styrketrening og gravid?

Petronellus

Elsker forumet
Junilykke2018
Hei jenter!
Jeg er ny på forumet og testet nettopp positivt på test. Er litt over 4 uker. Lurer på om noen av dere jenter bedriver styrketrening? Jeg har trent relativt hard styrketrening til nå (mye baseløft og lignende), og er litt usikker på hvordan jeg skal fortsette fremover. Har lest noen steder at man kan fortsette som Før, men ta ekstra hensyn og ikke presse seg maks. Noen tips? Tenkt til å forhøre meg med lege, men skal ikke dit ennå:)

Gratulerer såå masse!!;)

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Jeg er 5+3 på vei. Har trent mye cardio og en del styrke før jeg ble gravid, og tenker å fortsette med det. Cardioen går fint, for øyeblikket føler jeg nesten at jeg har bedre kondis enn før, men det går vel over.

Styrketreningen er jeg mer usikker på. Blir fort kvalm når jeg driver på med det, og noen øvelser føler jeg ikke et helt bra for barnet, mage/rompe/lår-øvelser for det meste. Også leste jeg en plass i går at om du holder pusten under øvelsen, så er det ikke bra for barnet.

Sent from my D6503 using BV Forum mobile app

Jeg trener styrke og kommer til å fortsette med det så lenge ikke det blir ubehagelig eller vondt. Jeg har gått ned litt på vekt og passer på å ta pauser og drikke mye vann under øktene. Det er jo bra å trene styrke under svangerskapet, særlig kjenemuskulatur ;) tenker jeg skal få litt hjelp på treningssenteret til å sette opp et program etterhvert :)

❤ alle gode ting er tre ❤

Jeg er 5+3 på vei. Har trent mye cardio og en del styrke før jeg ble gravid, og tenker å fortsette med det. Cardioen går fint, for øyeblikket føler jeg nesten at jeg har bedre kondis enn før, men det går vel over.

Styrketreningen er jeg mer usikker på. Blir fort kvalm når jeg driver på med det, og noen øvelser føler jeg ikke et helt bra for barnet, mage/rompe/lår-øvelser for det meste. Også leste jeg en plass i går at om du holder pusten under øvelsen, så er det ikke bra for barnet.

Grunnen til at du får bedre kondis kan være mer blod i kroppen!

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Gratulerer! Jeg trener også styrke, mest basisøvelser. Akkurat nå er jeg så kvalm at jeg såvidt klarer å reise meg fra sofaen, men planen er å komme meg tilbake på treningssenteret når den gir seg..

Det du må unngå er øvelser som gir stort bukpress, som f.eks max styrke på benkpress.. jeg har gått noe ned på belastning og kjører heller flere reps.. i tillegg har jeg tenkt til å legge til flere øvelser for rygg/bekken (stabiliserende).. og unngår markløft, siden jeg kjenner at det ikke funker for bekkenet mitt..

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Takk for svar! Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg nærmere med lege når jeg har time der, og treningssenteret når jeg nærmer meg uke 12. Så må jeg nok se på formen og, blir jeg veldig kvalm er kanskje ikke lysten til styrketrening der heller? :)

Jeg trener styrke og kommer til å fortsette med det så lenge ikke det blir ubehagelig eller vondt. Jeg har gått ned litt på vekt og passer på å ta pauser og drikke mye vann under øktene. Det er jo bra å trene styrke under svangerskapet, særlig kjenemuskulatur ;) tenker jeg skal få litt hjelp på treningssenteret til å sette opp et program etterhvert :)

❤ alle gode ting er tre ❤

Takk for svar! Tror nok jeg skal gå litt ned på vektene jeg og.. Og det høres veldig lurt ut å få treningssenteret til å sette opp program etterhvert :)

Gratulerer! Jeg trener også styrke, mest basisøvelser. Akkurat nå er jeg så kvalm at jeg såvidt klarer å reise meg fra sofaen, men planen er å komme meg tilbake på treningssenteret når den gir seg..

Det du må unngå er øvelser som gir stort bukpress, som f.eks max styrke på benkpress.. jeg har gått noe ned på belastning og kjører heller flere reps.. i tillegg har jeg tenkt til å legge til flere øvelser for rygg/bekken (stabiliserende).. og unngår markløft, siden jeg kjenner at det ikke funker for bekkenet mitt..

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Takk for svar:) mener jeg også har lest et sted at maksløft benkpress bør unngås. Bør nok legge til flere øvelser for rygg/bekken jeg og. Så fint å ha et slikt forum så man kan spørre om det man lurer på. Spesielt for meg som ikke ennå kan så veldig mye om akkurat svangerskap :)

Hei
Jeg er i samme situasjon som du var i august. Nå har du kanskje noen svar å gi meg? :)
Trener veldig tung styrke, primært mark, bøy, hip thrust og pullups. Kjører få reps med mye vekt. Er dette noe jeg må endre? :)

Hei
Jeg er i samme situasjon som du var i august. Nå har du kanskje noen svar å gi meg? :)
Trener veldig tung styrke, primært mark, bøy, hip thrust og pullups. Kjører få reps med mye vekt. Er dette noe jeg må endre? :)

Hei!
Jeg snakket med personlig trener som selv var gravid og leste litt på nettet. Ble anbefalt å kutte ut benkpress pga buktrykk (tar fortsatt brystpress med manualer, men da alltid med "lett" belastning og alltid fler enn 8 rep). Hipthrust med vekter sluttet jeg med da det ble ubehagelig for magen, men fortsatte uten vekter.

Som en hovedregel fikk jeg beskjed om å kutte ut maksløft og heller legge på vekter slik at jeg klarte 8 repetisjoner (eller fler) uten å bli helt utslitt. Så jeg justerte vektene etter det, feks tar jeg vanligvis 70kg i markløft a 5-6 rep, men kuttet det ned til 55kg a 10 rep. Jeg tar fortsatt markløft nå i uke 32, men da sumo benstilling:) også gått over til zercher squat istedenfor knebøy den siste uken. Det føles mer "behagelig" nå som magen er blitt litt større. Og jeg har lagt inn spesielle øvelser for bekken og magemuskler nå som det nærmer seg slutten (fra boka "smart mamma" av helle bornstein). Pull ups gjorde jeg vel til uke 24-26, men det er smak og behag:)

Det virker som det meste er lov, det kommer an på hvordan utgangspunkt man har:) er man vandt til hard styrketrening (som du) så kan man i prinsippet trene hardere også som gravid:) men fikk beskjed om å ikke "slite meg helt ut", gi ca 60-80 % på trening mener jeg å huske.

Jeg trener fortsatt styrke to ganger i uken og et eget styrkeprogram for gravide en gang i uken. Dette har jeg klart å holde hele graviditeten og er strålende fornøyd med det. Jeg har nok mistet noe muskelmasse siden jeg trener færre økter og lettere vekter, men jeg føler meg ganske bra alikevel. Jeg anbefaler iallefall alle jeg kjenner å trene under graviditeten :D

Lykke til! :)

Back
Topp