Sukk...

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Vært hos legen etter blodprøvesvar.
Og ble litt paff da jeg har fått tilbake lavt stoffskifte...
Slet med det før, men så stabiliserte det seg.
Men pga graviditetshormonene har det altså kommet tilbake. Sukk...

Er litt redd nå, siden lavt stoffskifte kan gi misdannelser og lærevansker hos babyen.... :sad015
Det gikk jo 12 uker før vi oppfaget graviditeten, og det er jo disse ukene som er viktige når organer og alt dannes.
Så krysser alt jeg har for at spiren er frisk og rask.

Må begynner på medisiner, og ta blodprøver hver 6. uke gjennom hele svangerskapet.
Og trolig tettere oppfølging med ultralyder osv mot slutten, for å se at spiren vokser og utvikler seg som den skal.
Gravide med lavt stoffskifte blir jo ofte henvist til spesialist.

Veldig glad jeg får begynt på medisiner nå, og håper bare at den lille spiren er frsik og rask inni der!
Lurer på å bestille med ekstra ultralyd snart, for å sjekke, da jeg ikke har fått innkalling til oul ennå.
Men evt lærevansker og liknende problemer vil jo ikke oppdages på ultralyd.
Kommer uansett til å være glad i babyen, men sliter nå med dårlig samvitiighet for at jeg ikke har visst om både graviditet og stoffskifte tidligere.

Tenke positivt, så går det nok bra! :-)

Andre med lavt stoffskifte her?

IKKE QUOTE/ sitere innleget mitt, da jeg kanskje vil ta fjerne det senere. :-)

Uff, skjønner at det ikke var noe hyggelig tilbakemelding å få. Jeg har dessverre ikke erfaring eller kjennskap til dette, men dårlig samvittighet skal du ikke ha! Du har handlet i beste mening, og det er det som er viktig. Dessuten vet du jo ikke når stoffskifte problemene har kommet, så det er jo fult mulig at du har oppdaget det helt i startfasen. Lykke til :-)

Tusen takk for gode ord! :-)
Synes jeg har vært i så god form til å ha lavt stoffskifte, eneste er at jeg er veldig kald.
Men akkurat som med graviditeten; hadde liksom ingen tydelige symptomer på det. Ellers hadde jeg jo sjekket det tidligere. Var mye verre sist jeg hadde det, for da merket jeg tydelig at hverken hodet eller kroppen hang med. Da kunne jeg glemme ting, blande bokstaver når jeg pratet osv, fryse ihjel med klær på under dyna...
Men tallene var dårligere nå enn sist, og gravide har itillegg andre grenseområder for hva som er normalt.

Blir litt skremt når legen sier det er farlige for barnet om jeg ikke tar medisinen, enn om jeg får allergi av den. Fikk det sist, derfor jeg sluttet på den. Dumt, ellers hadde jeg jo vært i behandling allerede... Så akkurat DET gnager litt på meg...

Skjønner godt hva du føler. Men du visste jo ikke at du var gravid, det er ingenting du får gjort med saken nå uansett så prøv heller å følg legenes råd i dag og ut sv.skapet:)

Hva med å få en mening fra en annen lege, hvis det plager deg ang medisin? Kanskje det finnes noe annet du kan spise om du ikke reagerer på? Også er kroppen veldig annerledes når den er gravid så trenger ikke nødvendigvis være allergisk nå.

Min lege ville ikke ta stoffskifte blodprøve fordi hun mente at det var vanskelig å tyde svaret på gravide. Hormonene våre er over alt så kan være prøven gir utslag uten at noe er galt...

Jeg har også LS :) var kjempe syk i begynnelsen av svangerskapet, men er bedre nå :) du går vel på levaxin nå? Vet der en medisin som heter lio og en som heter armor eller noe sånt, men tror ikke de kan tas under graviditet? Kan legen din noe om lavt stoffskifte? Eller, kan han nok? De fleste leger kan nesten ingenting

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 15. Men har vært veldig stabil på fast dose levaksin i mange år. Har kontrollert det jevnlig siden jeg ble gravid, og tror kanskje det har blitt litt mer ustabilt. Men visste ikke at det kunne være farlig for barnet.. som hun sa over så er hormonene over alt i svangerskapet uansett.

oi nå googlet jeg akkurat dette og fikk litt hetta! Virker som om lavt stoffskifte kanskje er litt større problem i en graviditet enn jeg trodde(jeg har trodd at det ikke var relevant i det hele tatt da). Legen min har heller ikke sagt noe om dette, bare at jeg sjekker når jeg er på kontroll. Fant litt info her: http://www.stoffskifte.org/documents?id=72899

Visstnok skal man øke dosen straks man blir gravid dersom man har lavt stoffskifte. Jeg har tatt den vanlige dosen min hele tiden. Men jeg har vært skikkelig dårlig. Var sykemeldt fra uke 6-15. Trodde det bare var vanlig graviditetsdårlig, men tenker nå at det kanskje var delvis stoffskifte.

Begynte å jobbe når kvalmen ga seg. Jeg merket imidlertid at jeg var helt uforholdsmessig sliten og trøtt andre uka på jobb, og doblet dosen min selv om legen ikke hadde sagt noe om at jeg trengte det. Og denne uka har jeg vært mye bedre!

Likevel: Jeg var på OUL på mandag, og der så de det som så ut som en frisk liten jente, som var akkurat så stor som mensterminen skulle tilsi, fikk faktisk flyttet terminen en dag nærmere. Så etter all sannsynlighet har jo dette gått bra.

Jeg må jo si at jeg er skuffa over at legen ikke visste om dette, men etter hva jeg leser i forum virker det som om det er veldig mange som opplever dette.

oi nå googlet jeg akkurat dette og fikk litt hetta! Virker som om lavt stoffskifte kanskje er litt større problem i en graviditet enn jeg trodde(jeg har trodd at det ikke var relevant i det hele tatt da). Legen min har heller ikke sagt noe om dette, bare at jeg sjekker når jeg er på kontroll. Fant litt info her: http://www.stoffskifte.org/documents?id=72899

Visstnok skal man øke dosen straks man blir gravid dersom man har lavt stoffskifte. Jeg har tatt den vanlige dosen min hele tiden. Men jeg har vært skikkelig dårlig. Var sykemeldt fra uke 6-15. Trodde det bare var vanlig graviditetsdårlig, men tenker nå at det kanskje var delvis stoffskifte.

Begynte å jobbe når kvalmen ga seg. Jeg merket imidlertid at jeg var helt uforholdsmessig sliten og trøtt andre uka på jobb, og doblet dosen min selv om legen ikke hadde sagt noe om at jeg trengte det. Og denne uka har jeg vært mye bedre!

Likevel: Jeg var på OUL på mandag, og der så de det som så ut som en frisk liten jente, som var akkurat så stor som mensterminen skulle tilsi, fikk faktisk flyttet terminen en dag nærmere. Så etter all sannsynlighet har jo dette gått bra.

Jeg må jo si at jeg er skuffa over at legen ikke visste om dette, men etter hva jeg leser i forum virker det som om det er veldig mange som opplever dette.

Dette har jeg lært:

Det som er farlig er om man blir gravid UTEN å gå på medisin overhodet!
Du har gått på medisin fra du var 15 år, så du har vært under behandling! Da er det ikke noe problem!
Det er for de som går gravide UTEN å ha tatt medisin overhodet som kan får misdannelser hos babyen.

Grunnen til at man ofte må øke dosen i graviditeten er noe med at fosteret de tre første månedene tar av dine hormoner. Det er først når de er 12-14 uker at de produserer egne stoffskiftehormoner. Så er du over tre måneder produserer nå fosteret sitt eget stoffskifte! :-)

Det er også de første månedene at hjernen kan ta skade, men kun dersom moren IKKE har tatt medisin overhodet. Du har gått på medisin, og legen din tok en blodprøve. Hadde den vært for dårlig hadde du nok fått beskjed.

Nå som du er så langt på vei er det nok mest for din egen skyld at man kan øke dosen.
Men tror ikke det er helt heldig å være overdosert heller.

Jeg har gått 12 uker uten å vite om graviditeten, og uten å ha fått behandling for lavt stoffskifte,
Det er da foster kan få misdannelser og lav intelligens.
Men som noen sier, så påvirker også HCG hormonet stoffskiftehormonene, så det kan bli feiltolket. Derfor jeg skal ta nye prøver. Så håper de ikke er så ille.

Min uktralyd viste jo en frisk liten spire, ingen fysiske misdannelser ble oppdaget. Hvordan hjernen fungerer kan man jo ikke se på ultralyd.

Men synes det er litt greit at lege ikke stresser deg opp om dette også, da da faktisk går på medisin, og ultralyd viste frisk baby! Det er så dumt å bekymre seg unødvendig!
Jeg hadde ikke bekymret meg så veldig om jeg bare hadde tatt en bitteliten dose meidisn, men jeg har ikke tatt noe.

Pust ut, og kos deg resten av graviditeten! :-)
Føler du deg bedre, er det jo sikkert ok å gå på dosen du er på nå.
Men din baby har nok ikke tatt noe skade uansett, og det er altså de første ukene hvor de kan få skader. Det hadde ikke din baby! Kos deg med det! :-) :-) :-)

Back
Topp