*Sukk* Ang soving.. *oppdatert*

Aravis

Elsker forumet
Kan jo oppdatere litt. I går la jeg han klokken 20. Han sovnet sporenstreks etter et bad og kveldsmat. Sov til klokken var 22:30. Da var det stopp.
Det hjelper ikke om jeg sitter der heller, for gutten er lys våken! Jeg skulle legge meg da, men jeg tror jeg løp inn og ut av rommet hans til klokken var 3. Han er stille leeenge, så skriker han, jeg går inn og trøster og går ut igjen. Stille leeenge også skriker han igjen. Så han er rett og slett LYS våken!

Han mener nok at han fortsatt skal ha 2 soverunder om dagen, og at den siste er fra 20 og utover.

Vi gjør et stort nummer ut av at det er natta før han legger seg, så han burde jo skjønne at det er natt.. Han burde jo heller ikke være overtrøtt, for den siste soverunden hans var fra klokken 14-16. Alikevel var han stup trøtt da klokken var 20.

Faen altså, jeg blir sliten!! [:(][&:][8D][8D]

------

Noen som har noen tips?

Jeg har en sønn på 16 mnd, som er.. tja. MORSOM.

Han har 1 dubb om dagen, på 1,5-2 timer. Er da våken til 19-20 og er stuptrøtt. Gir han mat, koser, vasker han, gir han pysj, legger han i sengen og han sovner på null komma niks. Så.. Etter et par timer, gjerne mellom 21-22 så våkner han. LYS våken, nekter soving. Jeg føler jeg har prøvd alt! Gir han kos mens han ligger i sengen (da blir han rasende, og vil bare opp) tar han opp og koser innpå rommet før jeg legger han nedi igjen.

Da skriker han, ihvertfall hvis jeg er innpå rommet. Jeg går ut og da gir han seg etter 30 sek. Men han sovner ikke. Går en liten stund, så er han sint igjen. Han er jo lys våken! Han nekter soving.

I går holdt han på til klokka 1 før han sovna!! Herregud, jeg blir så sliten! Vekker han ved 8:30 tiden hver morgen uansett. Gjør jeg ikke dette, kan han fint sove til 11.

Noen som har noen tips? [&:] Går snart på veggen her, føler jeg.

Jeg synes det høres ut som om han kan være overtrøtt.
Har du forsøkt å legge ham tidligere? Evt se om dere kan få luren litt senere på dagen?

ORIGINAL: Kickie

Jeg synes det høres ut som om han er overtrøtt.
Har du forsøkt å legge ham tidligere?

Ja, med samme resultat. Jeg kan legge han klokka 18-19. Han våkner uansett.. [&:]

ORIGINAL: RobinHood

Start dagen 0700.
La han sove dupp etter lunsj, ca 11.00/11.30 - MAX 14.00 Ca to timer.
Legg han 19.00/19.30.

Og hold deg hard, det er natta!!! [:D]

Jeg har prøvd... [&:] Ikke klokka 7, men klokka 8. Det gjør meg ingenting at han legger seg klokka 20-21, bare han SOVER hele natten..

har du prøvd massasje før du har på nattpysjen?
eller  den bed time såpa i badevannet?

for her å hadde vi problem me å legge for natten + våkna etter noen timer!

har du prøvd å kutte ned sovetiden på dagen litt? det måtte vi på gutten vår. det funket som bare det.

ORIGINAL: arnesi

har du prøvd massasje før du har på nattpysjen?
eller  den bed time såpa i badevannet?

for her å hadde vi problem me å legge for natten + våkna etter noen timer!

Nok et problem her, han nekter totalt bading om dagen.. Det er et mareritt! [8D]

Var det nok med massasje og bedtime såpe? så endret det seg for dere?

ORIGINAL: turtles

har du prøvd å kutte ned sovetiden på dagen litt? det måtte vi på gutten vår. det funket som bare det.

Jeg synes allerede han sover lite.. Vi har nettopp kuttet ut dubb nr 2, den erstatter han nå med å ta siste dubben fra 20-22. [&:]

huff, jeg høres så vanskelig ut men dette her ER vanskelig! [:(]

her har vi litt av samme "problemet..

legger sønnen vår på 15-16 mnd i 19-20tiden, så våkner  har som regel i 21-22tiden, og er helt i hundre! kan fort være våken en time, så går vi å legger ham igjen..
så lenge han er snill, så bryr jeg meg ikke så mye om det, men selvfølgelig hadde det vært herlig om han sov helt til morning.. :)

jeg lufta dette til helsesøstra ved 1års kontrollen.. da sa hun at det var ganske normalt for unger i den alderen pga alle intrykkene di fikk gjennom dagen.

Håper det ordner seg for dere!

Dubb? Du mener vel duPP? Unger dubber ikke, de dupper. Stor forskjell på betydningen av de to ordene. 

ORIGINAL: Sicily

Dubb? Du mener vel duPP? Unger dubber ikke, de dupper. Stor forskjell på betydningen av de to ordene. 

Haha. Du er så herlig konstruktiv [:D]

Haha. Du er så herligt konstruktiv [:D]

Vel, jeg tror ungen er overtrøtt. Er et typisk symptom at de våkner en kort stund etter at man har lagt dem. Så jeg hadde prøvd å begynne kveldsstellet tidligere. Unger er trøtte lenge før de viser det åpenbart med f.eks gjesping.

Du er tydeligvis ikke herfra. Vi kaller det en dubb.

Vel, jeg tror ungen er overtrøtt. Er et typisk symptom at de våkner en kort stund etter at man har lagt dem. Så jeg hadde prøvd å begynne kveldsstellet tidligere. Unger er trøtte lenge før de viser det åpenbart med f.eks gjesping.

Skal prøves!

ORIGINAL: Aravis

ORIGINAL: turtles

Jeg synes allerede han sover lite.. Vi har nettopp kuttet ut dubb nr 2, den erstatter han nå med å ta siste dubben fra 20-22. [&:]

huff, jeg høres så vanskelig ut men dette her ER vanskelig! [:(]

Jeg skjønner så UTROLIG godt hvordan du har det!! Vi har helt identisk problem her! Kutta ut en lur på dagen som han nå tar igjen etter leggetid. våkner etter 1-2 timer HVER kveld. Vi lar han sove til han våkner på morgenen nå ((mellom 9 og 11) for uansett om vi vekker han tidlig og prøver nye rutiner så er det ingenting som virker, endte bare opp med at han fikk for lite søvn.

ANER ikke hvordan vi skal få slutt på dette jeg...

Faktisk enig med Sicily[:)][8D]

Jeg og tror han er overtrøtt.. da kommer gjerne ikke barn inn i ordentlig søvn.. og våkner gjerne etter et par timers søvn

Jeg ville ha kuttet ned på sovingen på dagtid jeg.. og begynt kveldstellet mye tidligere..

Husker da datteren min var på den alderen.. så la hun seg kl 18 hun.. alt annet var for sent for henne.. og da hadde hun ikke god søvn

Når hun var nesten 2 år kuttet vi ut all soving på dagtid

Jeg er ingen ekspert på barn og søvn, men hvis gutten din er 16 mnd så synes jeg det høres ut som om luren hans på dagen er litt sen (14-16). Mi jente på 17 mnd pleier stort sett å sove en lur på 1-3 timer mellom 11.00 og 14.00. Sover hun noe særlig senere enn til kl. 14 på dagtid blir hun veldig tullete å legge på kvelden. Til vanlig legges hun da ca kl. 19 og er da akkurat passe trett. Slik har rutinene vært i noen mnd nå.

Nå for tiden sliter vi med leggingen, for frøkna får tenner igjen. Tullet med legging begynte 2-3 uker før vi så noe til tennene, så vi skjønte ikke at det var det med en gang. (Trodde det var det å være hjemme fra bhg i juleferien som gjorde at hun ikke ble trett nok...) Samme runden hadde vi sist høst når jekslene kom, det gikk heldigvis over når tennene var kommet et stykke ut. Kan det være noe sånt som plager gutten din?

Hva med å prøve å ikke la han sove lenger enn til 15.00, og heller begynne kveldstellet i 18.00 tiden... Når våre gutter var så små, la de seg gjerne i 18.30 - 19.00. Badete de hver kveld, og la de rett etterpå. Jeg har aldri tatt ungene opp av senga når de har våknet iløpet av natta, heller aldri slått på lyset. Legger de alltid på mørkt rom, og ikke så varmt rom. Lykke til, håper det løser seg av seg selv [:)]

Jeg hadde tatt duppen myyye tidligere på dagen. Vekk han kl 0730 hver morgen, dupp kl 12, legg han kl 18-1830.

Back
Topp