskaldt, så hell innpå før du merker at det smaker noe, er en grei mengde du skal drikke så greit å få unna mest mulig i første slurken!), så må du vente i 2 timer tror jeg før de tar ny blodprøve. Også ja, du må møte fastende til denne undersøkelsen... Det var nesten det værste, men det gjorde jo at jeg slukte den drikka for var jo super sulten og tørst ;)

Seriøst? Jeg fikk hjertebank og ble kjempeslapp og ekstremt uvel. Dette er ikke en test man tar uten at det er nødvendig. Man må faste og man kan bli alvorlig dårlig. Jeg klarte faktisk ikke å stå på beina. Jeg blir dårlig av sukker. Så tror du skal være LITT forsiktig med å bagatellisere dette.

Jeg skal ta i uke 24, tokk sist også og alt var normalt. men vet av flere som er normalvektige og tar. så ikke tenk så mye på det. man kan få svangerskapsdiabetes om man et tynn eller tykk og det går som regel over etter svangerskapet

Ikke straff meg for at jeg ikke klarer å slippe dere jenter helt ennå, må innom dere i ny og ne for å se til at alt går bra..

Uansett denne tråden måtte jeg bare svare på..

Sukkerbelastningstest skal taes dersom man har en BMI/KMI på mer enn 27 ( tror jeg det var) det er ikke helt enighet blandt legestanden når den er best å ta, men pleier å være rundt uke 24 ( trodde jeg iallefall). det varierer også fra lege til lege hvordan de håndhever dette. Første svangerskap veide jeg 84 kgda jeg ble gravid og var like høy som deg. Aldri snakk om sukkerbelastningstest. denne gangen var det noe av det første han tok opp da han så på vekten min. Og jeg skuulle hatt timen i uke 24. Så nå håper jeg at jeg klarer å slanke meg noen kilo før neste spire sitter...

Masse lykke til snuppa, men synes vekta di' hørtes veldig fin ut, så skjønner ikke hvorfor du må ta den.. Men som du selv sier bedre å bli sjekket en gang for mye enn en gang for lite..

Back
Topp