Sukker vs kunstig søtning

Jeg har satt meg godt inn i forskning som er gjort på aspartam, og ser ingen grunn til å holde meg unna. Drikker Pepsi Max daglig.

Barna mine får hverken brus med eller uten sukker. Dattera mi på fire får farris som hun kaller brus. Vi har sagt at Pepsi Max får bare vi voksne, det har hun ikke noe problem med.

Det eneste hun drikker i det daglige er vann (det er det hun drikker aller mest av), farris, ca. 1 smoothie daglig og Biola innimellom. I barnehagen drikker hun melk.

Gir henne så lite som mulig med tilsatt sukker eller søtt i utgangspunktet. Så hun liker yoghurt naturell og mange sure ting og smaker det naturlig søte i frukt fordi ikke smakssansen er helt lammet av alt sukkeret. Hun får ikke juice eller saft heller, eller syltetøy/sjokoladepålegg. (Får syltetøy på vaffel en gang i mnd eller noe, og diverse søtsaker når hun er hos besteforeldrene.)

Jeg drikker kun light brus/saft men skal aldri gi det til mine barn :-) skal holde det unna de så lenge det går :-)

Til meg selv foretrekker jeg det som ikke påvirker blodsukkeret :)

Sukker, liker det naturlige. Men alt med måte.

Jeg har lest endel om sukker (rørsukker som er kjemisk fremstilt) og om kunstig sukker og foretrekker ingen av de. Skal jeg ha noe så bruker jeg mest mulig stevia og honning som er naturlig. Drikker selvfølgelig brus med sukker i små mengder, og det er et bevisst valg foran kunstig sukker som aspartam. En ting jeg har stussa litt på er at alle jeg kjenner som drikker light produkter er ganske kraftige, spesielt rundt magen. Mulig det er tilfeldig, men slankeprodukt er det i hverfall ikke. Leste endel forskning rundt dette, og da stod det at folk som drakk light la på seg en del fett rundt magen, så teorien min stemmer. Men det er klart det finnes jo sikkert forskning som motbeviser dette. Er enig med noen over her som skriver at aspartam gir hodepine.

Last edited:
Drikker en del sukkerfri saft. Mini får sukker.

Litt av alt egentlig. Vokst opp med at vi ikke fikk lettbrus. Små barn skal ikke ha kunstig søtning. Liker å vite hva jeg putter i kroppen min.

Men det er jo ikke farlig med aspartam, og vi vet jo hva det er. :)
At noe er en vane fra barndommen kan jeg forstå, men det er mye bedre med kunstig søtningsstoffer for helsens skyld. (Nei, ikke for barn, det er jeg helt enig i.)

Vi foretrekker sukker til både barn og voksne når vi først skal kose oss med noe godt, men mannen og jeg drikker Fun light innimellom i stedet for brus.

Her spises eller drikker ikke noe kunstig.
Jeg følger heller ikke helsemyndighetene sine kostråd med magre produkter.
Jeg har ingen tro på at kunstig er sunt for kroppen, men at de vil at vi skal tro det tviler jeg ikke på :)

Drikker brus både med og uten tilsatt sukker. Men av andre varer så er det sukker.

Jeg drikker hovedsaklig Cola uten sukker hvis jeg drikker brus, men all annen brus jeg drikker er med sukker.
Barna får kun sukkerholdig brus/saft, aldri med kunstig sukker.
Så her har barna f.eks sukkerholdig saft og mannen drikker Fun light.
Sjelden barna drikker noe annet enn vann/melk da.

Heøt klart sukker. Enda ikke funnet en falsk søtning jeg klarer smaken på.

Kjører ekte på barn og voksen. Kunstig er ikke noe jeg foretrekker og har lite tro på, samma hva dere sier ;)

Smaker crap av kunstig.
Når man da ikke har hull i tenner som voksen og ikke er tjukk selv etter vanlig doser sukker , så ser jeg ikke problemet med å fortsette.

De gangene jeg vil ha meg en brus, så kjøper jeg med sukker . Har ikke diabetes , så trenger ikke det andre. Ikke barna mine heller .

Jeg har lest endel om sukker (rørsukker som er kjemisk fremstilt) og om kunstig sukker og foretrekker ingen av de. Skal jeg ha noe så bruker jeg mest mulig stevia og honning som er naturlig. Drikker selvfølgelig brus med sukker i små mengder, og det er et bevisst valg foran kunstig sukker som aspartam. En ting jeg har stussa litt på er at alle jeg kjenner som drikker light produkter er ganske kraftige, spesielt rundt magen. Mulig det er tilfeldig, men slankeprodukt er det i hverfall ikke. Leste endel forskning rundt dette, og da stod det at folk som drakk light la på seg en del fett rundt magen, så teorien min stemmer. Men det er klart det finnes jo sikkert forskning som motbeviser dette. Er enig med noen over her som skriver at aspartam gir hodepine.
Akkurat det er et tveegget sverd. Man kan tenke at de har lagt på seg av light-produktene, men man kan også tenke at de spiser light-produktene fordi de allerede har lagt på seg. Det kan også være at folk med anlegg for å lett legge på seg velger disse produktene oftere enn dem som ikke har det. Så det blir litt deretter når man skal forske på det også, det er ekstremt mange variabler i kosthold også. Litt sånn.. tar man er supersize meny på McDonalds og drikker en lettbrus er det jo fortsatt ikke noe bra for en..
Statistikk er den enkleste måten å lyve på en overbevisende måte, og omtremt all forskning på mennesker er statistikk og/eller sannsynlighet :D
Denne er å dra det langt, men den får frem poenget: 99,99% av alle i fengsel har drukket vann, derfor er det sannsynlig at man kan bli kriminell av å drikke vann.

Jeg er Pepsimax-oholiker :p

Har lest World health orginisation sine sider , og der er helsegevinsten mye større med lettbrus enn med sukker,.
Såg også praktisk info med Jon Almaas , der man skal drikke MANGe liter aspartam pr dag før det er skadelig .
(er unntak mot de som er allergisk mot det selvfølgelig)

Det som er bakdelen m lettbrus, er at man blir fortere sulten og den gir mange folk en misforstått ide at man er sunne- selv om det er 4kcal i en stor lettbrus feks, så er det 1500kcal i en bigmac meny. Så tror nok mange lurer seg selv og "overkompenserer" med inntak av mat.

Drikker vel, 2-3 glass til dagen tenker jeg
Ungene er ikke så interessert i brus, men de får både med og uten sukker når det er helg (de er 6 og 8 år)

Bruker flere varianter av sukring, honning og sukker. Ser flere kommenterer aspartam, men vil bare påpeke at det ikke er farlig med mindre man inntar enorme mengder. Men man kan jo f.eks. reagere på kullsyren som er i Pepsi Max (noe mannen min gjør), og det er ikke noe behagelig. Tenker at det er mengden som er farlig, og ikke selve søtningen :)
Det er feil. Jeg kan ta en slurk med noe som inneholder aspartam og jeg blir syk. Kan ikke skylde på Pepsi Max heller for det smaker helt forferdelig så det drikker jeg ikke. Mannen og barna drikker lett brus siden begge her over 3 år.

Etter denne tråden her og å ha tenkt litt på det bestemte jeg meg for å slutte å drikke Pepsi Max. Regnet ut at vi drikker ca. 2 store flasker daglig (mannen min og jeg, så kanskje en stor flaske (halvannen liter) hver). Det koster jo en del, og i tillegg er det ikke bra for tennene, og planen har vært å slutte før barna (som ikke får uansett) skal tenke alt for mye over at vi drikker det.

Jeg er ikke tykk, men har mye magefett. Og har fått påvist litt insulinresistens. En del forskning viser at det kan ha en sammenheng. Hormonene påvirkes sikkert av at munnen oppfatter at den får noe søtt.

Utover det har jeg lest mye forskning og jeg tror på ingen måte at Pepsi Max eller aspartam er farlig.

For min del er motivasjonen for å slutte først og fremst for tennene sin del (har litt syreskader på dem), økonomisk (vi kan gå ut og spise en gang i uka for pengene vi sparer om vi kutter ut brusen), og hva slags forbilde vi ønsker å være for barna våre, som kun drikker vann (og litt farris). Dessuten føles det litt useriøst å ha en flaske Pepsi Max med seg i forskjellige sammenhenger. Fra nå av skal vann være hoveddrikken.

Vi har to store flasker Pepsi Max igjen. De settes i boden og tas fram neste gang vi skal ha selskap eller lignende.

Vi skal bare slutte med det hjemme: om vi går ut og spiser er det lov å bestille brus til maten. Kommer nok fortsatt til å foretrekke sukkerfri brus framfor med sukker da.

Jeg liker ikke smaken av kunstig søtning ;) og nå har jeg kutta sukker også :p

Back
Topp