Styretrening med vekter i 1.trimester

Octavia

Første møte med forumet
Hei,
Er det noen som har erfaring med styrketrening (såkalt PUMP) i første trimester? Jeg har pleid å trene styrke i flere år, med noen opphold innimellom, og ønsker å fortsette med det selv om jeg nå har funnet ut at jeg er gravid.

Er det noen øvelser en bør være forsktig med? Bør jeg ta på litt mindre kilo på stanga?
Jeg ser jo at gravide trener med vektstang innimellom, så det bør vel ikke være noe problem så lenge en tar hensyn til kroppens signaler?

Snakk med de på trenings studioet, de kan sikkert veilede deg... Har hørt du skal være forsiktig med for tunge vekter.

du burde ikke kjøre fult ut for skal ikke ha for høy puls når du har noen i magen hehe.
på mitt helsestudio har de sagt at det er bedre å tene kondisjon forsiktig enn vekter, grunnet belastningen i ryggen og bekken...
kjenn på kroppen din og ikke gjør ting du er usikker på om du burde gjøre er mitt råd... klem

dette kommer vel litt ann på hvor godt man er trent fra før?
er man vant til å trene vekter og ikke føler ubehag med det nå tror jeg ikke det gjør noe. ut i svangerskapet skal man vel passe på å ikke overbelaste.
har men ikke trent noe særlig vekter fra før er det vel dumt å begynne med det når man blir gravid. da er nok kondisjon det beste.

hør med legen din, men jeg har jobbet noen år på helsestudio og var mange instruktører der som var gravide etterhvert, men de hadde timer helt til de følte at det ble ubehagelig eller at babyen reagerte på høye hopp feks:)
de hadde også styrke timer.

jeg er gravid nå 4+5 og trener vekter. vil selvfølgelig høre litt med lege/jordmor etterhvert, men jeg er vant til å trene og fortsetter med det. jeg har en sterk kropp og en sterk rygg pga av denne treningen. noe som sikkert bare vil hjelpe meg på veien.

men  hør med legen hvis du føler deg  usikker
lykke til

Jeg er idrettslærer på ett treningsstuio. Det er ingen problem om du trene styrke selvom du er gravid. Men gjerne ta flere reptisjoner (10-15) og ingen maks trening. Unngå melkesyre.  Lytt til kroppens signaler. Trener selv lagsport på høyt nivå, jeg har mange timer i sal og spinning i uken og i tillegg trener jeg styrke selv ett par ganger i uken. Tar selvfølgelig mer hensyn når som jeg er gravid.

Her er ett par bra linker du kan se på:
http://www.helsenytt.no/artikler/tren_repro.htm   (gå litt ned på siden)
http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/trening/styrketrening

Det er bare å spørre hvis på noe mer innenfor trening

Back
Topp