Hei
Jeg er i samme situasjon som du var i august. Nå har du kanskje noen svar å gi meg?
Trener veldig tung styrke, primært mark, bøy, hip thrust og pullups. Kjører få reps med mye vekt. Er dette noe jeg må endre?
Hei!
Jeg snakket med personlig trener som selv var gravid og leste litt på nettet. Ble anbefalt å kutte ut benkpress pga buktrykk (tar fortsatt brystpress med manualer, men da alltid med "lett" belastning og alltid fler enn 8 rep). Hipthrust med vekter sluttet jeg med da det ble ubehagelig for magen, men fortsatte uten vekter.
Som en hovedregel fikk jeg beskjed om å kutte ut maksløft og heller legge på vekter slik at jeg klarte 8 repetisjoner (eller fler) uten å bli helt utslitt. Så jeg justerte vektene etter det, feks tar jeg vanligvis 70kg i markløft a 5-6 rep, men kuttet det ned til 55kg a 10 rep. Jeg tar fortsatt markløft nå i uke 32, men da sumo benstilling
også gått over til zercher squat istedenfor knebøy den siste uken. Det føles mer "behagelig" nå som magen er blitt litt større. Og jeg har lagt inn spesielle øvelser for bekken og magemuskler nå som det nærmer seg slutten (fra boka "smart mamma" av helle bornstein). Pull ups gjorde jeg vel til uke 24-26, men det er smak og behag
Det virker som det meste er lov, det kommer an på hvordan utgangspunkt man har
er man vandt til hard styrketrening (som du) så kan man i prinsippet trene hardere også som gravid
men fikk beskjed om å ikke "slite meg helt ut", gi ca 60-80 % på trening mener jeg å huske.
Jeg trener fortsatt styrke to ganger i uken og et eget styrkeprogram for gravide en gang i uken. Dette har jeg klart å holde hele graviditeten og er strålende fornøyd med det. Jeg har nok mistet noe muskelmasse siden jeg trener færre økter og lettere vekter, men jeg føler meg ganske bra alikevel. Jeg anbefaler iallefall alle jeg kjenner å trene under graviditeten
Lykke til!