styrtfødsel

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Er det noen som har hatt styrtfødsel eller vet om det finnes en definisjon på hva en styrtfødsel er?
Er det farlig å føde fort? eller hvor fort må man føde for at det er farlig for enten mor eller barn?

Definisjonen på styrtfødsel tror jeg er når den aktive delen av fødselen tar under tre timer :-) aktiv fødsel er vel fra 4 cm åpning eller noe sånt :-)

Det er ikke bra for mor med styrtfødsel pga større risiko for å revne (tror jeg), og barnet har vel heller ikke godt av at det går for fort, men husker ikke helt hvorfor.

Hos meg tok det ca 45 min fra 4 cm til ungen var ute, så det kalles kanskje styrtfødsel da? Gikk veldig bra med både meg og lile, to pyntesting var alt som trengtes :) Men syns selv det var litt skummelt at det gikk så fort.. jordmor ville ha meg på do, men jeg nekta.. og det var bra for det var ikke mange minuttene etter at ungen var ute ;)

Hvis det stemmer som hønselovisa sier hadde jeg styrfødsel på siste.. gikk kjempebra og ikke så mye som en rift.. mamma fødte meg på en halvtime (fra hun skjønte at noe var i gjære til jeg var ute), det gikk bra, men jeg satt visst fast på noe vis uten at jeg vet helt hva som skjedde..
Jeg vet ikke hva teorien sier.. er nok forskjellige opplevelser der og.

Jeg kom inn på sykehuset med 2cm og to timer seinere kom hun.Jordmora skulle titte etter at jeg hadde vært en tur på do og da fikk jeg vite at det var 4 cm,og full vannpose som de skulle stikke hull på innen en time,30 sek seinere gikk vannet og 2 min etter det kom ungen ut og det med to pressveer.Gikk alt for fort,jeg fikk ingen rifter,men hun fikk en liten grad av kisskidd :(

Tok 2 timer fra første rie hjemme og til snuppa var ute, var utrolig intenst med maks 3 min mellom riene og på vei til sykehuset hadde jeg ca 1min mellom, jm sa at siden vannet mitt ikke gikk (fostersekken kom ut hel) brukte jeg såpass "lang" tid, ellers hadde jeg født i bilen.. Syns rask fødsel er mye værre og snuppa bæsja i det ho kom ut noe som er tegn på at ho også var stressa.. :)

jeg aner ikke, hos meg gikk det max 4 timer fra første rie (hvertfall fra det jeg tenkte kunne være en ri). hodet sto i åpninga da jeg skulle sjekkes når vi kom på sykehuset og han var ute på 3 eller 4 press.
vet ikke om det regnes som styrtfødsel jeg, men raskt og voldsomt intenst var det hvertfall. men gikk jo greit, jeg revnet ingenting, det eneste var atgutten var stille da han kom og han gråt litt de første minuttene og det er nok pga sjokk av at det gikk så fort.

Jeg hadde en styrtfødsel. Det gikk syv minutter fra 5 cm åpning til han var ute. Med gutten min gikk det noenlunde greit. Det var verre med meg...... Store rifter og skader i underlivet, ja.

Hos meg gikk det 4 timer fra 3 cm til gutten var ute. Det er jo ikke styrtfødsel, men fikk beskjed om å være litt obs neste gang. Denne artikkelen forklarer ganske greit hva det er og hvilke komplikasjoner det kan gi.

Jeg har tre styrtfødsler . Den siste ble satt igang for å være i trygge omgivelser.

Med den raskeste fødselen (1, 5t fra vannavgang) fikk jeg færrest rifter:)
Og han kom ut som supermann med hånda ved siden av hodet:p

På meg tok det 2t og 20min fra 3cm og han var ute. Og kun 15mim ca fra 6cm og til han var ute. Er det styrtfødsel da? Virket på jordmor på hjemreisesamtalen at det var helt normalt :P

Etter fødselen med minsten sa jordmor at det var en styrtfødsel. Det tok 1 time fra 2 cm og til han var ute.
Var klar over at det sannsynligvis kom til å gå fort, for fikk beskjed etter jeg fødte eldste at jeg måtte ta kontakt med føden med en gang jeg kjente at noe var på gang en evt. neste gang. Med hun eldste tok det 3 timer fra 3 cm og til hun var ute.

Alt gikk veldig bra begge gangene :)

Jeg er veldig rask fra 3 cm til 10 cm.
På førstemann gikk jeg fra 3-10 på 50 minutter, men siden jeg ikke får pressrier så sliter jeg med å presse ut babyen, så jeg hadde 2 timer pressrier.
Jeg fikk beskjed om at neste gang bør jeg komme på sykehuset med engang jeg kjente en ri.
Med andremann ble jeg strippet til 5 cm og gikk fra 5-10 cm på 35 minutter, igjen hadde jeg vannskeligheter med å presse så brukte 1,5 time på det. Riene har bestandig vært en sammenhengende ri, og har savnet pauser.
Jeg brukte jo tid på å presse, så jeg hadde tre pyntesting med første og ingen med andre :)

Du blir iallefall fort ferdig da i det minste :)

Har to styrtfødslar bak meg (hhv. 1 t+ 20 min og 1 t + 45 min frå 3 cm), den første var igangsett.

Første var definitivt verst, eg revna masse. Stort barn var nok ein del av problemet og. Andre fødsel var ein skikkeleg drømmefødsel i badekar, og sjølv om barnet var bittelitt større enn første var det berre nødvendig å sy nokre få sting.

Verken eg eller ungane har hatt fødselsrelaterte plager i ettertid.

gikk fra 2,5 cm ttil 10 på litt over to timer. presset vel i 20 min, så en fødsel på ca 2,5 time. Fikk et par rifter som ikke var stort å merke noe til.

Jeg hadde styrt fødsel. Gikk 2 timer fra 3-4 cm til hun var ute.
Sydde 5 sting ca, og ingen problemer i etterkant.

Vannet gikk uten en eneste rie kl 2235. Riene kom da sammenhengende med en gang. 1t25min fra 2 cm til 10 cm. Jenta født 0003. Hun ble født med digert hematom I bakhodet PGA kjapp fødsel, og kisskid. Også problemer med pulsen hennes siste delen av fødselen. Jeg ble sydd 2 små pyntesting. Gikk greit med kisskid etter oppfølging av manuell- og fysioterapaut .

Jeg hadde styrtfødsel med nr.2. Tok 2 timer og 20 minutter fra 3 cm og til hun var ute (ca 30 min av disse var pressrier). Er ikke farlig, men veldig intenst og smertefullt. Jeg har dog opplevd en fødsel som varte i over 40 timer også og endte med ks - og jeg ville utvilsomt hatt styrtfødsel en gang til! Jeg var raskt på beina igjen og var jo ikke utmattet siden det tok så kort tid. Og jeg var heldig som slapp mye revning og hjelpemidler med å få babyen ut.

Hos meg har de satt i gang fødsel med vannavgang, begge gangene har jeg født på under en halvtime. Å jeg hadde ingen rier først. Jeg synes det var helt greit med kjapp fødsel, ingen revning eller andre komplikasjoner.
Med tredje satte de fortgang på fødsel med å ta vannet, også han var ute på under en halvtime.
Viser seg å være effektivt på meg å ta vannet, med siste var jeg livredd fødsel skulle starte med vannavgang, for vet at da hadde jeg aldri rukket meg til noe sykehus.

Back
Topp