Ønsker å skrive dette innlegget i håp om at det kan bli et innlegg urolige foreldre googler dersom de får beskjed på ultralyd om at barnet bare har 2 blodkar i navlestrengen.
Jeg var en av de mødrene som fikk denne beskjeden og begynte allerede på hjemreisen fra UL å google dette fenomenet som på fagspråket heter SUA - single umbilical artery. Resultatene jeg fikk var skremmende og oppfølgingskontrollene på UL var heller ikke hyggelige da legen satt stum i timesvis og undersøkte etter eventuelt flere utviklingsfeil.
I begynnelsen var jeg helt i fra meg, våknet på natten og kaldsvettet og grein.. Alle sier jo "så lenge barnet er frisk så bryr jeg meg ikke om det blir gutt eller jente" og jeg skjønner at de sier det, men har de noen gang tenkt grundig over hva de faktisk sier? Hva om barnet ikke et frisk da, er de ikke fornøyd da?
Etter vi fikk beskjeden om SUA strømmet tankene daglig, hardt i begynnelsen, men etterhvert ble jeg bare mer og mer tilfreds med mitt nye jeg. Jeg ble tilfreds med at det var 25% sjanse for at barnet i magen hadde en annen utviklingsfeil. Jeg kan aldri lenger si eller høre uten å bli betenkt setningen "så lenge barnet er frisk.." For meg et det bare en ting som gjelder og det er "Så lenge barnet vil få en god livskvalitet, frisk eller syk".
Det sies at det er 25% større sjanse for andre utviklingsfeil hvis barnet bare har to blodkar i navlestrengen, da med størst fare for nyrene, hjertet og hjernen. Dette ble godt oppfulgt i mitt tilfelle og de fant ikke andre feil på UL, og om det et noe som vil utvikle seg senere i livet vet jeg ikke, men barnet jeg nå har fått er som alle mødre ville sagt, verdens nydeligste!
Jeg håper at dere fortvilte mødre som googler SUA ikke bekymrer dere unødig. Det er ikke så sjelden som folk skal ha det til og det er ikke mye større sjanse for andre feil enn ellers. Prøv heller å tenke positivt, til tross for at leger kan gi uttrykk for at det er uvanlig. Ta gjerne kontakt med meg dersom du føler for å snakke om det mens du går gravid, det var noe jeg selv følte manglet når jeg var i den situasjonen.