Styrtfødsel

Jeg har ikke erfaring med styrtfødsler, men anbefaler å høre foreldrerådet-episoden «føde på farten». Jeg har tvunget mannen til å høre den i tilfelle han plutselig skulle bli jordfar :p
Takk, den skal jeg sjekke ut :)

Lurt av dere, greit at begge kan være litt forberedt om det skulle gå fort! :)
Her var jeg veldig lite forberedt på det sist, da alle sa at det kom til å bli en lang fødsel etter termin siden jeg var førstegangs :rolleyes: Hadde ikke pakket fødebag engang!

Jeg ba om henvisning på første kontroll. Når jeg kom til jordmor hadde jeg alt gått time, hun ga utrykk for at hun hadde henvist om ikke, og at det var veldig fint at vi alt hadde ordnet dette. Jeg garva 25 min til sykehuset:happy: men har og en samboer uten sertifikat.. jeg tilhører kk i Bergen, som jeg har fått inntrykk av at er ganske streng på det meste.. Det ble fort avgjort igangsettelse.. men nå har jo jeg en dato for induksjon kun dagen før termin.. usikker på hvordan det ville blitt, om jeg ønsket igangsettelse flere uker tidlige.. :joyful:

Takk for svar. Da tar jeg det opp på første kontroll jeg også, og håper på at Ahus ikke er noe strengere :happy:

Jeg har ikke hatt styrtfødsel, men raske fødsler. Denne gangen bodde vi i tillegg 2,5 time unna sykehuset så jeg fikk tilbud om å legges inn en uke før termin for å unngå bil- eller ambulansefødsel.
Jeg ble igangsatt istedenfor pga andre ting, men det er jo en mulighet for deg kanskje?

Jeg har ikke hatt styrtfødsel, men raske fødsler. Denne gangen bodde vi i tillegg 2,5 time unna sykehuset så jeg fikk tilbud om å legges inn en uke før termin for å unngå bil- eller ambulansefødsel.
Jeg ble igangsatt istedenfor pga andre ting, men det er jo en mulighet for deg kanskje?
Kunne jo hørt om det, men sønnen kom 12 dager før ivf-termin.. Så litt spent på hvor lenge mageboeren her holder seg inne!
Skal i hvertfall få sjekket ut mulighetene som kan tilbys :)

Første fødsel startet med vannavgang og baby var ute 3 timer etter første tegn. Rakk akkurat sykehuset, pressa i 10-15 minutter.

Andre fødsel startet med murringer og varte i 7 timer fra første tegn. Står styrtfødsel i papirene mine fordi aktiv fødsel var veldig rask (under et kvarter), men den føltes ikke like «styrt» som første pga treg start :p Rakk å være på sykehuset i 4 timer før han var ute :) Vannet gikk helt på slutten, pressa i 4 minutter.

Så det må ikke nødvendigvis gå fortere med nummer to, men det gjør jo ofte det såklart. Men finnes alltid unntak :rolleyes:

Første fødsel startet med vannavgang og baby var ute 3 timer etter første tegn. Rakk akkurat sykehuset, pressa i 10-15 minutter.

Andre fødsel startet med murringer og varte i 7 timer fra første tegn. Står styrtfødsel i papirene mine fordi aktiv fødsel var veldig rask (under et kvarter), men den føltes ikke like «styrt» som første pga treg start :p Rakk å være på sykehuset i 4 timer før han var ute :) Vannet gikk helt på slutten, pressa i 4 minutter.

Så det må ikke nødvendigvis gå fortere med nummer to, men det gjør jo ofte det såklart. Men finnes alltid unntak :rolleyes:
Håper jeg kan være unntaket :)
Kanskje det blir fødsel som varer kjempelenge denne gangen :rolleyes: vet jo aldri!

Håper jeg kan være unntaket :)
Kanskje det blir fødsel som varer kjempelenge denne gangen :rolleyes: vet jo aldri!

Nei, man vet faktisk aldri :wacky: Får håpe du slipper kjempelang fødsel da, men såpass lang at du rekker sykehuset ihvertfall :happy: Lykke til!

Jeg rakk så vidt inn på sykehuset når jeg fødte i sommer, og hadde ingen undersøkelser før vi kom inn, så er vanskelig å definere. Men hadde med meg jordmor(min mor, hehe) i bilen på vei ned fra hytta og hun vil tro at jeg hadde en styrtfødsel. Fikk tegning løsning 20 min før hu kom, og født på 3 press (10 min etter vi kom in. På sykehuset og 5 min etter vannet gikk). Er førstegangs og synes hele opplevelsen var svært intens men fin. Vi har lyst på flere barn og merker også jeg er litt redd vi ikke da vil rekke inn til sykehus, far er veldig lite keen på å få baby i bilen :p snakket et en del med jordmor om dette og fått beskjed om å være forbredt på at neste gang vil det gå veldig, veldig fort og vi må være veldig obse på symptomer og tegn på rier

Back
Topp