Sukkeravhengig....

Limabø

Betatt av forumet
Desemberlykke 2018
Hei dere!

Hvordan forholder dere dere til sukker i graviditeten? Spiser dere litt sukker (godteri, brus, kaker o.l.) hver dag til vanlig, eller spiser dere kun sukker innimellom fra før og fortsetter med det? Har dere tanker om å endre kostholdet i graviditeten?

Jeg selv er avhengig av sukker og klarer kun å avstå fra sukker noen få dager (altså motsatt av det man «bør» gjøre. Men jeg har en kollega som har hatt svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, hun sa «jeg har bare ett tips: unngå sukker». Men det er såå vanskelig.... Sukker er min «snus»..

Hei dere!

Hvordan forholder dere dere til sukker i graviditeten? Spiser dere litt sukker (godteri, brus, kaker o.l.) hver dag til vanlig, eller spiser dere kun sukker innimellom fra før og fortsetter med det? Har dere tanker om å endre kostholdet i graviditeten?

Jeg selv er avhengig av sukker og klarer kun å avstå fra sukker noen få dager (altså motsatt av det man «bør» gjøre. Men jeg har en kollega som har hatt svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, hun sa «jeg har bare ett tips: unngå sukker». Men det er såå vanskelig.... Sukker er min «snus»..

Jeg spiser og drikker som oftest ikke så mye godteri, kaker og brus i hverdagene, men spiser/drikker noe søtt nærmest daglig.
Te med honning, smoothie med bær, juice.
Veldig mye er tilsatt sukker også, altså hverdagsmaten vi spiser.

Jeg prøver å være flink, men samtidig prøver jeg å leve [emoji4]
Er over anbefalt BMI, har derfor høyere risiko for svangerskapsdiabetes og forgiftning, men er aktiv og har en kropp som funker [emoji4]

Jeg har ikke lyst på godteri om dagen [emoji23] prøver og drikke litt mindre brus, men litt blir det jo

Har vært kjempe flink helt til i går :') tror jeg spiste 3 kakestykker, litt is og et halvt glass med pepsi max. Det er mer søtsaker på en dag enn det har vært de sise ukene :o Så lurer på om jeg har fått tilbake lysta på søtsaker nå :p:p:p

Er ikke noe glad i typisk snop/kake/etc fra før og spiser ikke sånt til daglig. Veldig lite i helgen. Da blir det helst sukkerfri brus

Men er jo sukker i annen mat også da, men sånt bryr jeg meg lite om.

I går spiste jeg én is, én pølse med lompe og en kvart porsjon rømmegrøt med sukker. Drakk et par glass sukkerfri brus. Spiste en god porsjon salte maiskorn, er mest saltsjuk.

Syns jeg spiste masse i går.

Alt med måte er mitt livsmantra. Jeg holder meg helt unna cola og lakris denne gangen, mest fordi jeg er paranoid [emoji23]
Jeg fortsetter med å spise slikt fredag/lørdag.
Derimot: er det 17. Mai så spiser jeg akkurat det jeg har lyst til. Og sånn som i dag når vi har pavlova-rester kommer jeg til å kose meg med god samvittighet.

I ny og ne. Alt med måte. Så går det så bra så[emoji5]

Alt med måte er mitt livsmantra. Jeg holder meg helt unna cola og lakris denne gangen, mest fordi jeg er paranoid [emoji23]
Jeg fortsetter med å spise slikt fredag/lørdag.
Derimot: er det 17. Mai så spiser jeg akkurat det jeg har lyst til. Og sånn som i dag når vi har pavlova-rester kommer jeg til å kose meg med god samvittighet.

I ny og ne. Alt med måte. Så går det så bra så[emoji5]

For de aller fleste stemmer nok det

Men jo høyere BMI jo strengere bør man nok være med akkurat sukker og fysisk aktivitet.

Jeg er langt fra noe glansbilde, er flink med kosthold men fysisk aktivitet er det verre med... bmi 27

Jeg har vært så kvalm så lysta på søtsaker har vært ikke eksisterende....
Så her har det blitt mindre enn før av den grunn...

Jeg prøver å holde meg unna store mengder sukker, men må
innrømme at jeg er ganske avslappa på det. Jeg spiser ikke aktivt mye godteri eller gjærbakst, men det er vel endel sukker i f.eks god morgen yougurt som jeg spiser endel av. Og ingefærbrus som jeg har drukket endel av når kvalmen har stått på som verst.

Jeg har BMI på rundt 20 til vanlig, så jeg tenker at så lenge jeg har nogenlunde samme kosthold som jeg har til vanlig, så får det være bra nok. Om noe så spiser jeg nesten sunnere enn jeg gjør til vanlig. Colainntaket har blitt redusert drastisk.

17.mai telles ikke! :p

Jeg spiser på en måte det jeg har lyst på, men det er lite snop og chips til vanlig. Drikker ikke brus så ofte, men når jeg først gjør det så blir det fort 2-4 glass.

Jeg er mer glad i frukt og grønt. Må alltid ha noe her hjemme. Appelsin, mango, ananas, frosne druer, eple, banan, gulrot, agurk, vannmelon og annen melon, kiwi, klementin, alle typer bær❤

Har vi noe av dette hjemme og godteri, da tar jeg heller frukten. Joda, det er mye fruktsukker i frukten også, men også massevis av vitaminer og antioksidanter.

For de aller fleste stemmer nok det

Men jo høyere BMI jo strengere bør man nok være med akkurat sukker og fysisk aktivitet.

Jeg er langt fra noe glansbilde, er flink med kosthold men fysisk aktivitet er det verre med... bmi 27

Klart det stemmer, alt må jo tilpasse den enkelte. Nå vet jo jeg at jeg ikke spiser særlig mye godteri ellers heller, og vi spiser sunt ellers. Middager ofte fra bunn og moderat godteriinnhold ila uka. Så for meg funker dette.

Jeg burde forsåvidt ha kuttet ned litt sikkert ettersom jeg er mindre aktiv nå... har en fysisk jobb til vanlig som jeg nå nesten ikke gjør, så det utgjør jo litt...
burde bli flinkere til å mosjonere...

Sukker har vært som dop for meg igjennom hele første trimester! Jeg er fullstendig avhengig, har cravet kaker og smågodt hver dag selv om jeg har spydd, og jeg har tillatt meg å spise det fordi da har jeg i det minste fått i meg noe.... men nå når jeg har rundet uke 12 skal jeg slutte! Nå blir det sukker på lørdager og ellers bare sunn mat til meg og lille Peanøtt! Det blir nok hardt.... jeg gruer meg ordentlig!

Eg har egentlig alltid reagert på sukker frå eg var liten (uggen/kvalm, generelt ubehag). Då forstod eg ikkje koffor eg bare kunne ete litt av ei kake i bursdagfeirng f.eks, mens andre kunne ete mykje meir og føle seg heilt fin. Dette blei eg meir bevisst på då eg blei voksen og frå eg såg sammenhengen og fekk bekrefta at eg hadde låg tålegrense for sukker, så har eg holdt meg vekke. Det blir jo mykje enklare når eg reagerer på det enn om eg ikkje hadde gjort det. Eg klarer fint å ete litt is og slikt men det blir ikkje så ofte.

I bakst og slikt bruker eg erstatninger, som kokosblomstsukker. Det fungerer bra.

Eg tenker at det er uansett er fint å finne ein balanse som ein kan leve med. Om ein er avhengig av sukker kan det være lurt å redusere gradvis og tilvenne kroppen.

Me gjer så god me kan, og det er det viktigaste tenker eg ❤

Tenker at hver og en får bestemme dette selv, så får man ta konsekvensene. Selv er jeg ikke helt nazi på avhold av sukker, men jeg er veldig fornøyd med at jeg har kuttet ut totalt på cola zero som jeg var avhengig av hver eneste dag før jeg ble gravid. Det snudde på dagen. Hvis jeg drikker brus nå så er det sukkerfri brus av typen sitronbrus eller eplebrus som ikke inneholder koffein. Jeg har spist småkaker i to dager fordi det ble servert søte små stykker på buffé da jeg var på hotell, og jeg spiste is i går. :) Så lenge mitt totale inntak ikke bare er rent sukker, så tenker jeg ikke spesielt mye over hva jeg spiser :)

Jeg tenker ikke så mye på det men har sjeldent lyst på godteri, kaker o.l til vanlig og enda mindre lysten nå. Spiser heller ikke så mye når jeg først har det. Ingen søtmums men jeg er veldig glad i mat. Spiste konstant forrige svangerskap og gikk opp kun 7 kg. Trente moderat (jogget og styrke) ut 2. Trim så det har sikkert og litt å si. Har alltid hatt litt høy bmi men normal til lav fettprosent.

Jeg sliter også med dette! Jeg er veldig veldig glad i sukker! Jeg vet jeg nok burde begrense meg mer, men det har vært vanskelig da jeg nesten ikke har orket tanken på noe mat, mens alt usunt, sukker, junkfood har fristet. Jeg kaster opp med en gang om jeg ikke får i meg noe jevnlig og hvis det eneste jeg har klart har vært noe usunt så har det blitt det. Jeg bekymrer meg egentlig litt over det og håper jeg klarer å snu det når kvalmen er over. Det å kose meg i helgene kommer jeg til å fortsette med, men håper jeg klarer å skjerpe meg på ukedagene. Bmi på 20. Har bikket over på undervektig i perioder så er egentlig veldig fornøyd med normalvekt og gleder meg faktisk til å legge på meg. Det er helt i orden om jeg beholder litt av kiloene etterpå også, men det gjorde jeg ikke sist.

Jeg liker ikke godteri og brus, og vi lager all mat fra bunnen av. Mem jeg spiser 1-2 små fløteiser hver dag, og det er vel 8 gram sukker i hver av dem.

Back
Topp