Sukkerbelastingstest

Trollmor26

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Når man tar dette, måler man blodsukker mange ganger i løpet av testen da?
har man lov til å gå på do?

Og, brukes dette til å finne ut om man har diabetes type 1 eller 2?

Eg tok den i uke 28 i svangerskapet for å sjekke om eg hadde eller lå an til å få svangerskapsdiabetes. Når eg kom til legekontoret(fastende) tok de først en blodprøve. Så drakk eg den glukoseblandningen og måtte så vente i to timer. Kunne gå på do men måtte holde meg mest mulig i ro og kun drikke noen supp med vann. Så ble det tatt ny blodprøve etter at de to timene var gått.

Vet ikke om det er denne testen som brukes når de tester for diabetes 1 og 2.

Jeg har tatt det for å finne ut om jeg har svangerskapsdiabetes.

Man måler blodsukkeret på fastende mage, deretter drikker man skvipet og så venter man en time før man måler blodsukkeret igjen.

Det må være lov å gå på do!

Da jeg måtte ta glukosebelastning for å utelukke svangerskapsdiabetes målte de blodsukkeret først, så fikk jeg servert den fantastiske drinken, også målte de igjen etter 1 time og etter 2 timer.

Jeg håper den legesekretærdama ikke tar ekstravakter på bar, for drinkmiksing var hun ikke god til...

fastende bs måles før belastning. bs på over 7.2 fastende gir mistanke om dia. så skal du sitte i ro i to timer..gå på do er ok, men ikke spise, drikke eller bevege deg. så måles bs..bs skal da helst ikke være over 10.8

Tas også blodprøve før og etter belastning..et Hba1c blir også tatt i ene blodprøven (gjennomsnittsbs for siste 2 uker)

Back
Topp