Sukkerbelastningstest

lillespire1234

Flørter med forumet
Skal i morgen på legekontoret å ta sukkerbelastningstesten, flere som har fått beskjed om denne? Fastende i 8+timer før så redd for å kaste opp drikken igjen.
 
Jeg skal 2. Januar. Fått beskjed om å møte opp på legekontoret kl 08 for å ta blodprøve, deretter drikke sukkerbelastningen. Så må jeg vente i 2 timer før ny blodprøve. Fått beskjed om å faste før dette, så tenker å ta meg en matbit før jeg legger meg og ha klart noe jeg kan spise rett etter siste blodprøve :)
 
Skal også ta den 2.januar :p Ta med deg noe mat du kan spise rett etter blodprøven er tatt og håp på det beste.
 
Jeg gjorde dette i 2010 og da ble jeg skikkelig dårlig. Men har hørt at det er bedre nå, mindre mengde væske blant annet. Jeg gjorde det på sykehuset og da fikk jeg mat etter at jeg var ferdig. Denne gangen slipper jeg heldigvis, må i stedet måle blodsukker hjemme før og etter frokost i ei uke.
 
Når skal denne tas igjen? Jeg har første time hos jordmor neste uke, da er jeg 23+2. Har ikke fått beskjed om sukkerbelastningstest i denne sammenheng - men den kommer kanskje ved neste time? Skal man forresten ha med urin til jordmor? Har ikke fått beskjed om noe egentlig.
 
Mellom uke 24 og 28 skal den tas, så du får sikkert informasjon om det da. Og ja, du skal ha med urinprøve til jordmor. :)
 
Jeg hørte med jordmoren min i dag og siden jeg tok sukkerbelastningstest med nummer 1 (og det ikke var noe spesielt), så trengte jeg ikke ta med nummer 2. Det har med at jeg da ikke er i noen av de gruppene som skal sjekkes, bla. førstegangsfødende over 25år, gravid over 40år, høy bmi, familie med diabetes
 
Jeg hørte med jordmoren min i dag og siden jeg tok sukkerbelastningstest med nummer 1 (og det ikke var noe spesielt), så trengte jeg ikke ta med nummer 2. Det har med at jeg da ikke er i noen av de gruppene som skal sjekkes, bla. førstegangsfødende over 25år, gravid over 40år, høy bmi, familie med diabetes

Tok også sukkerbelastningen ved nr 1. Pga min BMI , jeg er ikke i familie med noen med diabetes.. blodprøvene i uke 12 var langtidsblodsukkeret kjempe fint så skjønner ikke hvorfor jeg må igjennom det engang til.
 
Jeg gjorde dette i 2010 og da ble jeg skikkelig dårlig. Men har hørt at det er bedre nå, mindre mengde væske blant annet. Jeg gjorde det på sykehuset og da fikk jeg mat etter at jeg var ferdig. Denne gangen slipper jeg heldigvis, må i stedet måle blodsukker hjemme før og etter frokost i ei uke.


Tok i 2015. Holdt på å kaste opp etter 1 time så fikk ei kvart tørr brødskive på legekontoret der jeg hører til.
 
Jeg tok ikke med første, tok med Nr to fikk da påvist svangerskapsdiabetes å nå med Nr tre målte eg blodsukkeret selv fra uke 5 å ut over å fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke12 å begynte på insulin i uke 15 å jeg var heller ikke i noe fare sone men siden di har endret blodsukkermålingene siden første i 2014 så fikk eg det med Nr to i 2018!! Så det er lurt å ta den sukkerbelastningen uansett!! I 2014 fødde eg ei jente på nesten 5 kg pga ein uoppdaget svangerskapsdiabetes hun satt fast å fødselen blei svært dramatisk!! Så eg anbefaler å ta den sukkerbelastningen uansett faresonen eller ikke :)
 
Når skal denne tas igjen? Jeg har første time hos jordmor neste uke, da er jeg 23+2. Har ikke fått beskjed om sukkerbelastningstest i denne sammenheng - men den kommer kanskje ved neste time? Skal man forresten ha med urin til jordmor? Har ikke fått beskjed om noe egentlig.

Er vanlig å ha med urinprøve alle turene til jordmor ;)
 
Oppdatering etter testen. Null problem med blodprøven de tar før jeg drakk sukkerbelastningen. Etter en time ble jeg veldig uvel så fikk ett halvt glass med vann( berget meg fra oppkast og mere til tror jeg!). Men når jeg var ferdig å skulle stikkes igjen så måtte de stikkke 5!! ganger for å treffe åren. Venter spent på svar. Legetime igjen neste uke å rekner med testen er fin!
 
Oppdatering etter testen. Null problem med blodprøven de tar før jeg drakk sukkerbelastningen. Etter en time ble jeg veldig uvel så fikk ett halvt glass med vann( berget meg fra oppkast og mere til tror jeg!). Men når jeg var ferdig å skulle stikkes igjen så måtte de stikkke 5!! ganger for å treffe åren. Venter spent på svar. Legetime igjen neste uke å rekner med testen er fin!
Huff, det var mange stikk! Håper ikke du fikk altfor mange blåmerker etterpå, da.

Jeg er på test nå. Har nettopp tatt blodprøve nr 1, ble tre stikk før hun fikk ut noe blod, men det var fra den «dårlige» armen ifølge blodbanken, tenkte det er greit å spare «godåra» på venstre arm til etterpå. Men den drikken var grusom! Hadde ikke sett for meg at det å drikke noe søtt kunne være så fælt.
 
Huff, det var mange stikk! Håper ikke du fikk altfor mange blåmerker etterpå, da.

Jeg er på test nå. Har nettopp tatt blodprøve nr 1, ble tre stikk før hun fikk ut noe blod, men det var fra den «dårlige» armen ifølge blodbanken, tenkte det er greit å spare «godåra» på venstre arm til etterpå. Men den drikken var grusom! Hadde ikke sett for meg at det å drikke noe søtt kunne være så fælt.


Traff ikke årene på alle stikkene så normalt blå etter blodprøver bare . Rekner med du begynner å bli ferdig nå å håper det har gått bra. Drikken smaker helt forferdelig enig der.
 
Traff ikke årene på alle stikkene så normalt blå etter blodprøver bare . Rekner med du begynner å bli ferdig nå å håper det har gått bra. Drikken smaker helt forferdelig enig der.

Godt det, da :) Det gikk bra, ja! Uvanlig dårlige (vonde) stikk, men det verste er nå å drikke den sukkerlaken og holde den nede etterpå. Sykt deilig å være ferdig :D
 
Back
Topp