Styrketrening?

ModernFamily

Andre møte med forumet
Hvordan er det med styrketrening i svangerskapet? Spurte legen da jeg var på kontroll i uke 12, han sa jeg kunne trene som før. Betyr det at jeg kan løfte kjempetunge vekter eller bør jeg løfte litt lettere? Og kan jeg trene alle slags øvelser (markløft, knebøy, osv)? :)

du kan løfte tungt om du er vant til å gjøre det. Begynte du med 2 mnd før du ble gravid bør du gå ned på vektene. Pass på teknikken. Du skal ikke øke belastningen når du er gravid, og selvfølgelig ikke gjøre ting som er ubehagelig. Får du mye vondt etter trening bør du vurdere om det er enkelte øvelser du bør kutte ut eller gjøre lettere....

Løft som før, men ikke tyngre. Svangerskapet er ikke riktig tid for fremgang, men å holde seg der man er er ok.

Jeg har gått ned ganske mye i vekter og har heller flere repetisjoner. Spesielt i knebøy. Jeg tenker det ikke er bra for bekkenbunnen og bekkenet å trene for tungt, men igjen så kommet det jo litt ann på hva en anser som tungt og hvilken øvelser det gjelder:)

Tren som normalt, men lytt til kroppen og gi deg med en gang du merker noe "annerledes" så går det nok bra!
Trente masse med første og måtte etter hvert slutte med å hoppe (step/styrke-timer), og mage måtte jeg gi meg med (var instruktør) rundt uke 20, så da ble det omtrent bare sykling!
Men kjør på - jo bedre trent jo bedre etterpå (tror jeg)!! :)

Back
Topp