Styrt eller naturlig syklus?

Daisybloom

Elsker forumet
Assistert-jentene
Sommerfuglene
Jeg skal ha innsett av frys i utlandet. Mitt aller første i utlandet, men har flere innsett i Norge bak meg. De har alltid vært i naturlig syklus. Jeg har tatt letrozol, ovitrelle og cyclogest. Easy-peasy!

Klinikken i utlandet ønsker nå at jeg helst tar styrt syklus fordi det er lettere å planlegge for med utenlandske pasienter. Jeg har fått tilbud om å gjøre det naturlig hvis jeg finner noen som kan ta ultralyd og blodprøver her i Norge. Hva ville dere gjort? Jeg er ikke veldig glad i medisiner, og fikk skikkelig med bivirkninger når jeg gikk på lang protokoll. Så jeg lener jo litt mot naturlig syklus, men er jo redd det blir mye stress og fare for at det blir avbrutt…

Jeg har regelmessig syklus og EL. Noen med erfaring fra innsett i naturlig syklus i utlandet?

Nå svarer jeg på noe jeg egentlig ikke har peiling på, men har inntrykk av at det er lettere å treffe riktig implantasjonsvindu når det er styrt syklus?
Kan du finne noe forskning på det ene vs det andre?

Nå svarer jeg på noe jeg egentlig ikke har peiling på, men har inntrykk av at det er lettere å treffe riktig implantasjonsvindu når det er styrt syklus?
Kan du finne noe forskning på det ene vs det andre?
Tja, ikke funnet mye forskning- men at mange klinikker gjør innsett i naturlig syklus når det er mulig. Så hvis man har regelmessig EL og slikt så gjør de helst naturlig. Tenker kanskje det er litt som med lang og kort protokoll? Man prøver jo for det meste kort protokoll først?

Argumentet fra klinikken så vidt jeg forsto handlet vel mest om at det er lettere med timing for utenlandske pasienter med tanke på reise. Og det skjønner jeg jo, men samtidig ikke veldig gira på å gå på masse medisiner frem til uke 12 hvis jeg ikke må…

Har gjort begge deler. Naturlig syklus er selvsagt relativt chill i forhold. Mindre medisiner. På den andre siden, litt mer redd for bortkastet forsøk. "HADDE jeg EL?" Men så snart testen var positiv, så var det ganske kjekt å bli fort ferdig på medisiner.

Jeg har dog hatt enda mer naturlig syklus. Kun cyclogest fra EL til ca 4-5 uker på vei, og det var det. Så ikke noe medisiner før EL heller :smiley-ashamed004

I styrt syklus har det vært progynova fra cd2? Eller noe, og lutinus fra cd 14 ish, til 10 uker.

Hatt styrt syklus med progynova og cyklogest. Får ikke bivirkninger av progynova, men av cyklogest - og du skal kanskje ha progesteronstøtte uansett? Chill med styrt siden det ikke er så nøye på dag man setter inn, men minus at man må bruke medisiner så lenge ja. Hadde jeg hatt eggløsning ville jeg gått for naturlig, men aner ikke hva forskning sier om suksessrate

Tja, ikke funnet mye forskning- men at mange klinikker gjør innsett i naturlig syklus når det er mulig. Så hvis man har regelmessig EL og slikt så gjør de helst naturlig. Tenker kanskje det er litt som med lang og kort protokoll? Man prøver jo for det meste kort protokoll først?

Argumentet fra klinikken så vidt jeg forsto handlet vel mest om at det er lettere med timing for utenlandske pasienter med tanke på reise. Og det skjønner jeg jo, men samtidig ikke veldig gira på å gå på masse medisiner frem til uke 12 hvis jeg ikke må…
ikke vet jeg, bare vet at i Russland f. Eks så kjører de alltid styrt syklus fordi de ikke vil la noe være opp til tilfeldigheter. De vil ha kontroll på alle hormonnivå, implantasjonsnivå etc.

Har ikke noen gode råd til deg men jeg har gjort både styrte og naturlige sykluser. Har samme erfaring som @Malave skriver over her. Ingen bivirkninger av progynova, men typiske bivirkninger av Cyclogest.
Har selv fått velge - i samråd med lege, hva jeg har ønsket å gjøre etter mange gjentatte forsøk. Jeg har da valgt naturlig fordi jeg har som du også beskriver regelmessig syklus og EL. Har fått positive graviditetstester ved både styrt og naturlig men alltid endt i kjemiske/SA/MA

Har du bestemt deg for hva du skal velge?

Jeg har både hatt styrt og naturlig modifisert syklus i utlandet(Danmark). Det er lettere for klinikkene å planlegge timeboken med styrt syklus. Jeg synes også det var slitsomt med alle medisinene i styrt, særlig prolutex som jeg ble veldig trøtt av og gikk på til uke 12. Nå har jeg hatt innsett i modifisert naturlig syklus og satte ovitrelle når follikkelen var over 16mm. Der dobbelt-sjekket jeg dagen jeg skulle sette triggeren. Klinikken hadde estimert at follikelen skulle være 18mm, men den var fortsatt under 16mm og dag for trigger ble utsatt, så jeg var glad jeg dobbelt sjekket akkurat det. Optimalt sett skulle jeg sette triggeren dagen etter, men da hadde innsett havnet på en søndag når klinikken hadde stengt. Så jeg satte den på mandag og follikelen var da i optimal størrelse. Jeg var litt redd for at jeg skulle få eggløsning før og dermed måtte vente en måned, men det gikk fint. Det var god tid på å planlegge reisen for innsett 7 dager etter. Bruker nå bare cyclogest og det er befriende. Jeg har ikke tatt blodprøver underveis. Har du fått en oppskrift for blodprøvetakingen?

Nå er klinikken mer åpen for naturlig syklus siden forskning viser at naturlig syklus sammenlignet med kunstig syklus fører til blant annet: normal fødselsvekt, mindre preklampsi, minde hypertensjon, mindre porstpartum blødning, og mindre fortidlig fødsel. Her er link til en artikkel. (Obstetric and neonatal outcomes after natural versus artificial cycle frozen embryo transfer and the role of luteal phase support: a systematic review and meta-analysis.
Zaat TR, Kostova EB, Korsen P, Showell MG, Mol F, van Wely M.Hum Reprod Update. 2023 Sep)

Har også lagt med en illustrasjon fra denne artikkelen

Vedlegg

• Natural cylce versus Artifical cycle.png
    Natural cylce versus Artifical cycle.png
    778,6 KB · Visninger: 19
Har du bestemt deg for hva du skal velge?

Jeg har både hatt styrt og naturlig modifisert syklus i utlandet(Danmark). Det er lettere for klinikkene å planlegge timeboken med styrt syklus. Jeg synes også det var slitsomt med alle medisinene i styrt, særlig prolutex som jeg ble veldig trøtt av og gikk på til uke 12. Nå har jeg hatt innsett i modifisert naturlig syklus og satte ovitrelle når follikkelen var over 16mm. Der dobbelt-sjekket jeg dagen jeg skulle sette triggeren. Klinikken hadde estimert at follikelen skulle være 18mm, men den var fortsatt under 16mm og dag for trigger ble utsatt, så jeg var glad jeg dobbelt sjekket akkurat det. Optimalt sett skulle jeg sette triggeren dagen etter, men da hadde innsett havnet på en søndag når klinikken hadde stengt. Så jeg satte den på mandag og follikelen var da i optimal størrelse. Jeg var litt redd for at jeg skulle få eggløsning før og dermed måtte vente en måned, men det gikk fint. Det var god tid på å planlegge reisen for innsett 7 dager etter. Bruker nå bare cyclogest og det er befriende. Jeg har ikke tatt blodprøver underveis. Har du fått en oppskrift for blodprøvetakingen?

Nå er klinikken mer åpen for naturlig syklus siden forskning viser at naturlig syklus sammenlignet med kunstig syklus fører til blant annet: normal fødselsvekt, mindre preklampsi, minde hypertensjon, mindre porstpartum blødning, og mindre fortidlig fødsel. Her er link til en artikkel. (Obstetric and neonatal outcomes after natural versus artificial cycle frozen embryo transfer and the role of luteal phase support: a systematic review and meta-analysis.
Zaat TR, Kostova EB, Korsen P, Showell MG, Mol F, van Wely M.Hum Reprod Update. 2023 Sep)

Har også lagt med en illustrasjon fra denne artikkelen
Takk! Nei, ikke bestemt meg enda- men jeg skal høre med klinikken igjen. Jeg har også hatt modifisert naturlig syklus og gått på letrozol, ovitrelle og selvfølgelig cyclogest. Jeg har hatt litt ujevnt progesteron (og har ganske høye nivåer), så vet ikke om det kanskje har noe å si for dem - selvom det har vært høyt, men innenfor normalen ved fryseforsøk.

Jeg stresser jo litt ved avbrutt forsøk og at min neste syklus kommer rett oppi julen- så selvfølgelig stor risiko for at alt blir avbrutt hvis jeg ikke tar styrt.

Klinikken vil at jeg skal gå på progynova og cyclogest (altså østrogen og progesteron). Hvilket hormon er Prolutex? Det kjenner jeg ikke til?

Men det er jo litt skremmende at det er større sannsynlighet for mye ugreit ved styrt syklus… Ville klinikken din kjøre styrt, men villig til å gå naturlig? Eller anbefalte de naturlig fremfor styrt?

Prolutex er progesteron. Når i syklusen bruker du progynova? Er det før eggløsning for å bygge opp slimhinnen? Tidligere har jeg hatt inntrykk av at klinikken ikke ville ha noe annet en styrt syklus, men at de nå i det siste halvåret har blitt mer åpne for naturlig syklus, kanskje på grunn av forskningen med færre komplikasjoner ved svangerskap og fødsel. De kom vel ikke med noen anbefalinger, men jeg ønsket å bruke mindre medisiner og spurte da om naturlig syklus, det var da de nevnte at det var forbundet med mindre komplikasjoner. Jeg synes det er litt rart at det ikke har nevnt at det tidligere, men det tror jeg er fordi at det er mye mer praktisk for dem.

Det er jo en stressfaktor med risikoen for avbrutt. Gjør klinikken innsett i helger?

Prolutex er progesteron. Når i syklusen bruker du progynova? Er det før eggløsning for å bygge opp slimhinnen? Tidligere har jeg hatt inntrykk av at klinikken ikke ville ha noe annet en styrt syklus, men at de nå i det siste halvåret har blitt mer åpne for naturlig syklus, kanskje på grunn av forskningen med færre komplikasjoner ved svangerskap og fødsel. De kom vel ikke med noen anbefalinger, men jeg ønsket å bruke mindre medisiner og spurte da om naturlig syklus, det var da de nevnte at det var forbundet med mindre komplikasjoner. Jeg synes det er litt rart at det ikke har nevnt at det tidligere, men det tror jeg er fordi at det er mye mer praktisk for dem.

Det er jo en stressfaktor med risikoen for avbrutt. Gjør klinikken innsett i helger?
Ja, det er rart at de ikke nevnte… Men det har kanskje noe med hvor vanlig komplikasjonene er? Og som du sier, at det er vanskelig å tilrettelegge med de som reiser fra utlandet. Klinikken min i Norge var iallfall veldig opptatt av at det skulle gjøres i naturlig syklus.

Klinikken i Estland gjør ikke innsett i helg, og det kompliserer jo ting. Det er fryktelig stressende, og jeg hater å reise- så hele egguttaket var helt forferdelig på grunn av all uvissheten rundt når jeg skulle dra ned. Jeg var helt utslitt av alt, og ble syk dagen etter uttak. Så det er ikke helt optimalt for meg med så mye usikkerhet om dagen.
Jeg tror jeg må høre med dem om hvor vanlige disse komplikasjonene er, og hva de tenker rundt forskjellige innsett-scenarioer. Jeg synes det høres helt merkelig ut hvis klinikkene kjører styrt syklus hvis det er stor sannsynlighet for risiko? Spesielt hvis de ikke må.

Ja, det er rart at de ikke nevnte… Men det har kanskje noe med hvor vanlig komplikasjonene er? Og som du sier, at det er vanskelig å tilrettelegge med de som reiser fra utlandet. Klinikken min i Norge var iallfall veldig opptatt av at det skulle gjøres i naturlig syklus.

Klinikken i Estland gjør ikke innsett i helg, og det kompliserer jo ting. Det er fryktelig stressende, og jeg hater å reise- så hele egguttaket var helt forferdelig på grunn av all uvissheten rundt når jeg skulle dra ned. Jeg var helt utslitt av alt, og ble syk dagen etter uttak. Så det er ikke helt optimalt for meg med så mye usikkerhet om dagen.
Jeg tror jeg må høre med dem om hvor vanlige disse komplikasjonene er, og hva de tenker rundt forskjellige innsett-scenarioer. Jeg synes det høres helt merkelig ut hvis klinikkene kjører styrt syklus hvis det er stor sannsynlighet for risiko? Spesielt hvis de ikke må.

Skjønner veldig godt at du synes det er stressende. Det synes jeg også. Veldig slitsomt å få beskjed på en fredag at du skal være på plass på mandag for egguttak, så styre med dyre billetter og hotell.

Artikkelen jeg referert til sier at: "We estimate that for each adverse outcome, use of NC-FET may prevent 4 to 22 cases per 1000 women"

Ja, det er veldig rart om de kjører styrt syklus om risikoen er veldig stor. Det blir spennende å høre hva de sier.

Jeg tenker at klinikkene hadde garantert ikke valgt en veldig risikofylt metode om de hadde visst at det var sånn. Så da er det nok ikke veldig mye forhøyet risiko og noe de tenker går greit. Med det du beskriver av stressnivå hadde jeg selv valgt styrt syklus i en sånn situasjon. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. ❤️

Det er generelt ganske lik sannsynlighet for graviditet med begge, men en litt større risiko for spontanabort og komplikasjoner med styrt. Husker ikke nøyaktig risiko, men den var ganske liten.

For min del ønsket jeg naturlig, både pga denne forskningen, men også fordi jeg har ganske god kontroll på syklus og det virket bare så mye lettere og færre hormoner. Jeg har sålangt hatt en naturlig fet med ovitrelle og en helt naturlig. Så jeg tenker å gå for styrt en evt neste gang, rett og slett for å prøve noe annet.

Min Klinikk i dk anbefaler styrt pga reise og risiko for avbrutt syklus, men det var null problem med naturlig hvis jeg godtok den risikoen. Da de kun holder stengt søndager og jeg har såpass stabil syklus var det en ganske lett avgjørelse for meg.

Så jeg tenker det avhenger av to ting: om du "tåler" en evt avlysning og om syklusen din pleier å være til å stole på så du har en viss kontroll.

Back
Topp