Styrtfødsel

hakkamakka

Forumet er livet
VIP
hva regnes som en styrtfødsel egentlig?

ORIGINAL: Kråksjærten

Tja vet ikke helt... men jeg hadde det visstnok:

Fra første "au" til ungen var ute tok det 47 min[;)]

Du slo meg med et minutt jo![8D] 48 minutter fra jeg våkna til h*n lå på magen min[:)]

oi !! jeg syns mine gikk fort ! hehe..

Jeg brukte ti minutter fra jeg hadde tre cm åpning til Knotten var ute......

De kalte min styrtfødsel. Fra vannet gikk til han var ute tok 5 timer, men han stod fast i åpningen. Fra vannet gikk tok det ca 1 time til jeg ankom sykehuset å da hadde jeg full åpning.

fikk høre min også var styrtfødsel - tok under 1 time fra 5cm til han var ute.....hadde gått med 5cm åpning i 10 timer før uten endring

Definisjon fra mammanett.no:

"Hva er varighet på en normal fødsel og en styrtfødsel?
En vanlig førstegangsfødsel varer normalt ca 10 timer. For en flergangs sier vi at en fødsel er normal når den tar ca 8 timer. Det vil si fra riene er regelmessige til barnet er ute.
Styrtfødsel kaller vi det når det tar mindre enn tre timer ved første fødsel, og mindre enn to timer for flergangsfødende. (Bergsjø et al.) Fagmiljøene er derimot noe uenig om definisjonen på en styrtfødsel, eller om man i det hele tatt skal bruke dette begrepet, siden en normale fødsler har stor variasjonsbredde i varighet."

Min fødsel varte under 2 timer, og ble karakterisert som styrtfødsel siden han også kom med rompa først.

Back
Topp