sukker i urinen

x1x*mammantilprinsene*

Forumet er livet
sukkeret på urinen var på 6 idag..
meget høyt sa legen..
Har bare spist 2 skiver med brunost, så han mente på at det burde ikke så ut sååå høyt...

Noen som har vært borti lignende? og burde jeg fått noe mer oppfølging av det? legen sa ikke noe om glukosebelastning eller noe, men fikk et tips om det fra ei..

Legen burde sjekke fastende blodsukker før han uttaler seg for hardt.
Brunost har enormt mye sukker i seg, og så er det avgjørende hvor lenge før du spiste dette.

Uansett bør du kontollere sukker inntaket til det minimale.

Synes det burde følges opp ja.
Særlig om det er lenge til neste kontroll...

Det er jo de som spiser smågodt rett før slike tester, og de slår ikke så høyt ut da engang.

Nyrene slipper igjennom sukker litt lettere under svangerskap, jeg har hatt sukker i urinen i alle mine tre. Jeg tror neppe at det var så høyt som du har, likevel har jeg tatt både glukosebelastning og sjekka fastende blodsukker, og det var iorden hver gang.

jeg har spist godteri rett før en slik prøve uten at det har slått ut.Rart om en brunostskive gjør det?

Men legen din vet nok hva han driver med.

jeg kan ha drukket brus rett før en kontroll og det har alldri slått ut..har alldri slått ut under forrige svangerskap heller[8|]
skal på neste kontroll (hos jm) i slutten av månden...

Vet du, jeg ville kanskje hørt om det ikke var mulig å komme innom en morgen og bare ta fastende blodsukker. Skader jo ikke å sjekke.

ORIGINAL: Jubelmusa

Vet du, jeg ville kanskje hørt om det ikke var mulig å komme innom en morgen og bare ta fastende blodsukker. Skader jo ikke å sjekke.

er det det de tar i fingen?

Da burde du få tatt en glukosebelastningstest hos legen din ;) Hvis du har svangerskapsdiabetes SKAL det følges opp!!!

Uansett hva en har spist bør en ikke få sukker i urinen.... Nyreterskelen er først når blodsukkeret overstiger 10, noe det ikke skal gjøre når en er frisk og rask.

Har du ikke jordmor? Jeg ville kontaktet henne. Fått tatt blodsukkermåling og hørt om henvisning til glukosebelastning...

Høyt blodsukker er ikke til å spøke med....

ORIGINAL: Gussi

Uansett hva en har spist bør en ikke få sukker i urinen.... Nyreterskelen er først når blodsukkeret overstiger 10, noe det ikke skal gjøre når en er frisk og rask.

Har du ikke jordmor? Jeg ville kontaktet henne. Fått tatt blodsukkermåling og hørt om henvisning til glukosebelastning...

Høyt blodsukker er ikke til å spøke med....

skal til jm nå i slutten av månden, så får høre med henne da..[:)]
har ikke vært borti dette før, så vet egentlig ikke hva jeg bør kreve eller ikke på slikt..

ORIGINAL: *BjørnarSinMamma*

ORIGINAL: Jubelmusa

er det det de tar i fingen?

Vanlig sjekk av blodsukker er stikk i fingeren ja. Videre har jeg sakset litt fra lommelegen:

Sukker i urinen - har jeg svangerskapsdiabetes?
10-30% av alle gravide har på ett eller annet tidspunkt sukker i urinen. I en normal situasjon slipper ikke nyrene ut noe sukker av kroppen. Alt blir sugd opp og urinen er derfor uten sukker. For at urinen skal inneholde sukker må blodsukker-nivået overstige ca. 15 mmol/liter (normale verdier hos ikke-diabetikere etter å ha spist: lavere enn 11.1). Hos gravide senkes derimot terskelen for når nyrene slipper ut sukker. Dersom man får påvist sukker i urinen under et svangerskap betyr det altså ikke nødvendigvis at blodsukkeret er forhøyet - årsaken kan ligge i nyrene. Dette kan du få sjekket ved å måle blodsukkeret, eller ved å ta en glukosebelastningstest.

Back
Topp