Styrtfødsel?

Bondekona

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Jeg lurer litt på definisjonen på styrtfødsel? Er det hvor lang tid det tar fra man er i aktiv fødsel til baby er ute som avgjør?
Hos meg var det ca 1,5 time, og som førstegangsfødende er jo det veldig raskt, men det har ikke slått meg at det kunne være styrtfødsel fordi det gikk så fint for seg, og opplevdes på ingen måte stressende eller traumatisk, hvis det blir riktige ord å bruke?...

Jeg fødte på 2 t og 43 min fra første rie til han var ute og fikk beskjed av jordmor på jordmorsamtalen at jeg hadde styrtfødsel. Kom inn med full åpning og pressetrang til sykehuset og da gikk det 43 min fra jeg var inne på avd til han var kommet. Tror de definerer styrtfødsel når det går 2 eller 3 timer fra første ri til babyen er ute. Jeg opplevde selv fødselen min som fin til tross for styrtfødsel - jordmor var litt bekymret for min del at jeg skulle syntes at det gikk for fort osv til at jeg var førstegangsfødende. Men heller det enn å ligge i timesvis å vente :-)

Jeg ble definert som styrtfødsel i epikrisen. Jeg var 2 timer i aktiv fødsel, og han var ute på tre pressrier.

Tror det er hvis fødsel er 3 timer eller mindre. Fikk en selv i natt. 45 min fra vannet poppet til hun var ute.

Her regner de aktiv fødsel fra 4cm åpning og regelmessige rier, på mitt skjema står det at fødsel varte i 40min, 6 pressrier så kom hun ut i skikkelig supermann-stil med armen først:)

Hatt styrt fødsel med begge mine og de regne fra 5cm åpning... min fødsel denne gang varte då i mindre enn 15 min :p

Okei. Ja, jeg brukte1,5 fra aktiv fødsel (4/5 cm åpning) til han var ute. Husker ikke antall pressrier, men de varte i ca en halv time fra full åpning til han var ute :-) men vannet gikk 30 timer før han kom, så det tok tid før riene begynte.

Regnes fra aktiv fødsel. Noe av vannet mitt gikk 24t før vesla kom. 8t før kom resten + rier. Fra jeg ankom A-hus og til vesla var kommet gikk det 1,5t. Kom med 4 cm åpning, 30-50 min senere full åpning, tror det ble 6 pressrier så var ho ute :)

Hatt styrt fødsel med begge mine og de regne fra 5cm åpning... min fødsel denne gang varte då i mindre enn 15 min :p
Min varte i 10 minutter. Jeg hadde 5 cm åpning første gang JM undersøkte meg, og 10 min senere var snuppa ute:D

Jeg leste at styrtfødsel blir regnet som fire timer eller midre fra første rie til baby er ute :) min fødsel varte også nøyaktig 1,5 t fra første rie! ;)

5cm, 20 min etter var hun ute! Styrtfødsel :o

Back
Topp