Stygge ord

Råsa Muffin!

Gift med forumet
Er virkelig lei av alle stygge ord Leah lærer, og som hun bruker ofte - aaaner ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte. Hun vet godt at hun ikke får si enkelte ord, men da vrir hun om på setningen og sier feks " det er ikke lov å si fy faen " - og hun har jo rett og kan jo faktisk ikke ta henne for det? [&:]

Og i går sa hun " William er det styggeste jeg vet " og jeg blir faktisk ekstremt lei meg, selvom hun ikke vet hva det betyr, men det er så gruuusomt å høre sånt [&o]

Og de store jentene i barnehagen har eldre søsken, og Leah sier da " pule er jo kult " og jeg hater at hun snakker sånn, men fatter ikke hvordan jeg skal stoppe det [&o]
Hun aaaner jo ikke hvor fæle de tingene er, stakars - men blir faktisk frustrert!

Shit for noen ord Leah har lært[:o] Jeg ville tatt det opp med avdelingsleder i barnehagen. Hørt litt med hun/han om det foregår mye i bhg osv..

oisann ja kan skjønne at du reagerer.
Er ikke godt å¨si hva man skal gjøre.

oj.. ja.. skjønner at du syns det der er leit.. vi hadde en periode hvor malin gikk rundt og sa faen! vi ignorerte det.. men hun skjønte at det ikke var lov.. så hun kom bort til meg bare for å si du mamma..... faen faen faen faen!!!

vi tok det opp med bhg.. da sa de at de hadde regiustrert det og at det kom fra venninnen hennes.. som har eldre søsken.. det varte et par uker.. så sluttet hun.... etter at jeg hadde snakket med henne (det nyttet ikke å ignorere) såå jeg satte meg ned og snakket skikkelig med henne om at jeg blir lei meg når hun sier slikt, og at det ikke er lov etc, etter det sluttet hun her....[:)]

lykke til snuppa! det er ikke morsomt når de små blir så stygge i munn![&:]

Jaa, det er jo helt forferdelig [&o] Er så påpasselig med å ikke bruke stygge ord hjemme og da hjelper det lite om det er så ekstremt i barnehagen!

Trillemor ; Litt godt at noen har erfaring! Må jo bare snakke med de i bhg'en da, og håpe at de har merket det rett og slett og at de tar tak der det kommer fra. Og prøve å forklare Leah for end'te gang hvorfor hun ikke kan si sånt [:)]

Hittil har vi sluppet unna slike kraftuttrykk. Har ingen andre råd enn å ikke gi den reaksjonen hun forventer når hun sier det. Å overse er vel det enkleste i så måte. så lenge ingen reagerer så er det heller ikke gøy å si det

Er noe vi må igjennom i perioder.

Her gikk det mye i "bæsj" en stund. Men så fikk jeg tips fra barnehagen at de bare spurte ungene om de skulle på do når de sa sånt. Så prøvde den, og det virket. For det var ikke den reaksjon gustav forventet fra oss.

Det hender han sitter og synger "bæsj, bæsj, bæsj" mens han sitter på do nu. Men det er jo rette plassen for sånt[8D]

Håper dere finner en bra taktikk så dere blir kvitt de stygge ord.

Å overse det har ikke funket denne gangen, da kan hun sitte å si det i evigheter mens hun leker - bare for moro skyld. Kanskje det funker ja, å gi henne en reaksjon som hun ikke forventer i det hele tatt.

Ser for meg Gustav sitter der å synger [:D][8D]

ORIGINAL: lenemor

Hittil har vi sluppet unna slike kraftuttrykk. Har ingen andre råd enn å ikke gi den reaksjonen hun forventer når hun sier det. Å overse er vel det enkleste i så måte. så lenge ingen reagerer så er det heller ikke gøy å si det

ORIGINAL: Råsa Muffin!

Å overse det har ikke funket denne gangen, da kan hun sitte å si det i evigheter mens hun leker - bare for moro skyld. Kanskje det funker ja, å gi henne en reaksjon som hun ikke forventer i det hele tatt.

Ser for meg Gustav sitter der å synger [:D][8D]

overse det gikk ikke her heller.. måtte faktisk sette meg ned å snakke ordentlig med henne om det...

uff så frsutrerende[:o]!! Nathalie sitt kraftuttrykk er "tåfis"[:D], så deter ikke så ille, men vet om mange andre som  bare prater tiss og bæsj... Håper vi slipper unna altså. ikke lett det der..

Oi det er heftig!!!!
Jeg ville også tatt dette opp med barnehagen! Det er ikke greit at små barn lærer slike ting! En ting med "bæsj" og slikt... men når man snakker om f*** osv.. er dette mer alvorlig syns jeg da!

Ellers ville jeg ha funnet en taktikk for å bli kvitt det. Hva med motsatt klistremerkesystem? et klister for hvert ord, og når hun har fått 5 så tar dere vekk det kjekkeste hun har?

Takk for godt tips Actrine, det kan også funke [:)] Hun har ikke sagt noe siden Søndag, bortsett fra at hun sier " det er ikke lov å si fy f** " litt usikker på om jeg bør gi den straff. Vi fortalte om hvor stygt det var å si det og hun var i allefall veldig enig, og hun skulle ikke si det.
Skal snakke med barnehagen i dag [;)][:)]

Jeg ville snakket med bhgen om de kunne snakket med alle barna om språkbruk for det der var ganske sjokkerende, synes jeg. Det var veldig mye forskjellig der.

Frida har ikke lært seg noen stygge ord enda, heldigvis. Hun sa til meg at jeg er stygg her en dag, men jeg tror det var bare for å teste reaksjonen min (for hun var ikke sint og så ganske spørrende på meg da hun sa det). Jeg sa til henne at når hun sier sånt så blir jeg lei meg. Da hadde hun fått svaret sitt og siden har det ikke vært noe mer. I barnehagen til Frida øver de mye med barna på å se andres side av en sak, medfølelse, empati og sympati for å forebygge mobbing og lære barna at det de sier og gjør har konsekvenser selv om det ikke har det for dem selv. Kanskje kunne du snakke slik med Leah? Si at du blir lei deg når hun som er ei så fin jente sier så stygge ord. Hvis hun utvider ordforrådet sitt kan du prøve å late som om du vil forstå hva hun sier, men ikke skjønner hva det betyr. Å ikke bli forstått er aldri gøy. Det er sikkert lurt å ikke gi språkbruk så mye oppmerksomhet, heller bare si ut i luften med følelse "å nei, nå sa Leah noe stygt og nå ble jeg lei meg" og fortsette som om ingenting har skjedd. Har du prøvd å liksom trøste og favorisere William når hun snakker stygt om han? Jeg håper Leah skjønner at det ikke er kjekt å bruke sånt språk snart. Kanskje kan du lære henne noen kule ord eller ord som er ganske tøffe som hun trygt kan bruke, som gir henne følelsen av å være stor?

Back
Topp