Styrtfødsel

vitality

Betatt av forumet
Hvor kort er den fødselen før når de tror den andre kan bli styrtfødsel?

Hadde aktiv fødsel i 5 timer (fra 4 cm) og 12 timer fra første rie. Tror neste fødsel kommer til gå enda fortere, trenger jeg bekymre meg for at det kan bli en styrtfødsel eller burde jeg forberede meg på det? Synes 5 timer var mer enn fort nok sist.

jeg hadde styrtfødsel på 30 min fra 5 cm og ca 20 min fra 4 cm på nr 2..

Men husker ikke hvor kjappe de må være for at det skal kalles styrt fødsel

Her tok første fødsel 7 timer fra første rie, og andre fødselen ca 3. Ja din neste fødsel vil nok ta kortere tid, men tror ikke du trenger å bekymre deg for styrtfødsel:)

(Mamma fikk forresten min søster 1 time og 20 minutter etter første rie.. Hun lå 17 timer i fødsel med meg noen år senere;) )

Tatt fra mammanett.no:
Styrtfødsel: En styrtfødsel kan oppleves som dramatisk, men det går som regel fint med både mor og barn. Styrtfødsel kaller vi det når det tar mindre enn tre timer ved første fødsel, og mindre enn to timer for flergangsfødende.

sebby skrev:
Tatt fra mammanett.no:
Styrtfødsel: En styrtfødsel kan oppleves som dramatisk, men det går som regel fint med både mor og barn. Styrtfødsel kaller vi det når det tar mindre enn tre timer ved første fødsel, og mindre enn to timer for flergangsfødende.

Se der ja, tusen takk :)

jeg ble regnet som styrt fødsel med siste..  
De fekk ikke sjekket meg en gang fra jeg hadde 7 cm til jeg begynte å presse. Ved siste sjekk var hu så vidt komt ned, og når jeg sa "nå trykker jeg", såg hu hode.
Så JM sa det ble regnet som styrt fødsel på slutten.
kom på 4 press. 

Fekk første rie klokka 5, kom på sykhuset klokka 7 og da hadde jeg 5 cm, rundt 8 gikk vannet og jeg hadde 7cm, og klokka 08.56 var hu føddt.

tja tror ikke man trenger bekymre seg så mye
første min tok 8timer fra første rie, andre 7timer fra første rie
tredje ble igangsatt på sykehuset med å ta vannet (som 3gangs har man ofte litt åpning men var ikke moden) da dok det 1time og 20 min. fikk egentlig ikke følt jeg hadde fødsel

Aktiv fødsel skal vere ein del kortare enn det du hadde for å bli betegna som styrtfødsel. Nokon seier 2 t aktiv fødsel (altså frå 3 cm opning + rier), andre seier 2,5 eller 3. Trur kanskje det er forskjell på førstegongsfødande og fleirgongsfødande og.

Eg har pr. definisjon hatt to styrtfødslar (den eine igangsett), men ingen av dei opplevdes som spesielt dramatiske. Første var overveldande, mest fordi eg var overbevist om at eg kom til å ha sånne smerter i maaaaange timar, og så vips var det over, andre var drømmefødselen!

Første var 1 t og 20 min aktiv fødsel, andre var 1 t og 45 min aktiv fødsel (totalt hhv 4 og ca 5 t frå første lille teikn på at noko var i gjære).

Men om vi skal ha fleire barn kjem vi til å reise på klinikken tidleg i forløpet, akkurat som vi gjorde med lille. Var sikker på å bli sendt heim igjen men kjørte inn for å få ein kontroll (var då 3 cm), og 1 t og 45 min etter var jenta ute.

vitality skrev:

sebby skrev:
Tatt fra mammanett.no:

Se der ja, tusen takk :)

Ja, sjå der! Var noko slikt eg meinte det var. Kanskje eg skal begynne å lese heile tråden før eg svarar? Til mitt forsvar er eg på veg i seng :p

Med første gikk det 3 timer fra 3 cm.
Med andre tok det tre kvarter fra 4 cm. Denne fødselen var igangsatt, og tok 5 timer til sammen.
Med tredje var det 5 cm da hun sjekka. Så ikke på klokka, men tror ikke det tok så mye mer enn en halvtime før hun var ute. Denne startet med at vannet gikk, og varte i 4 timer fra første tegn til hun var ute.

Back
Topp