subutex og metadon

lima87

Gift med forumet
hva tenker dere om det?
dere som kansje har noen i familien som ruser seg eller har ruset seg...
er man rusfri når man får subutex og metadon?
er det greit å la ungene være i nærheten folk som går på dette?

om noen vil ta diskusjonen lengre...
er metadon og subutex bra rusbehandling??

jeg er egentlig ikke ute etter diskuson, - jeg vil egentlig bare vite hva dere tenker å føler om det her

Det heter SubUtex, ikke Subotex. [;)]

sorry [:D]

hmmmm.... ingen????

Jeg mener at det er rusmidler og folk blir tydelig sløvet av de, de har ingenting i nærheten av barn å gjøre. Jeg synes ikke at det er en allright måte å bli nykter på, for man blir jo ikke nykter i det hele tatt, og det misbrukes og selges og gjør mer skade enn gagn. Min mening!

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Inmari

Jeg mener at det er rusmidler og folk blir tydelig sløvet av de, de har ingenting i nærheten av barn å gjøre. Jeg synes ikke at det er en allright måte å bli nykter på, for man blir jo ikke nykter i det hele tatt, og det misbrukes og selges og gjør mer skade enn gagn. Min mening!

Heroinister får ingen rus av det... Jeg og du ville blitt rusa av det, men de blir ikke det.
De slipper bare unna abstinensene.
Så jeg synes det er en grei behandlingsmåte, en midlertidig en.
De bør få hjelp til å komme seg på bena og vel så det før en evt nedtrapping da.

Jeg har vært en god del borti rusproblematikk og også jobbet på legekontorer hvor vi har hatt en del pasienter som har gått på metadon. Har til dags dato enda ikke opplevd at noen har blitt nyktre eller at noen i det hele tatt har vært oppegående nok til å ta seg av barn på denne medisineringen. Dessuten er det et problem at de selger brukerdosene sine til unge mennesker som faktisk dør av metadon. Det er farlige saker.

Men jeg er selvfølgelig ingen ekspert. Hadde det vært opp til meg og det jeg vet og har erfart, så hadde det vært slutt på dette som behandlingsmetode, men nå er det jo ikke jeg som sitter med forskningsresultater og de helt store kunnskapene om dette.

For å dra den enda lengre, hva med de som bruker sovetabletter, smertestillende osv som gjør at man blir sløv og "rusa".
Har de noe i nærheten av barn å gjøre?[8|]
For mange av disse legemidlene er jo ikke annet enn dop, og mye av det er vel så avhengighetsskapende som gatedop.
Eller er det greit og akseptert bare fordi det er forskrevet av lege, og godkjent av staten?

Og jeg har tilgode å se noen som er rusa på metadon.

ORIGINAL: Jadasåneida

For å dra den enda lengre, hva med de som bruker sovetabletter, smertestillende osv som gjør at man blir sløv og "rusa".
For mange av disse legemidlene er jo ikke annet enn dop, og mye av det er vel så avhengighetsskapende som gatedop.
Eller er det greit og akseptert bare fordi det er forskrevet av lege, og godkjent av staten?

Ingen som bruker legemidler eller noe annet med det formål å få en rus har noe i nærheten av barn å gjøre.

Nei, såklart ikke.
Tenkte mer på de som feks må bruke sterke smertestillende som er sløvende for en periode, har de noe i nærheten av et barn å gjøre? Eller de som bruker sovetabletter for å sove? Hvordan skal de klare å være istand til å våkne om noe skjer på natta med barnet?

Ingen som bruker legemidler eller noe annet med det formål å få en rus har noe i nærheten av barn å gjøre.

Enig med tøsa.

Jeg har en bror som går på metadon. Barna får selvfølgelig lov til å være i nærheten av han, men ville aldri latt han passe de alene. Han blir veldig sløv og trøtt av metadon. Ser egentlig ikke på metadon som noen god løsning - men det er jo bedre enn å bruke andre farlige stoffer..

må ærlig innrømme at jeg ikke har så veldig god kjennskap til disse preparatene.
Vet det demper abstinensene, og det er jo bra og medisinere med det, enn å skyte sprøyter med heroin!!! At man blir sløv er jo en ting, de blir jo desperate om de ikke får dempet behovet.

Og at de ikke har noe i nærheten av barn å gjøre når de er påvirket av disse legemidlene synes jeg er stygt å si. Hadde jeg hatt en onkel feks, som gikk på subutex, så skulle han værsågod få lov til å tilbringe tid med barna mine!!![:D] Jeg hadde ikke latt de overnatte alene hos han, eller latt han ta de med i parken alene. Men å være sammen med de skulle han få vært! Hvorfor ikke? Det er et av livets gleder, og fordi man har en historie som narkoman, betyr ikke at man skal frarøves livets gleder. Da kan man jo egentlig bare fortsette å ruse seg. De kommer til kort så mange andre steder i samfunnet...[>:]

Jeg synes det står STOR respekt av de som kommer seg bort fra heroin avhengighet!!![:D]

Nei, såklart ikke.
Tenkte mer på de som feks må bruke sterke smertestillende som er sløvende for en periode, har de noe i nærheten av et barn å gjøre? Eller de som bruker sovetabletter for å sove? Hvordan skal de klare å være istand til å våkne om noe skjer på natta med barnet?

Man blir jo tolerant da, så jeg tror ikke det er så veldig mange som blir direkte rusa av medisinene de bruker...
Men det er vel de fleste i stand til å avgjøre selv forhåpentligvis.

Neida...[8|]
Sikkert ikke derfor valium, rohypnol, somadril osv osv er poppis i rusmiljøene.
Å si at man ikke blir direkte rusa er bare tullshit iallefall!!

JEG syntes iallefall ikke visse legemidler er noe bedre enn hajs, amfetamin, heroin osv.
For noen så er grensa kort fra å gå fra en liten periode/prøving med/av legemidler/dop til de sitter der i skjegget i postkassa...

Altså i teorien skulle jo metadon og subotex være en perfekt krykke på veien mot en rusfri hverdag. Ja! Sa Norge, dette vil vi ha!! Men det hjelper veldig lite å bli trappet opp slik at man fungerer for så å trappe sakte men sikkert ned igjen uten støtte. Norge har en elendig ruspolitikk både når det gjelder oppfølgning og ettervern. Så utrolig mange som har fått innvilget medisin basert avrusning har også et sidemissbruk. Og ettervernet er vel nærmest ikke eksisterende, hvertfall hos MARIO. Tror at Norge så på dette som en slags quick fix, men at mye skulle blitt tilrettelagt på en bedre måte før man tok det i bruk. Og det er pga dette jeg er imot utdeling av heroin også, selv om noe forskning viser at metadon rett og slett er mere skadelig enn heroin.

Nei, såklart ikke.

Man blir jo tolerant da, så jeg tror ikke det er så veldig mange som blir direkte rusa av medisinene de bruker...
Men det er vel de fleste i stand til å avgjøre selv forhåpentligvis.

Neida...[8|]
Sikkert ikke derfor valium, rohypnol, somadril osv osv er poppis i rusmiljøene.
Å si at man ikke blir direkte rusa er bare tullshit iallefall!!

JEG syntes iallefall ikke visse legemidler er noe bedre enn hajs, amfetamin, heroin osv.
For noen så er grensa kort fra å gå fra en liten periode/prøving med/av legemidler/dop til de sitter der i skjegget i postkassa...

De som bruker slike medisiner som det skal brukes blir ikke så veldig rusa etter hvert nei.
Tro meg, snakker av erfaring.
Skal man ruse seg på det spiser man gjerne mer enn en....

Hva mener du med etterhvert?

Det er stor forskjell på en som går på subutex eller metadon for å klare å fungere. Enn noen som knasker rohypnol for å ruse seg.
Bestemor hadde rohypnol, husker jeg. Hun oppførte seg ikke som andre jeg har sett i "hyppre-rus"[8|]
Fikk somadril av legen for mange år siden pga låst nakke selv, tok 1-2 før jeg la meg. Blandet de ikke meg alkohol eller paracet.

Så man ruser seg ikke selv om man tar medisiner. Men ja, det går en ganske så hårfin grense mellom forbruk og misbruk[;)]
Det er derfor vi har resepter, det registreres hva vi får skrevet ut sånn at vi ikke skal få for mye[;)]

ORIGINAL: Febbis

må ærlig innrømme at jeg ikke har så veldig god kjennskap til disse preparatene.
Vet det demper abstinensene, og det er jo bra og medisinere med det, enn å skyte sprøyter med heroin!!! At man blir sløv er jo en ting, de blir jo desperate om de ikke får dempet behovet.

Og at de ikke har noe i nærheten av barn å gjøre når de er påvirket av disse legemidlene synes jeg er stygt å si. Hadde jeg hatt en onkel feks, som gikk på subutex, så skulle han værsågod få lov til å tilbringe tid med barna mine!!![:D] Jeg hadde ikke latt de overnatte alene hos han, eller latt han ta de med i parken alene. Men å være sammen med de skulle han få vært! Hvorfor ikke? Det er et av livets gleder, og fordi man har en historie som narkoman, betyr ikke at man skal frarøves livets gleder. Da kan man jo egentlig bare fortsette å ruse seg. De kommer til kort så mange andre steder i samfunnet...[>:]

Jeg synes det står STOR respekt av de som kommer seg bort fra heroin avhengighet!!![:D]

Jeg er egentlig enig i det. Men jeg synes ikke de har noe som foreldre å gjøre. Jeg vet om en noen som har foreldreansvar på disse medikamentene. Det synes jeg virker veldig utrygt. Vet også om et barn (ca 2 år)  som faktisk fikk i seg dosen til faren sin. Det var heldigvis Subutex da, ikke metadon som er langt farligere. Men det beviser vel at foreldreansvar og rus, selv om det er "kontrollert rus" ikke hører sammen.

Det er stor forskjell på en som går på subutex eller metadon for å klare å fungere. Enn noen som knasker rohypnol for å ruse seg.
Bestemor hadde rohypnol, husker jeg. Hun oppførte seg ikke som andre jeg har sett i "hyppre-rus"[8|]
Fikk somadril av legen for mange år siden pga låst nakke selv, tok 1-2 før jeg la meg. Blandet de ikke meg alkohol eller paracet.

Så man ruser seg ikke selv om man tar medisiner. Men ja, det går en ganske så hårfin grense mellom forbruk og misbruk[;)]
Det er derfor vi har resepter, det registreres hva vi får skrevet ut sånn at vi ikke skal få for mye[;)]

Rohypnol og Somadril er i dag klassifisert som narkotika og fås kun på A-resept. Det sier kanskje sitt[;)]

ja, hurra til å sette de narkomanes beste foran barnas![8|]

Vi har to i familien som har vært skikkelig på kjøret, men som nå går på sub.. Og de har en datter som de klarer
å ta seg av,null problem.De har jevnlige samtaler med barnevernet. De jobber og går på skole. I begynnelsen når man starter på sub får man ikke kjøre bil,
fordi de skal tilpasse kroppen den dosen som passer dem best. De er fullt oppegående, og ikke ruset i det hele tatt!!

Men med metadon ser man ikke opplagt ut i det hele tatt..

Back
Topp