Sukker i urinen

Kokosnøtt

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Var på kontroll hos jordmor idag og det ble påvist sukker i urinen. Hun virket ikke veldig bekymret, da jeg er slank og frisk. Men jeg skal uansett inn for glukosebelastningstest imorgen hos legen. Krysser fingrene for at det bare var all isen jeg spiste igår kveld som slo ut. Ønsk meg lykke til! Noen med erfaring rundt dette?

Var på kontroll hos jordmor idag og det ble påvist sukker i urinen. Hun virket ikke veldig bekymret, da jeg er slank og frisk. Men jeg skal uansett inn for glukosebelastningstest imorgen hos legen. Krysser fingrene for at det bare var all isen jeg spiste igår kveld som slo ut. Ønsk meg lykke til! Noen med erfaring rundt dette?
Ikke meg selv, men kjenner flere som har fått utslag med sukker i urinen av noe de har spist dagen før. Og det er visst også lett for jeg har selv tatt glukosetest, og må innrømme at det gikk bedre enn forventet. Faktisk så smakte det bare litt for sterk saft. Er jo mye å drikke på få minutter, men ingen problem. Så dette går nok helt fint hos deg også. Lykke til. Hos meg viste det seg å være svangerskapsdiabetes, så glad jeg tok testen. Men håper du slipper det.

Søstera mi fikk sukker i urinen vær gang hun hadde drukket solo brus dagen før. Når hun til slutt kjønte sammenhengen gikk alle urintester fint...:p

Last edited:
Jeg skal ta glukosetest den 19. Er spent! Litt over middels sukkeravhengig. Har hørt mange syns det smaker stygt og blir kvalme av den "safta".. det jeg gruer mest til.

Jeg skal ta glukosetest den 19. Er spent! Litt over middels sukkeravhengig. Har hørt mange syns det smaker stygt og blir kvalme av den "safta".. det jeg gruer mest til.

Var d eneste jeg også hørte om før jeg tok den, men jeg syntes d smakte digg jeg:p Kunne drukket mye mer enn d jeg fikk uten problem! Så d kan gå begge veier;)

Jeg var super nervøs selv. Men ingen problem. Smakte ikke så vondt. Nå er den dessuten tilsatt bringebærsmak, så smaker sterk saft. Så det går nok så fint atte.

Det er absolutt ingenting å Grue seg for! Først tar de litt blod og sjekker blodsukker nivået. Så får du da drikke den glukosedrikken, den er kanskje på 0,3l. Og ja den smakte veldig godt! Så går du ut og sitter der i 2 timer og så tar de blod igjen, og sender det mest sannsynlig inn til sykehuset for å sjekke om det er diabetes. Så drikken skal du egentlig bare glede deg til! Smakte som en veldig god, men bittelitt for søt saft. Men husk at du må faste i 12 timer før du skal ta første blodprøve. Og det er nok fint å ta med en bok å lese eller noe sånt i de 2 timene :) går så fint så! Jeg venter bare på svar nå, de skal være kjappe med å analysere det :)

Forvent det verste så går det så fint ned atte :D Funket fint for meg. Jeg skal ta glukosebelastning i uke 28 om jeg husker rett

Det er absolutt ingenting å Grue seg for! Først tar de litt blod og sjekker blodsukker nivået. Så får du da drikke den glukosedrikken, den er kanskje på 0,3l. Og ja den smakte veldig godt! Så går du ut og sitter der i 2 timer og så tar de blod igjen, og sender det mest sannsynlig inn til sykehuset for å sjekke om det er diabetes. Så drikken skal du egentlig bare glede deg til! Smakte som en veldig god, men bittelitt for søt saft. Men husk at du må faste i 12 timer før du skal ta første blodprøve. Og det er nok fint å ta med en bok å lese eller noe sånt i de 2 timene :) går så fint så! Jeg venter bare på svar nå, de skal være kjappe med å analysere det :)
De sjekker bare blodet før og etter belastningen. Er det ikke forhøyet gjøres det ikke noe mer.

Ah 3 dl.. så en brusboks ca? Må jeg faste også? Fikk bare beskjed om å komme på morran/formiddagen :p men da kan jeg ikke drikke noe heller før jeg drar?

Ah 3 dl.. så en brusboks ca? Må jeg faste også? Fikk bare beskjed om å komme på morran/formiddagen :p men da kan jeg ikke drikke noe heller før jeg drar?
Ja var vel sånn ca en brusboks, men det gikk lett ned det. Jeg ville vel tro at de burde ha gitt deg beskjed om å faste 12 timer før, for da blir ikke resultatet påvirket av annet du har drukket eller spist i forveien. Jeg skulle ikke drikke vann heller fikk jeg beskjed om. Men det gikk fint :)

Litt info fra store medisinske leksikon;
"Glukosebelastningsprøve, undersøkelse av organismens evne til å omsette glukose. Undersøkelsen, som noen ganger kalles OGT (oval glukosetoleransetest), foretas når det er tvil om hvorvidt en pasient har diabetes. Prøven består i prinsippet i at man gir pasienten en bestemt mengde glukose og deretter måler sukkerinnholdet i blodet med visse mellomrom.

Undersøkelsen tar ca. 2 timer. Pasienten skal spise normalt i dagene før undersøkelsen, men må ikke spise eller drikke noe etter midnatt natten før undersøkelsen, som blir gjort om morgenen. Pasienten må heller ikke røyke morgenen før undersøkelsen, og han må ikke utsette seg for kroppslige anstrengelser. Han bør ta temperaturen om morgenen slik at det er sikkert at han ikke har feber (som kan påvirke undersøkelsesresultatet ved at den øker stoffskiftet). Pasienten skal være i absolutt ro under hele undersøkelsen.

Glukosen kan inntas gjennom munnen. Man lar da pasienten drikke 75 g glukose løst i 3 dl vann. Før glukosen inntas, tar man en blodprøve for å bestemme det såkalte fasteblodsukkeret. Deretter tar man blodprøver etter 2 timer."

Jeg tok testen på fredag nå, prøve sendes inn til sykehuset for analyse og jeg får svar ang diabetes innen onsdag.
Om de må sende det fra seg så kan det være at de sjekket "langtidsblodsukker" i prøven din. Ikke alle legekontorer/laboratorier har utstyr til å utføre denne testen av blod.

Back
Topp