*Sukk* Ang soving.. *oppdatert*

ORIGINAL: Vesla85

Jeg hadde tatt duppen myyye tidligere på dagen. Vekk han kl 0730 hver morgen, dupp kl 12, legg han kl 18-1830.

Enig!

Tusen takk for råd damer, men det er nettopp det som er problemet.. Sånn som i dag, som vi sto opp klokka 9, så er han lagt for soving nå. og da sover han kanskje til 13.. Og han klarer aldri i verden å holde ut så lenge som til klokka 18-19 da altså.. [&:] Så vi får se hvordan det blir i kveld, gitt..

ORIGINAL: Elisabeth og to små

ORIGINAL: Aravis

Tusen takk for råd damer, men det er nettopp det som er problemet.. Sånn som i dag, som vi sto opp klokka 9, så er han lagt for soving nå. og da sover han kanskje til 13.. Og han klarer aldri i verden å holde ut så lenge som til klokka 18-19 da altså.. [&:] Så vi får se hvordan det blir i kveld, gitt..

Ikke med litt ekstra underholdning heller? Begynne med kveldsstell/bad i 17.30 tida? Så ligger han i seng 18.00-18.30? [:)]

Han bare griner når han blir trøtt.. Typ: overtrøtt. Griner og surver og alt er galt. [&:] Men ja, som sagt. Vi får se hvordan det blir i dag [8D]

Flere andre som har sagt det samme jeg sier det igjen. Du må få han inn i "barnehagerutine" tror jeg. Om han sover til kl 9 så blir det tidlig med dupp kl 11 osv...alt blir forskjøvet.

Tror du må vekke tidligere, legge ca halv 12 pluss minus...prøv deg fram med hvor lenge han kan sove. Tipper halvannen til to, to og en halv time er ok. Så laaangt kveldsstell om kvelden og i seng rundt 19 pluss minus..

Og ikke bare en dag men mange dager på rad så skal det bli en rytme på det. Det virker til å være litt på utur, som gjør at siste dupp blir for sen og da blir ikke søvnen dyp nok de første timene om kvelden. Funker mer som en power-nap høres det ut til.. 16 mnd da er man ikke bare baby lengre men heller et småbarn, og dermed kan man prøve seg frem litt mer på dette med våkentid på dagtid..

For jeg regner med du har utelukket at det er pga sult eller tørste han våkner..

Fryktelig slitsom når det er slik ja![&:]
Men jeg tror det er håp for dere, for slik jeg ser det tror jeg en løsning kunne vært å vekke ham mye tidligere om morgenen (ikke senere enn 7 iallfall), la han få hvilen sin i 11 tiden og ikke la ham sove lenger enn 1.5 time. Begynne kveldsstellet kl 18 og ikke i seng senere enn kl 19.

Ville prøvd dette over en liten stund, funker ikke det så kan dere f.eks prøve med 2 dupper, dog ikke lange.
Jeg tror uansett dere vil kunne oppleve endring til det bedre om dere starter dagen et par timer tidligere enn nå.

Du virker veldig motvillig til å stå opp tidligere med ham hehe - er du det?[8D][:D]

ORIGINAL: *nr3imagen*

Jeg hadde tatt duppen myyye tidligere på dagen. Vekk han kl 0730 hver morgen, dupp kl 12, legg han kl 18-1830.

Enig!

Mini her sover gjerne til kl 9-10 på dagen. Da er det morgen[:)]
Så er han trøtt igjen og legges en gang mellom 12-14 og sover lenge.
Vi legger han kl 20 og viss han våkner er det altid noe, tørst, bleie, tenner osv men sovner fort igjen.
Noen ganger er han sliten rund 16- 16.30 og sovner da legges han kl 21.

Jeg kunne aldri finne på og vekke han kl 7 på morgenen, selv om han ikke sov om natten. Hadde heller prøvd å flyttet legge tiden fram med et kvarter av gangen.Men de få gangene han har stått opp så tidlig trenger han 3 dupper på dagen.

Var en periode jeg ville han skulle legges senest 19 siden alle de andre barna legges da. Kuttet ned på dagsøvn, prøvde alt mulig en stund, men da våknet han bare kl 22 og nektet og sove før kl 1 på nattet. Så fikk han sen dupp igjen og så tok han kvelden 20.

Håper det ordner seg for dere [:)]

veldig enig! syns det hørtes altfor sent ut med dupp fra 14-16....

ORIGINAL: SnøEngel

Mini her sover gjerne til kl 9-10 på dagen. Da er det morgen[:)]
Så er han trøtt igjen og legges en gang mellom 12-14 og sover lenge.
Vi legger han kl 20 og viss han våkner er det altid noe, tørst, bleie, tenner osv men sovner fort igjen.
Noen ganger er han sliten rund 16- 16.30 og sovner da legges han kl 21.

Jeg kunne aldri finne på og vekke han kl 7 på morgenen, selv om han ikke sov om natten. Hadde heller prøvd å flyttet legge tiden fram med et kvarter av gangen.Men de få gangene han har stått opp så tidlig trenger han 3 dupper på dagen.

Var en periode jeg ville han skulle legges senest 19 siden alle de andre barna legges da. Kuttet ned på dagsøvn, prøvde alt mulig en stund, men da våknet han bare kl 22 og nektet og sove før kl 1 på nattet. Så fikk han sen dupp igjen og så tok han kvelden 20.

Håper det ordner seg for dere [:)]

Ja barna er forskjellige og har ulik døgnrytme. Høres ut som du f.eks har en gutt som har et veldig stort søvnbehov (sammenlignet med min som er stikk motsatt, og har alltid vært slik).

Grunnen til at jeg foreslo dette med å starte og avslutte dagen tidligere, er b.l.a fordi for de fleste (mtp barnehage/arbeid etc) vil etterhvert hverdagen starte ikke så mye senere enn kl 7,  at det derfor ikke vil være så borti natta å venne barna til å stå opp til ca dette tidspunktet. Iallfall når nattesøvnen ikke funker - da synes jeg det er verdt å prøve.
Men å gå fra å vekkes kl 9 til å vekkes kl 7  - sånn over natta -  kan nok være litt ekstremt, den ser jeg. Hvis en skal gjøre det er det nok lurere å ta det gradvis.
Men kan godt være at sønnen til TS er som din sønn, som rett og slett trenger mer søvn på dagen, og at søvn avler søvn og han vil derav sove bedre om natten.

Håper det ordner seg for dere iallfall Aravis[:)]

Jeg ville ikke tatt han opp. Hvor lenge "tyner" du med skrikinga? Vi hadde en tilvenningsfase, der vi bare måtte ignorere gråt en stund. Hun hadde jo ikke vondt, hun var jo bare sint. Satt på rommet, eller utfor døra. Flyttet oss gradvis ut.

Ta kontakt med sovekarin[:)]

Alle unger er jo forskjellig, så dette med soving er ikke lett. Men hvis jeg skal sammenligne med gutten vår på 18 mnd, så vil jeg si at han legger seg litt sent.

Her er det sengetid 18.30 hver kveld, og det har det vært siden han var 3-4mnd, så for han er det helt vanlig å være trøtt på denne tiden. De aller fleste mnd i han sliv har han våknet mellom 5-6, men nå de siste ukene har han sovet til mellom halv 7 og 8 som regel. Han sover en dupp fra ca 12-13 til 15-15.30 og det er ALDRI noe problem å legge han igjen 18.30. Selv om han da bare har vært våken i tre timer. Men dette er jo rutiner som har vært jobbet inn over lang tid, så man ser vel ikke resultater den første kvelden sikkert. Det må planlegges og gjennomføres i en uke eller to for å se om det funker.

Men her er det sånn at hvis han sover for lite på dagen, våkner han tiiidlig dagen etter.. Sover han lenge nok på dagtid, helst til han våkner av seg selv, holder det gode mønsteret seg til dagen etter[;)]

Men søvnbehovet er forskjellig, så det er ikke lett å høre på andre heller!

Lykke til, håper det går seg til[;)]

Tusen takk for alle svar! [:D]

Og ja, MammaOkt, jeg er meget motvillig til å rive han opp klokka 7 om morgenen. Skjønner ikke hvorfor vi må stå opp før en viss en har fått på seg skoene engang. [8D] Vi er jo hjemme, jeg begynner ikke på jobb før 3, og vi tar livet med ro. Så mellom 8 og 9 er egentlig helt super for oss sånn sett. [:)] Han har alltid hatt behov for mye søvn, så det er derfor det har vært en lang dubb..

Back
Topp