Sukkerbelastningstest for gravide

Capri-Sonne

Glad i forumet
Hei. Jeg tok det 2 ganger når jeg var gravid. Jordmora mi e heilt ekstrem på de testene. Å synes vi har nok å plages med som gravid. Så denne gangen satte jeg meg på bakbeina og nekta. Når det er en annen bekymring enn at bmi min er litt høy skal jeg Gjøre det. Jeg fikk til svar at jeg kunne ikke nekte. Men jo det skal jeg. Jeg hadde forstått det bedre om jeg hadde sukker i urin eller høyt blodsukker.

Vil det få konsekvenser for meg å nekte skal tro?

Du må nok ikke i fengsel for å si det sånn ;-) di har ikke lov å tvinge deg til noe. :-)

2 ganger.
Det syns jeg var rart.
Det vanligere en gang i uke 24.
Tror ikke det har noen konsekvenser om man nekter.
Hva sier legen din?

Jeg tok den en gang i første svangerskap og jeg hadde nok også nekta nå :-/ Var helt grusomt, og så kvalm som jeg har vært hadde jeg ikke greid det! Dersom du selv ikke føler at du er i faresonene vil jeg tro det går greit. Du kan jo kanskje høre med fastlegen også da...

Tok den i uke 14 og i uke 30. Jeg ligger over gjennomsnittet i vekt. Men har også kraftig beinbygning så var ikke sånn veldig stor da litt ekstra rundt magen :p har ikke snakka med lege. Ho e bare så påståelig at e må ta den for e vil vell det beste for barnet.. Nei, fysj. Om e bare kunne fått ei vaffel med syltetøy så hadde e tatt den :p

Konsekvensen for å nekte kan jo bli en uoppdaga svsk diabetes feks, og det kan jo være en alvorlig konsekvens . Ja, det er ekkelt å drikke den guffa, men det fins jo mange andre ting i verden som er verre å gjøre.... Men, ingen kan vel tvinge deg, så det er jo til ditt valg :)

Tok den i uke 14 og i uke 30. Jeg ligger over gjennomsnittet i vekt. Men har også kraftig beinbygning så var ikke sånn veldig stor da litt ekstra rundt magen :p har ikke snakka med lege. Ho e bare så påståelig at e må ta den for e vil vell det beste for barnet.. Nei, fysj. Om e bare kunne fått ei vaffel med syltetøy så hadde e tatt den :p
Jeg er også god og rund og må ta den.
Men 2 ganger er ikke det som er retningslinjene.

Jeg måtte ta den to ganger sist jeg også. Og jeg kan skrive under på at det er no dritt!!!! Jeg er i faresonen pga nær slekt med diabetes type 2, så selv om jeg er slank må jeg ta denne testen sikkert 2 ganger i løpet av svangerskapet jeg og! Men jeg gjør det for meg selv og barnet, uoppdaget svangerskapsdiabetes vil du ikke ha. For det kan få fatale konsekvenser dessverre! Så du nå nok bite i det sure eple og ta testen, husk vi er flere i samme situasjon! Gruer meg som en liten unge til jeg må ta den første!

Med førstemann måtte jeg ta den to ganger, da ble det oppdaget svangerskapsdiabetes. Med andremann tok jeg den en gang, men har eget apparat som måler blodsukkeret, så fulgte det opp selv hjemme også. Den gangen slapp jeg unna svangerskapsdiabetes.
Denne gangen måler jeg også hjemme, samt at legen måler langtidsblodsukkeret med jevne mellomrom. Glukosebelastningstesten skal jeg ta rundt uke 24 denne gangen. Jeg er enig i at det ikke akkurat er behagelig, men det er tross alt viktig både for den gravide kvinnen og barnet at man oppdager eventuell svangerskapsdiabetes så tidlig som mulig.

Jeg tar også 2 ganger. Ja, det tar tid og er ubehagelig, men det er også godt å få bekreftet at alt er i orden. Hbis det ikke er det, er det bra å få vite det slik at du kan få ekstra oppfølging. Jeg er normalvektig, har aldri hatt sukker i urinen og hver gang jeg har målt blodsukker (både fastende og ikke) har det vært fint. Likevel slo jeg altså ut på glukosebelastningtest i første svangerskap fordi jeg var med i en studie hvor de rutinetestet alle. Dette er tredje svangerskap og jeg har ikke slått ut på testen verken i forrige svangerskap eller i dette. Men jeg tar nå testene likevel og er glad for at jeg blir fulgt opp, noe annet ville ikke fallt meg inn en gang.

Hva innebrærer egentlig dette siden det er så ubehagelig?

Hva innebrærer egentlig dette siden det er så ubehagelig?
Møte fastende, ta blodprøve. Drikke 2.5 (?) dl sukkervann på styrten. Sitte i ro i 2 timer uten å spise eller drikke noe. Ta ny blodprøve. Det sukkervannet er ekkelt å få i seg.

Møte fastende, ta blodprøve. Drikke 2.5 (?) dl sukkervann på styrten. Sitte i ro i 2 timer uten å spise eller drikke noe. Ta ny blodprøve. Det sukkervannet er ekkelt å få i seg.
Aha, da er det nok alla noe jeg gjorde når jeg testet meg for laktoseintoleranse, akkurat samme prosedyre. Men syns ikke det var så gæli jeg da :) Noe alle må gjøre, eller kun de i faresonen?

Dette står i retningslinjer for svangerskapsomsorgen slik den foreligger:
"ANBEFALING
Lege eller jordmor bør ta peroral glukosetoleransetest hos gravide med økt risiko for svangerskapsdiabetes. De bør ta testen i svangerskapsuke 26-28, eller tidligere dersom det påvises glukosuri (sukker i urinen) ved stiks i morgenurin. Gravide med økt risiko er:
- alder >38 år
- type 1- eller type 2-diabetes hos foreldre eller søsken,
-overvektige med KMI/BMI >27 kg/m2 ved svangerskapets begynnelse,
- tidligere påvist svangerskapsdiabetes
-innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesj, Sri lanke eller Nord-Afrika"

Hun kan nok ikke tvinge deg til å gjøre det hvis du ikke vil. Men kan jo være lettere i uke 28 da de fleste er kvitt kvalmen sin. Her i området anbefaler dessuten en del gynekologer en ekstra ultralyd i samme periode for å se at barnet ikke er spesielt stort ved BMI>30.

Dette står i retningslinjer for svangerskapsomsorgen slik den foreligger:
"ANBEFALING
Lege eller jordmor bør ta peroral glukosetoleransetest hos gravide med økt risiko for svangerskapsdiabetes. De bør ta testen i svangerskapsuke 26-28, eller tidligere dersom det påvises glukosuri (sukker i urinen) ved stiks i morgenurin. Gravide med økt risiko er:
- alder >38 år
- type 1- eller type 2-diabetes hos foreldre eller søsken,
-overvektige med KMI/BMI >27 kg/m2 ved svangerskapets begynnelse,
- tidligere påvist svangerskapsdiabetes
-innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesj, Sri lanke eller Nord-Afrika"

Hun kan nok ikke tvinge deg til å gjøre det hvis du ikke vil. Men kan jo være lettere i uke 28 da de fleste er kvitt kvalmen sin. Her i området anbefaler dessuten en del gynekologer en ekstra ultralyd i samme periode for å se at barnet ikke er spesielt stort ved BMI>30.
Tusen takk :) i 28 skal jeg klare å ta den :) da har kvalmen gitt seg og sannsynligheten for å ta den 2 ganger liten

Jeg skal ta testen på tirsdag pga. litt høy BMI. Høres jo ikke akkurat digg ut å drikke sukkervann. Blir sikkert rimelig kvalm tenker jeg, og humøret er vel heller ikke på topp når jeg må la være å spise på den tiden jeg pleier å være veldig sulten :-)
Men det er vel som flere skriver her at det er bra å ta en slik test for å være på den sikre siden, så får bare holde ut. Håper i hvert fall jeg slipper med én test..

Jeg tok testen sist uke (uke 13) og den var helt fin. 4.5 eller noe sånt etter 2 timer.

Var å målte blodsukker i går og det var? 3,1. Hun sa det var laft men ikke noe mer. Hva vil det si?

Back
Topp